• vixen not a tramp
    Äldre 7 Dec 21:53
    42244 visningar
    17 svar
    17
    42244

    Hålla tal till mamma...

    OJOJ, Mamma fyller 50 på söndag så på lördag är det stor fest med släkt och vänner. Har fått för mig att jag skulle vilja hålla tal till min underbara mamma. Men hur gör man? Vad säger man? När säger man det? Ska men pingla i glaset? Är det någon som har ett bra tal till en mor på lager som man kan få läsa för lite inspiration?
    Jag vill hålla tal om jag känner mig säker men vill inte stå där högröd och mumla alldeles för snabbt.
    Någon som kan hjälpa en ovan (tacksam)talare?
    Även dikter eller verser mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Hålla tal till mamma...
  • Sweetl­inda
    Äldre 7 Dec 22:16
    #0

    Lyssna på låten ;

    A song for mama av Boys 2 men. Vilken fin text.
    En liten del:

    "You were there for me to love and care for me, when skyes were grey.

    Whenever I was down you where always there to comfort me.

    You will always be the girl in my life for all time.

    Mama...mama..you know I love you. Oh Oh Oh ypu know I love yoy mama.

    Oh mama you´re the queen of my heart, yo´re love is like tars from the stars..."

    piper så fort jag hör den

    Lycka till

  • Sweetl­inda
    Äldre 7 Dec 22:20
    #0

    Lyssna på låten ;

    A song for mama av Boys 2 men. Vilken fin text.
    En liten del:

    "You were there for me to love and care for me, when skyes were grey.

    Whenever I was down you where always there to comfort me.

    You will always be the girl in my life for all time.

    Mama...mama..you know I love you. Oh Oh Oh you know I love you mama.

    Oh mama you´re the queen of my heart, yo´re love is like tears from the stars..."

    piper så fort jag hör den

    Lycka till

  • vixen not a tramp
    Äldre 7 Dec 22:29
    #0

    Den var fin! Tack för att du engagerade dig! Tål att tänkas på.
    Fler förslag?

  • Bebbse­n05
    Äldre 7 Dec 22:46
    #0

    Ta upp saker ni gjort tillsammans, både allvarliga och komiska. Berätta om varför hon är så speciell för dig och lite sånt..

  • Feefif­iddily
    Äldre 8 Dec 20:19
    #0

    Kanske att du ser upp till henne, vad hon betyder för dig, hur du har inspirerats av henne, ngt extra trevligt minne eller hur hon hjälpte dig och stöttade dig när du behövde det...berömma för det "jobb" hon gjort med barn, man, hem etc...att du inte skulle vara den du är utan att påverkas av henne. etc

  • Tvilli­ngmamm­a
    Äldre 8 Dec 20:37
    #0

    Såhär skrev jag till min mamma:

    ........................................
    Hyllning till en mor.
    Ok, detta är en hyllning till alla fantastiska mormödrar därute, jag är övertygad om att ni finns!!

    Då jag var liten, var min mamma hemma med mig och min lillebror.
    Hon lagade all vår mat, städade efter oss, och ääälskade att ta tupplurar med oss!
    Hon hittade alltid på roliga saker, vi var ute och red på ridskolehästar, gick på SkogsMulle, målade, gick på trafikkurser, härjade i lekparker, byggde kojor och en massa mer.

    Min mamma är den bästa mamman jag kunde fått, och nu är hon mina barns allra, allra bästa mormor.
    Mamma hade nog längtat i femton år minst efter barnbarn innan hon fick några. Och då hon väl fick så kom de med besked. Dubbel uppsättning på en gång.

    Jag kommer ihåg den där soliga dagen i maj, den sjunde år 2002, då jag med hela mitt väsen uppfyllt av beskedet jag fått på mödravårdscentralen att jag väntade barn, satt i bilen på väg ut till mitt föräldrahem.
    Musiken på högsta och koncentrationen farligt nära noll. På väg ut till mamma för att berätta det glädjande, och lite skrämmande.
    Mamma låg och sov då jag kom fram, klockan var ett och hon hade jobbat natt. Jag kröp ner på pappas sida av dubbelsängen, plirade in i hennes sömndruckna, och förvånade ögon. Vad gjorde jag hemma från jobbet?…

    - Mamma, mamma du skall bli mormor!

    Tystnaden spred sig i det dunkla sovrummet, och jag såg att det började röra sig under täcket.
    Jag kröp in i hennes varma famn och kände kärleken.
    Sedan smög vi ner till köket, satte på pannan och strålade mot varann.

