• Moddy

Julklapp i form av en matkorg - behöver massor av tips

Tänkte ge bort en korg med lyxig mat m m till mina föräldrar i jul. Tänkte höra med er om ni har några idéer:

1. Vad ska man stoppa i? Har redan köpt en flaska skumpa och chokladpraliner, men vill ha tips på en massa andra grejer som man kan ha i (ej kylförvaring).

2. Var (i Stockholm) får man tag på sånt där prassligt och krusigt papper som man lägger längst ner i korgen?

3. Var (i Stockholm) får man tag i presentfolie?

Tips emottages mycket tacksamt!

• Svar på tråden Julklapp i form av en matkorg - behöver massor av tips
  • ika (fd höst05)

Å vad underbart! Jag ska göra detsamma faktiskt, gjuten julklapp. Nu har jag inga stockholmstips, men lite generella: OST! Tex Stilton i keramikbytta, håller sig utanför kylen.
    Inläggningar (marmelader, picklade saker, finns hur mkt som helst i delikatessaffärer)
    Fint bordssalt
    En dyyyr fin rökt korv
    Kallrökt skinka (vakumförpackad)
    eller en fårfiol etc
    Några goda kex
    Olja/vinäger

I could go on and on... hojta för fler idéer!

• Moddy

Vilka bra matidéer ika(fd höst05) ! Tack! Ska genast ut på stan och shoppa!

• JB/79

Vi gav mina föräldrar en liknande korg för ett par jular sen, det var väääääldigt uppskattat. Vi la bl.a. ner olika kaffesorter, kardemummakaffe och julkaffe hade vi nog, som vi köpte i Söderhallarna. Vi la även ner "årets" glögg...

• Feefifiddily

"Julsaker" som glögg, russin, mandlar, pepparkakor, fikon, dadlar, julgodis, frukt/torkad frukt, vin, "julbröd", julsenap, som ika nämde stiltonost eller en omogen brie eller liknande som behöver rumsvärme för att mogna, torkade och saltade köttprodukter....

• K.C

kan du inte lägga i ett recept och ingredienser till det? då är risken mindre att de småäter sakerna utan att ritkigt märka presenten utan du liksom ger dem en hel fin kväll... Kan ju vara flera smårecept också - men till ett tillfälle...

• vixen not a tramp

Jag håller inte med Feefifiddily. Efter julafton tycker jag man är rätt trött på julsmaker och vill ha andra grejer, mer sånt som ika (fd höst05) skrev. Det är iallafall vad jag tycker. En "julkorg" tycker jag passar bättre innn jul som adventspresent.

• K.C

Håller med Mia.Maria. (så ovanligt sen... )

• Kay

Det finns en inredningsbutik mitt emot Panduro på den gatan som leder ner till Stureplan (om man kommer från Hötorget, kan inte gatunamnet)
    I alla fall - i den affären har de lyxiga marmeladburkar, kex, olivolja i roliga flaskor, choklad och massor annat.
    Tyvärr kommer jag inte ihåg vad affären heter.....

• Moddy

Hej, har fått en massa bra tips!!! TACK alla!! Det blir nog en korg med blandade varor, men lite julkaffe eller något dyl lägger jag nog också ner.

Någon som vet var man köper prassel och cellofan?

• Cruella

Jättebra idé!
    Jag gjorde det till mina föräldrar. De är skilda så de fick en varsin.
    Det första jag gjorde var att bestämma ett tema, det är lite enklare att välja då vad man ska ha i.
    Mamma fick italienskt. Olika smaksatta olivoljor, vin, oliver, pesto m.m.
    Pappa fick thai-tema. Köpte en av varje produkt som Blue Dragon har, samt Singha öl och en thai kok bok.
    Mycket uppskattat!!

Cellofan och sånt kan man väl köpa på de flesta ställen? Vet att jag köpt i diverse bok/pappershandlar samt Åhléns.

Lycka till!

• f.d. Svart brud

Lyx

Piemont-tryffel
    Tryffelolja (olivolja smaksatt med tryffel)

(italienska delikatessbutiker, finns även på Internet.)

• siouxie

cellofan kan man köpa på tiimari, välsorterade pappershandlar, blomsterbutiker osv..

• Feefifiddily

Mia.Maria

Jag påstod inte att hon var tvungen till julrelaterad mat...hade själv inte gjort en korg till jul med det...men som sagt det var ett förslag och då behöver jag inte tycka om det som ska vara i för de är ovesäntligt, jag vet ändå inte vad hon och de tycker om. Jag håller själv med ika(fd höst05) men såg ingen anledning till att upprepa samma saker för det är ingen hjälp.

• mrs.

Jag tycker det låter som en kul överraskning att få en matkorg!
    Du har fått av massor av tips ser jag:)
    Tänk först och främst på:
    Vad gillar dina föräldrar?

Jag skulle köpa något åt det här hållet om jag själv skulle göra en:
    Kaffe, någon härlig doftande te, frukter, kanske 2 champis glas en champ.flaska, choklad-någon härlig modelförpackn.el färg, några fina servettförpackn. (kaffe/mat.) Någon form av korv, kanske fina marmeladburkar (du kan göra egna om du är pysslig och vill att det blir lite som minne-glasburk-sylt/marmelad ett lager en tunn bak-papper och en annan färg), olivolja med chili el annat (kan du oxå göra själv).....osv

Eller om dina föräldrar är tex insp. av tex asien så köp i den stilen tex asiaprodukter, skumpan o chockladpralinerna går dit med ;)

Men tänk på att inte inskaffa för mycket varor gemfört med korgens storlek, massor saker proppat ser inte snyggt ut.

Cellofan hittar du som sagt i nästan vilken butik som helst tror tom ica *haahhaaa* ja men Tiimari vet jag att har det iallafall, en rulle kanske kostar 20kr, hittar du inte så gå in i en blomaffär och be att få köpa av dem.

Längst ner i korgen kan du lägga något snyggt tyg, aluminiumfolie-silversidanupp och skrynkla ihop sig ;), hö(som man har t burdjur tex) el fr tex tiimari hittar du något mot kreppapper.

De mesta behövs inte köpas fr någon spec. butik utan "stan" räcker el coop el likn.

• elis

Jag skulle leta upp en världsbutik (sök adress på nätet, rättvis handels webbsida) eller annan alternativ butik som har rättvisemärkta och kanske kravmärkta produkter, gärna från utlandet. De har ofta marmelader, te, kaffe, god choklad och mycket annat som skulle kunna vara väldigt uppskattat. Så gör du även en god gärning mitt i allt, stödjer rättvisemärkt och deras producenter.

Svar på tråden Julklapp i form av en matkorg - behöver massor av tips