Mönster till "Madickenklänning"
Har du mönster till en sk Madikenklänning i stl 128? Maila mig genast!
Har du mönster till en sk Madikenklänning i stl 128? Maila mig genast!
Förlåt min dumhet men vad är en Madicken klänning ? Menar du en barnklänning från sekelskiftet som Madicken har på bokomslaget ?
och hur maila dig utan adress..?
Jill, å, sådana hade jag när jag var liten! Älskade dem! Men jag har inget mönster tyvärr, men vet att mamma sydde den åt mig (hon sydde klänningar även då, som ni märker - nu är det bröllopsklänningen). Hoppas du hittar ett mönster.
Ellinor, en Madickenklänning - i alla fall som jag känner den - är nästan som ett förkläde. Du sticker i armarna i ärmarna och framtill ser klänningen helt vanlig ut, men baktill knyter man ihop den bara vid axlarna (det finns ingen rygg alltså). Man måste alltså ha något under, typ strumpbyxor eller topp. Påminner lite om klänningarna flickorna hade på sig i Lilla Huset på Prärien också, om du minns hur Laura hoppade nerför backen i inledningen/vinjetten på programmet?
Svårt att förklara!
Nästa fråga hur mailar man ett mönster de är ju gjorda i papper ?
Jamen Ellinor, det skulle väl lösa sig på följande naturliga sätt:
1. man mailar Jill (om hon lägger hit sin mailadress) och talar om att man har ett mönster.
2. Hon ger ut sin vanliga postadress och man skickar mönstret till henne... (man kanske inte vill lägga ut postadressen här på torget)
Tycker ni är lite väl skarpa i det här inlägget som klankar ner på så mycket. Jill har nog bara glömt sätta ut sin mail och glömmer gör vi väl alla?
Jag menade inte att klanka ner på Jill. Jag ber om ursäkt om något trott att det var min mening. Jag tycker att Jill var lite otydlig och tack för att Kristin 3/8 förklarade .
OK, Ellinor, jag förutsatte (kanske felaktigt) att det var självklart hur man gick till väga! Det är så jag själv gör när jag tar kontakt med någon här på BT via mailen och det fungerar utmärkt!!!!
Jag antar att det är en sån här klänning som menas www.ahkee.net/madicken.html
Tyvärr fanns det inget mönster på sidan.
jepp, det stämmer! Hade sådan utstyrsel på dagis när jag var liten!
Tack Kristin 3/8 för räddningen!!
Här kommer min mailadress.......
gusjill@hotmail.com
Bara ett litet tips... På Guppi säljer de kanonfina Madickenklänningar med förkläde nu...(Om du inte absolut vill sy)
www.liten-fin.nu/ramar.html
den här butiken sålde sådana klänningar på internet.