• Ostbågen

P-stav biverkningar?

Tänkte bara kolla med alla på BT som har p-stav vad ni känt av för biverkningar?

Själv har jag Implanon sen i april i år. Biverkningar jag känt av är ömma bröst och totalt menstrations uppehåll (Det sistnämda känns faktiskt som en ganska bra biverkning

Startade en tråd om ömma bröst där vi kom in på detta ämnet som jag nu skulle vilja utveckla lite, därav denna trådstart.

• Svar på tråden P-stav biverkningar?
  • Forsfors

Här får ni lite "kött på benen" inför disskussionen:

Infom om P-stav:
    www.p-boken.info/site/metoder/pstav.htm

ungdomsmottagningen.se/forum_msg.php&topic=2201

213.88.140.183/KHUL/allman/site/prev/pmedel/pstav.htm

www.skane.se/templates/Page.aspx

www.obst.mas.lu.se/perinatal/kkumas/p_stav.htm

och om man bläddrar lite i den här så får man läsa att det är ovanligt med biverkningar hos P-stav:
    www.infomedica.se/artikel.asp

• <:3 )~~~~

Kopierade text ur ett gammalt inlägg inlägg som jag skrivit

"Ganska snart fick jag betydligt sämre hy och gick upp en hel del i vikt. Jag hade staven i några månader och tog sedan ut den för jag mådde så dåligt av viktuppgången och finnarna. Jag fick dessutom mjölk i brösten.
    Nu är det 9månader sedan jag tog ur p-staven och jag har nu mer finnar än någonsin (har nästan aldrig haft finnar innan)! Jag har inte gått ner i vikt och jag har fortfarande mjölk i brösten. Jag har inte heller haft mens sedan jag satte in staven tills för två månader sedan och därefter har den inte synts till igen."

Har dock fått någon stänkblödning efter jag skrev inlägget, men annars står jag fortfarande kvar där. F-bannade Implanon.

• Ostbågen

Ingen mer som har haft biverkningar efter sin p-stav????

• Sweetpea

Jodå. Jag hade ingen mens men ömma bröst de första månaderna, och sedan hade jag mens mer eller mindre jämt i ett drygt år. Då hade jag tröttnat och tog ut den.

• bröllopsdags

Jag fick tillbaka min migrän, hade inte haft migrän på nästan 10 år, nu fick jag 1 gång i månader ca den tiden jag hade p-stav. Mitt humör blev jättekonstigt, blev arg ena sekunden och grät nästa.. Jag är annars inte en person som är så "nervig". Har kopparspiral nu och det funkar toppen. Gjorde fanatiskt ont bara eftersom jag inte fött barn men nu känns den inte alls.

• fairy

ömma bröst
    humörsvängningar
    gick upp i vikt
    koncentrations svårigheter
    huvudvärk dagligen
    mens i tid och otid (inget regelbundet alls)
    grät för ingenting
    blev arg för absolut ingenting
    var ostabil och kunde bli hysterisk (arg, ledsen) och tog ut det på omgivningen/arbetet
    tappade sexlusten
    blev äcklad om min sambo rörde vid mig, i början spyde jag varje gång han röde vid mina bröst
    samt andra saker jag numera inte längre minns.

Fick staven insatt och redan några dagar efter hade jag så fruktansvärt ont, kunde knappt röra armen. Så jag ringde och frågade om det fick till svar att det var inget att oroa sig för. Det fortsatte göra ont och efter ett par telefonsamtal och besök så skulle jag få ta ut staven. Var där den dag jag hade tid och 50 ´min senare så hade jag ännu inte fått komma in, uppmärksamade dem om det och fick till svar att läkaren inte var där idag. Beställde ny tid 3 veckor fram i tiden, då uppstod nästa problem. Hon hade satt staven i muskeln! Inte undra på att jag haft ont och knappt kunnat använda armen till 100% men det lyssnade ingen på innan. De fick ta till sist ta till att ta en röntgen bild och lokalisera den och sen operara ut den.
    Har gått ca 1 år sedan detta men jag har än idag ont där man satte in staven och muskeln är inte läkt riktigt helt ännu.

Ser det som mitt livs största misstag, höll på att kosta mig min sambo och vårat förhållande. Vem vill bo med någon som måste springa och spy om du bara råkar nudda vid hennes bröst eller får spydigheter kastade på dig varje stund ni är tillsammans. All heder åt att han stod ut!!

• Rydén

En väninna till mig hade p-stav en kort tid. Hon blev som en helt annan människa.
    Jättedeprimerad, nästan paranoid.
    Det var hemskt att se.
    Det tog ju också ett tag innan vi förstod att det var pga p-staven.

Biverkningar är ju så olika från person till person. Så det enda man kan göra är att läsa så mkt som möjligt om biverkningarna och sen prova själv.