    Mor, du kära mor i slitna toffelskor.
    Dina jeans är gamla, din tröja för stor.
    Du ger mig allt jag vill ha och mer därtill.
    Ditt hjärta är stort och din famn är trygg och varm.

    Jag vill ge dig vackra saker, och visa hur mycket jag älskar dig.
    Du står alltid vid min sida, och tar så väl hand om din familj.
    Finns ingenting du inte gör för oss, och vi älskar dig så!
    Du finns alltid att nå, och jag ber dig ofta om råd.
    Aldrig har du inte tid, eller står utan visdomsord.

    Dina trasiga tofflor byter vi ut till varje jul, men jag vill ge dig allt du önskar dig.
    Jag vill klä dig i sammet och guld, och bädda åt dig i mjuka dunbolster.
    Jag vill alltid ha dig vid min sida, du betyder så mycket för mig.
    Din kärlek både syns och känns, jag älskar dig så, kära mor!
    Ditt liv har säkert gått upp och ner, men alltid, alltid har du varit min mor och min bästa vän.
    Så stark och trygg. Så duktig och rar. Så hjärtlig och vacker, är du min mamma.

    Min önskan för mina barn är att jag skall bli som den mor du är för mig.
    Att älska dem, det gör du lika mycket som jag.
    Jag vill ge dem trygghet och kärlek i livet. Lika mycket som du.
    Att kramas, och sova tätt intill, finnas för dem och alltid vara stark.
    Trygga små ben på stadig mark.

    Hildegun, min älskade mamma, det finns ingen som du..

    Hon satt vid min sida då mina små kom till världen. Hon tog hand om oss alla från första stund som egen familj.
    Den första gången jag fick se mina barn, då hade hon Emil i famnen, och Joel låg i pappans trygga armar.
    Då hade de inte ens fått sina namn. Och jag rullades iväg till uppvaket.
    Men mina barn, jag visste att de hade det bra..

    Så fick vi komma hem från BB.
    Vem stod i dörren till vårt hus, med öppen famn och nybakade bullar?
    Vem hade fyllt hela frysen med mat, och städat skinande rent?
    Vem hade bäddat våra sängar med nya doftande lakan?
    Min mamma.

    Mamma, du bodde väl praktiskt taget här hela den omvälvande stora tiden?..
    Jag tror inte du försakade något, det var ju här du ville vara. Och morfar fick komma och "fria" på kvällen..

    Det var du, kära mor som badade gossarna hemma första gången.
    De låg i det varma vattnet i dina trygga armar. Jag har det på film..

    Och en hel massa vackra bilder på pyamasklädda små paket i ditt knä.
    Det syns lång väg att du är stolt och lycklig med dem, och de är så glada att ha en sån fin mormor.

    Nu har de blivit stora. I alla fall i våra ögon, och det märkt så tydligt hur de älskar dig så!
    Rusar in i din öppna famn när de ser dig och blir på ett strålande humör.
    Om det är någon jag skulle våga lämna dem med så är det hos dig!
    För jag vet att du är världens bästa tvillingmormor!

    Ni går på promenad i storskogen runt knuten, ni känner på barr och bryter loss mark och mossa. Ni bestiger "berg" och plockar kottar. Åker rutschkana, och leker häst.
    Det finns ingen som skämmer bort dem såsom du gör. De får kaffe på sked, smör ur paketet, glasspinnar i överflöd, kramar och pussar fulla av värme. De känner den sanna trygga kärleken med dig, kära mor.
    Ett älskat barn är ett lyckligt barn.
    Jag är ditt barn, och jag är så lycklig att jag har dig.
    Den glädje jag känner att få dela det underbara med mina barn, med dig. Tre generationer. Vi tillsammans.

    Det finns ingen som leker med dem och älskar dem såsom du! Du är en sannerligen enastående människa!
    Du är min mamma, och jag älskar dig så!

  • vixen not a tramp
    Äldre 8 Dec 20:58
    #0

    Åh va vackert!
    *Känner mig lite rörd.*

    Där kan jag hämta mycket inspiration!

  • Tvilli­ngmamm­a
    Äldre 8 Dec 22:26
    #0

    Jag tycker absolut att du skall hålla tal!!!
    Det kommer att bli känsligt, och det kommer att bli sentimentalt.
    Men du komemr att klara det, och det kommer att bli det finaste din mamma varit med om, sedan hon fick dig i sina armar för första gången!!!

    Jag håller gärna tal, och talar obehindrat inför folk.(Gör det ofta i jobbet.)

