• Malin75

Tacktal från brudparet!

Vi har blivit ombedda av vår toastmaster att hålla tacktalet själva... för jag tror hon ska hålla ett eget tal till oss. Men hjälp, vad säger - gör man! Någon som har konkreta förslag? Vi har planer på att i alla fall avsluta talet med att vår sångare sjunger Carolas låt: Sanna vänner. Kan väl va en fin avslutning? Men vad säger man i talet...mer än tack. Det tar ju bara nån minut annars!? Tacksam för tips! Gärna något kul!

• Svar på tråden Tacktal från brudparet!
  • Malin75

Flyttar upp lite... Någon??

• Blivande fru ??

Det behöver inte vara så långt. Vi tackade alla som kommit för att dela vår dag med oss. Riktade ett specifikt tack till våra föräldrar, toastmaster, tärnor, marskalker och solisten. Vi hade bett toastmastern att samla hela serveringspersonalen och kocken, så att vi även kunde tacka dem som gjort det möjligt för oss att få avnjuta en fantastisk middag i en mycket vackert dekorerad lokal (de stod för dekorationerna också).

Det hela tog kanske någon/några minuter och vi gjorde det inte särskilt komplicerat. Till saken hör att jag inte hade tagit tag i detta, utan min man hade planerat det på egen hand. Det slutade dock med att det var jag som höll talet (han höll ju tal till mig och jag ville också göra något... )

• Malin75

Men vi har en sida för tack till speciella personer i festprogrammet, men man kanske kan tacka muntligt också? Det kan väl inte bli för mycket av det?

• blivande fru J

tacka muntligt skadar inte.. men ni "sanna vänner", är inte den förskräcklig.. jag skulle hellre välja en annan sång tex dionne warwicks "that's what friends are for" eller något annat som folk har minnen till och känner igen.. carolalåten är ju en ganska okänd misslyckad låt från 90-talet som alla förträngt..

jag skulle nog välja att avstå låt på slutet eller leta igenom min skivsamlig noggrannare

• Malin75

Blivande fru j:
    Tur att smaken är olika...

• blivande fru J

malin75: ett förtydligande, jag vill inte döma ut låten fullständigt. Minns bara refrängen, tänkte på just: "sanna vänner har man kvar när de andra har gått."
    tänkte att någon som redan gått kanske skulle anses utpekad som dålig vän, men det kanske är långsökt. Om den passar i er vänskapskrets och ni gillar låten ska ni självklart speala den. särskilt om solisten passar att sjunga den sortens låt.

lycka till!

• Devoted

Tacktalet skall egentligen hållas av gästerna till brudparet som tack för en trevlig fest/middag. Normalt hålls detta tal av toastmastern. Det kan han ju inte överlåta på er!

Men vill man tacka gästerna för att de kommit så kan man så klart göra det redan på festen, annars hör ju det tacket hemma i ett tackkort.

• Fröken januari

Håller med devoted.

När jag var toastmadame tackade jag brudparet för middagen etc. Hade det varit brudens föräldrar som hade betalat hade säkert brudgummens far hållit tacktalet, men eftersom paret själva betalade enades föräldrarna och jag om att jag skulle ta det.

Det är helt upp till er om ni vill tacka era gäster i ett tal.

Svar på tråden Tacktal från brudparet!