• lilla grisan

choklad o vinprovning

Jag har hört talas om att man kan gå på chokladprovning kombinerat med vin. Vet någon om detta finns i Göteborg och om det är något att satsa på till en möhippa? Vinet ska tydligen framhäva smaken hos chokladen på ett annat sätt. Tycker det låter kul om det är så.

• Svar på tråden choklad o vinprovning
  • Ayla29

vi gjorde det här på en möhippa i stockholm och det var jättetrevligt! Både chokladen och vinet smakar annorlunda när man äter det ihop...
    Det var flera av oss oss som nu har fått upp ögonen för mörk choklad (mindre kalorier jippie).

• lundabrud

Systembolaget har egna vin+chokladprovningar, i alla fall här i Skåne. Kolla på deras hemsida! Om ni är många så kanske ni kan ha en helt egen provning (där vi var fanns det inte plats till fler än 10 personer)!

Gott gott med vin och choklad! Man fick ju först inte veta vad det var för viner man provade, och jag blev så lycklig när jag upptäckte att jag tyckte absolut bäst om var det billigaste!!! Sött och smaskigt... Commandaria, 87 kr... någon mer som älskar detta starkvin?

• Tuve04

På Focus i Gårda har jag sett affischer om vin- och chokladprovning. Fråga i restaurangen mellan tipsdisken och entrén.

• Arwen75

Åhhh... hoppas min tärna vill ordna nått sånt för mig
    Älskar kombinationen vin&choklad!
    Riktigt mörk choklad och en bra Amarone är en höjdare!

Arwen

• lilla grisan

tackar för alla svar. Det ska bli gott med vin och choklad!

• Blivande Jacobsson

Kolla med restaurang Tegel åxå, mysigt och oerhört bra personal!

• Blivande Jacobsson

Oj, såg just att tegel bytt namn, då kanske inte den möjligheten finns längre... Sorry... *saknar min favoritkrog*

• Bride2B..

hur mycket kostar sånt?

• madelyn

Nån som vet var i stockholm man kan göra sånt här?

• Ayla29

vi var på ett ställe i gamla stan. www.baggus.nu/
    Bra och kunnig personal som tom ändrade lite i menyn pga en utav oss inte äter mörk choklad så hon fick ljus.

• Lana

För de som vill testa på egen hand bifogar jag ett urklipp från SVTs program som just handlade om Vin & Choklad.

"Chokladexperten Maja Berthas berättar om viner som passar bra till choklad:

Viner
    Muscat de Beaumes de Venise, Georges Duboeuf (8181), 139kr
    Vitt sött starkvin med toner av persikor, fläder och färska rosor. Fungerar bra till mjölkchoklad och choklad smaksatt med apelsin. (Apelsinskal i choklad)

Shiraz Mourverdre, Bin 2, Penfolds (6325), 104kr
    Rött vin med smak av björnbär och svarta vinbär. Kraftfullt med balanserad syra och strävhet. Passar utmärkt till chokladtårtor av olika slag. (Chokladdessert med ädelost)

Mas Amiel Vintage Reserve 2000 (2315), 198kr
    Underbart starkvin från södra Frankrike. Sött och strävt på samma gång med karftfulla drag av körsbär och svarta plommon. Ett utmärkt dessertvin som ackompanjerar de flesta kraftigare chokladdesserter. (Ampamakia)

Choklad
    Jivara, Valrhona, 40 % (Mjölkchoklad)
    Michel Cluizel, Pur Java, 50 % (Mjölkchoklad)
    Syltade Apelsinskal från Konditori Vete-katten i Stockholm
    Ampamakia, 2002, Valrhona, 64 %
    Chuao, Amedei, 70 %
    Chokladtårta med ädelostsprits (vanlig chokladtårtsbotten dekorerad med en mix av ädelost och grädde)

Kuriosa
    - Choklad skall serveras och förvaras i en temperatur av 17 grader
    - Choklad innehåller ämnen som även återfinns i antidepressiv medicin
    - Mjölkchoklad måste innehålla minst 30 % kakao
    - Mörk choklad måste innehålla minst 43 % kakao
    - Vit choklad tillverkas endast av kakaosmöret (fettet) från kakaobönan, och innehåller inget kakaopulver
    - Det finns tre stora grupper av kakaobönor: Forasteros, Criollo samt Trinitario
    - Kakao växer mellan 20:e och 20:e breddgraden runt hela ekvatorn"

• MimmiPigg04

Hej!
    Jag har varit på ett ställe i Linné i Gbg där man kan göra detta. Kolla in La Praline. Dom har nån hemsida oxå. Det var mycket gott och skoj!

• lilla grisan

vad massa jättebra förslag alla har! Tack för hjälpen. Hoppas min brud blir glad!

Svar på tråden choklad o vinprovning