• Paulinas

vad finns det för fina serviser etc att samla på?

Hej,

Jag sitter och tänker på det här med presenter. En servis eller liknande är ju väldigt trevlig att ha och dessutom är det kul att få det på bröllopet som ett minne varje gång man dukar...

Vi samlar på swedish grace (rörstrand) den vita varianten. Vi har redan en del, men kan ju önska sig att komplettera med. Vad samlar ni på för servis/vad tycker ni är snyggt?

Glas har vi precis börjat samla på..Merlot (orrefors), enkla och snygga. Vad gillar ni för glas?

Det hade dock varit kul att börja samla på något nytt så att man förknippar det bara med bröllopet, förslag? Kaffeservis har jag en komplett "blå måsen", men gillar den egentligen inte..Kanske ny kaffeservis? Men två känns lite väl mycket att ha kanske?

Så kom igen, vad tycker ni är snyggt i servis och glas väg? Några tips på vad jag kan börja samla på?

Vänligen Paulina

• Svar på tråden vad finns det för fina serviser etc att samla på?
  • raskan

vi har hela ostindia (rörstrands) servisen!! allt kaffe /the gods + matservisen med uppläggningsfat å ungsformat mm
    Jag älskar den servisen.Kramiz millan

• Brud_2005

"Mega" (undrar om den heter så?!) från Royal Copenhagen tycker jag är underbar! Tror att t.ex uppläggningsfat och skålar skulle passa bra ihop med den servis ni redan har om ni inte vill önska er en helt ny servis!

• ika (fd höst05)

Hej Paulina, vi har verkligen samma smak Vi har också Swedish Grace, fast i den blågrå, och Merlotglasen. En liten sak att tänka på är att Rörstrandsbutiken hotas av nedläggning, så även om det finns mkt i buikerna nu vet man ju inte hur det fortsätter...kan vara läge att bunkra!

Vi letar också efter porslin att önska oss... men mest muggar, har gammal Swedish Grace (vit med guldkant, heter kanske nåt annat men ser likadan ut) i kaffe/teservis. Kanske kan nån hitta en på auktion/antilhandel? Brukar vara mkt mer prisvärt än att köpa nytt, och är ofta i jättefint skick...

Vad finns det annars? Royal Copenhagen har mer än bara Måsen, större Duka och Cervera brukar ha dem... och så är det Wedgwood, Villeroy&Bosch, Gustafsberg, Höganäs, Ittala... kommer inte på fler just nu....

• Paulinas

Raskan

Ostindia är fin, ett par vänner har den! Kul att ha mycket i samma servis! Kanske blir att vi önskar oss mer i swedish grace och kör på det!

Brud_2005

Ja, man kan ju önska sig lite matchande saker...så att man kan använda på det nya och "gamla".. ska söka lite efter "mega" och se hur den ser ut!

• Tant Pernilla

Swedish grace är ju snygg! Jag har en hel del av Louise som är samma porslin som Swedish Grace men med blommor på . Den görs tyvärr inte längre...

Swedish grace med guldkant heter väl antingen nationalservisen eller Drottningholm, tror jag...

Jag tycker att ni ska fortsätta med Swedish Grace, det kan ju vara bra att "bunkra", precis som ika säger...

• ika (fd höst05)

Oj jag menade såklart inte Rörstrands BUTIKEN utan FABRIKEN!

• EhjärtaK = sant

Det finns hur mycket serviser som helst att välja på - är ju bara att bege sig till NK, Duka, Cervera osv. och titta .

Vi samlar på Lasse Åberg i tallrikar/uppläggningsfat (och kommer troligtvis även köpa kaffekopparna i samma serie).
    Vinglas har vi i serien "Chateau" (Kosta Boda). Och champagneglas har vi Intermezzo (Orrefors tror jag).

Bordssilver har vi ärvt, så det kommer vi troligtvis inte köpa något mer av. Eventuellt så blir det något lite mer modernt i rostfritt stål.

Viktigast är ju att man väljer ett porslin som man själv tycker är fint, och som man tror att man kan kommer tycka fram även i framtiden. Vi är inte så krussidulliga i vår stil när det gäller köksartiklar, så för oss passar det med lite modernare/stilrenare stuk. Men gillar man blommor och guld så har man hur mycket som helst att välja på .

• Paulinas

Ika,

Oj, håller rörstrand på att gå i konkurs?!? Det låter ju inte bra för alla som håller på att samla! Får nog bli att önska sig det då!

Swedish grace är snygg och lagom dyr! Man kan köpa ett par tallrikar utan att det blir en investering, tycker jag är bra!Royal Copenhagen är lite dyrare...och har inte direkt någon som är i min smak, men det ändrar sig kanske! Risken är väl att nu skaffar man sig allt så "stilrent" som möjligt och sen blir det modernt med blommor och guld och glitter igen!

• brudimaj

Vi önskade oss, och fick Swedish grace. Fick en hel servis vid bröllopet, mest i vitt men vi blandade in lite av färgen sand i djupa skålar och muggar för att få lite färg.
    Tror ni att man ska bunkra..kommer den inte finnas ett bra tag till tror ni? Får önska oss i julklapp då....

Svar på tråden vad finns det för fina serviser etc att samla på?