• Henax

Era bästa Smörgåstårts-recept, tack!

Är i desperat behov av tips och idéer när det gäller smörgåstårtor! Vi ska ha våra familjer på besök på söndag på födelsedagsfika, och jag tänkte då även göra en smörgåstårta! För första gången i mitt liv!?

Vi är allätare...

Så HJÄLP mottages tacksamt!

• Svar på tråden Era bästa Smörgåstårts-recept, tack!
  • StinaJ

tre olika röror, jag brukar använda en på varje lager:
    röra1- crabsticks, hackade ägg och dill, majonnäs och creme fraiche.
    röra2- tonfisk, pressad citron, svartpeppar, majonnäs och creme fraiche.
    röra3- räkor, svart kaviar och dill, majonnäs och creme fraiche.

eller:

röra1- leverpastej och bostongurka.
    röra2- skinka, hackad gurka, ägg, majonnäs och creme fraiche.
    röra3- mjukost och hackade tomater.

eller som min mamma brukar göra när hon är lite lat... bara skinkröra på alla lager...

Tårtorna garneras sedan med det man tycker passar...

Lycka till!!

• mli_b

4 skivor längdskuret vitt bröd

Lager 1 och 3: 2 burkar (60g) röd storkornskaviar, 4 hårdkokta hackade ägg, 2 knippor finklippt gräslök, 3/4-1dl majonäs

lager 2: 600g räkor (med skal, skalas och hackas), 1dl majonäs

garnering: 3-5msk majonäs, spara lite kaviar och 1/3 av räkorna, citronskivor och dillkvistar

• mli_b

Viktigast är att göra smörgåstårta dagen innan (oavsett vilken sort man gör), annars blir den lätt torr. Dekorera strax innan den ska ätas.

• Elinore

mitt bästa tips e att göra det enkelt för sig...använd hönö/juliakakor som botten...det blir supersmarrigt!!

//från en kock som ej orkar göra eget anslag ;)

• Henax

ÅHH, tack snälla för era snabba svar!

Nu gäller det bara att välja bland allt det smarriga!!! Bra tips om att göra smörgåstårtan dagen innan och sen garnera på "ät-dagen"! Blir ju inte så stressigt då!

/Henax *hungrig nu*

• StinaJ

Henax- Ja det där med att göra smörgåstårtan innan är inte bara bra ur stressynpunkt utan också ur smakperspektiv. Blir mycket saftigare om man gör den dagen innan, annars kan det bli torrt och tråkigt...
    Lycka till!

• Vitklädd i vinter

Jag gjorde smörgåstårta till en födelsedagsfest.

1.Leverpastej, matlagningsgrädde och bostongurka

2. Hackade ägg, dill, cremefraiche och kaviar (alltså vanlig kalles)

Sen varavde jag smeterna och landgångsbröd Jag garnerade den med gurkor på sidorna och räkor på toppen lite skivor citron och dill.

• iwanhoe

Här är mitt favoritsmörgåstårtsrecept!
    5 bottnar, hönökaka
    2-500 g kassler
    1 paket mjukost utrörd med
    1 dl creme fraiche och lite grön karamellfärg
    100 g grönmögelost utrörd med
    2 dl keso
    4 skivor ananas
    2 tomater
    2 buntar rädisor
    gurka, sallad, kryddkrasse
    smör att bre brödet med

bred smör på 4 bottnar. Lägg en botten på ett serveringsfat och bred hälften av grönmögelblandningen på. Lägg på nästa botten och lägg på kasslerskivorna men spara 7 till garnering. Lägg på nästa botten och lägg på ananas och tomatskivor. Nästa botten: bred på resten av grönmögel. Lägg på sista botten. Bred på mjukostblandningen på toppen och sidorna. Hacka rädisor, tryck fast på sidorna. Garnera med gurka o kassler. Klipp krasse o strö över. Garnera fatet med sallad.

Den här är supergod!!! Och lite ovanliga smaker för att vara smörgåstårta.

• Arwen75

Jag brukar ha en stor burk keso, blandat med en burk tonfisk i vatten, lite svartpeppar och eventuellt dill mellan mina bottnar.
    Jag har bara ett lager fyllning och satsar på rejält med godsaker ovanpå i stället, räkor, skinka, ägg, ost mm....
    Gott och inte så mastigt som en massa majjo-fyllningar (är inget vidare förtjust i majonnäs)

Nu blev jag hungrig...

• Henax

Ska nu försöka välja ett ( eller två ) av era smaskiga recept! Sen ska jag handla alla ingredienserna och imorgon...SKA JAG GÖRA SMÅRGÅSTÅRTA!!! Håll tummarna!

Tack för hjälpen!
    /Henax

Svar på tråden Era bästa Smörgåstårts-recept, tack!