• Kesella

Jag har haft p-stav i 3 år och inte haft några biverkningar förutom att jag inte har haft mens på 3 år... Nu börjar jag dock få lite lustiga flytningar så jag vet inte om det är min mens som är på väg tillbaka...

• Ostbågen

Av det jag nu läst om p-staven verkar den vara betydligt farligare än vad jag fått information om!
    Det verkar nästan som om ingen egentligen inte vet vad det finns för biverkningar. Jag känner mig som ett testoffer...

Men hur snart efter insättandet kände ni alla av dessa biverkningar då?

• nano

Ostbågen

Det är ju väldigt individuellt hur man reagerar. Gestagenet i p-staven är lika utrett som med andra minipiller, och har också retts ut i samband med östrogen i p-piller. Halterna som frisätts per dag är mindre än i p-pillerna, och mindre än de östrogenfria p-pillerna/minipillerna Cerazette som innehåller motsvarande hormon. De som har reagerat negativt på hormonerna i p-staven skulle antagligen ha reagerat lika negativt även på andra preventivmedel som innehåller samma hormon. Och olika personer är olika känsliga för olika sorters gulkroppshormon- det är ju därför olika p-piller sorter passar vissa bättre än andra. Sedan är det ju klart att den som sätter in staven kan vara mer eller mindre kompetent.

• malin81

Jag vet inte hur det gick till för er när ni fick era p-stavar insatta, men när jag var hos barnmorskan för ett tag sedan och ville byta till något annat preventivmedel (fick väldigt mycket svamp av östrogenet i mina Yasmin) och hade funderat på p-stav så tyckte min barnmorska att jag först skulle testa cerazette i minst tre månader för att se om jag fick några biverkningar, eftersom dessa innehåller samma hormon som p-staven (i alla fall Implanon). När man har gjort detta så kan man enligt henne vara ganska säker på att man inte kommer att få nya/andra biverkningar än vad man fått medan man ätit cerazette. Hittills har de bara varit bra för mig, så jag funderar på att sätta in en stav om ett tag. Så ni som funderar på p-stav, testa cerazette ett tag innan så vet ni (med ganska god säkerhet) hur det kommer att funka med staven!

• bröllopsdags

Barnmorskan som satte in staven på mig var nog inte riktigt van vid P-Stav... När dom skulle sätte in den stod en sköterska och höll mig hårt i armen när barnmorskan skulle sätta in den, jag undrade då varför. Hon svarade att det kan göra lite ont och det är bästa att de håller i. Jag undrade då om varför dom inte bedövade, barnmorskan tyckte att det var en onödig kostnad.... (Ja, jag gjorde det i Sverige..)
    Det kändes som om dom flådde en kyckling ungefär, gjorde ont så in i bänken, barnmorskan sa att " här får man ta i, du har väldigt seg hud"
    När jag efter biverkningarna bestämde mig för att ta ut den gjorde jag det hos en annan barnmorska och sa det att dom behöver inte bedöva för att jag har satt in den utan bedövning. Hon tittade på mig som om om jag inte var klok..

• Ostbågen

Vadå bedövning?
    Det var det inte tal om när jag gjorde det vilket jag verkligen kan förstå. Kändes ju inte ens! Jag fattade inte att han satt in den, så han fick säga till mig att det var färdigt! Antar att jag har en jäkligt bra gynekolog...

• fairy

jag fick bedövning,.
    Men i mitt fall så skar de upp ett fint litet snitt och petade in staven.

• sidekick

jag hade p-stav i tre år, tog ut den i oktober i år. jag hade i princip inga negativa biverkningar - tyckte att det var toppenbra med staven. dock kan jag minnas att humöret var lite upp och ned. i slutet av perioden med staven märkte jag skillnad, förmodligen eftersom effekten höll på att gå ur.

• Forsfors

Jag pratade med en kompis för ett tag sedan som hade haft p-stav. hon hade fått ta ur den för att hon fick åttaveckorsmenser flera gånger.

• Anna i Gbg

Jag älskar min stav! Hade tidigare en väldigt mensvärk som blev värre varje månad, i slutet så kräktes jag och kunde falla ihop av smärta. Fick p-stav för att min gynekolog inte ville ge mig några piller - har anlag för flera olika sjukdommar som kan påverkas - så hon sa att jag bara kunde välja mellan spiral och stav. Har inte haft några biverkningar, utom utebliven mens. Har under 2 år haft mens 2 gånger och ingen av gångerna gjorde det så onte som förr.

Jag hade bara hört posetiva saker om p-stavar, hade jag hört saker som att man riskerade konstant mens och deprition hade jag nog inte satt in den.

Att testa piller med samma hormon är väldigt bra, det borde alla bli erbjudna!

Svar på tråden P-stav biverkningar?