    Klinga i glaset du, för att påkalla uppmärksamheten och för att tysta (ev) pratkvarnar.
    Försök att inte börja tala för tidigt, ställ dig upp och se människorna omkring dig i ögonen. Andas, håll gärna glaset du vill skåla med i ena handen.
    (Bra att ha något i händerna.)

    När lokalen tystnat, så börjar du ditt tal.
    Var lugn. Andas mellan meningarna.
    Ta dig tid att se din mamma i ögonen, och gärna resten av sällskapet emellanåt.
    Tala i olika röstlägen. Var inte rädd för att skratta, eller ta en leende kort paus.

    Kom ihåg att andas! Titta inte ner på bordet-skorna...
    Alla vill verkligen höra vad du har att säga.

    Gör inte talet för långt, det är lätt att glömma, och att då bli nervös över att glömma och säga fel. Man skall inte lära in ett tal ord för ord, om man inte läser innantill!!

    Det är heller inte fel att läsa innantill, om du hellre vill det!

    Glöm inte andningen, och kom ihåg att ett långt djupt andetag kan rädda de inveckligaste (?!) av talare!

  • raskan
    Äldre 8 Dec 22:45
    #0

    tvillingmamma!!!
    Fäller ett par tårar!!Gud va fint skrivet kan verkligen se framför mig hur rörd hon måste blitt.Kramiz millan

  • vixen not a tramp
    Äldre 8 Dec 23:02
    #0

    Tvillingmamma
    Tack, för inspirationen och för alla tips. Just nu känns det som om jag kommer fixa det. Bra att du påpekade det där med andningen det måste jag verkligen tänka på.
    Tvillingmamma, du verkar, precis som din mamma, att vara en toppenmamma!

  • Tvilli­ngmamm­a
    Äldre 9 Dec 14:42
    #0

    Tack, snälla!....
    *röd om kinden*
    Jag blev bara så glad, och inspirerad, av att det finns så härliga barn, som vill tala om för de sina hur mycket de älskar dem!
    Man tänker inte så ofta på det. Jag försöker att göra det.
    Mina föräldrar har sannerligen varit underbar med mig och min bror under vår uppväxt!
    (Och "alla" pojk och flickvänner(brorsans) som hamnat i deras liv emellanåt..)

    Jag önskar av hela mitt hjärta att jag kan vara en sådan morsa för mina barn!
    Men det kanske man inte får reda på förrän efteråt, och det vore ju synd..

    Nä, fram för fler hyllningar till mammor/pappor/brorsor/närstående!!

    Skriv några rader i ett kort och ge bort på julafton, en skitbillig men ack så uppskattad klapp...

    Kram på Er allihopa!

  • Tant Pernil­la
    Äldre 9 Dec 16:17
    #0

    Tvillingmamma: Pallade inte med att läsa mer än den allra första biten för här på jobbet kan jag ju inte sitta och lipa!

    Tråkigt nog har jag inte världens bästa fårhållande till min mamma, men jag önskar att jag hade det som du!

  • blivan­de fru J
    Äldre 9 Dec 17:58
    #0

    fantastiskt fint skrivet...

  • vixen not a tramp
    Äldre 13 Dec 11:27
    #0

    Hej på er, för er som undrar så blev det inget tal i lördags för min del. Det hanns helt enkelt inte med för det var så många som talade. Och dom var riktigt säkra, så på så vis känns det bra att inte amatören gav sig in i leken.
    Jag tog dock mamma avsides höll en liten monolog med henne så det jag ville ha sagt har hon iallafal hört. Det känns bra!

  • Tvilli­ngmamm­a
    Äldre 13 Dec 13:50
    #0

    Mia.Maria!
    Jag undrade just hur det gått!
    "Trist" att du inte hann med att hålla ditt tal!... Men underbart att höra att din mor verkar vara en sådan som det inte finns tid nog till för alla att tala om hur mycket hon betyder för människorna omkring henne!

    (Man har själv mycket att leva upp till, bara...*s*)

    Vet du?! Oftast är det "amatör"talen som blir BÄST!!!
    Vad uppsakttar du mest att höra, någon som flytande förmedlar kunskapen/orden, eller någon som gör sitt allra bästa, och rodnande talar så att det skiner igenom att han/hon talar ur djupet av sitt hjärta?...

    Din mamma är lycklig att hon har dig!
    Kram!

  • vixen not a tramp
    Äldre 13 Dec 15:41
    #0

    Tvillingmamma
    Tack för att du har engagerat dig, det har betytt mycket!
    Jag är säker på att du betyder minst lika mycket för dina pojkar som din mamma gör för dig!!!

  • Äldre 13 Oct 23:52
    #17
    -2

    tack


    fuck you
Svar på tråden Hålla tal till mamma...