• sandra76

Tips på medicin mot en jobbig mage?

såfort jag äter ute, salt & fet mat tex, så blir min mage som en spärrballong! samma kväll/natt & även hela dagen efter! helt hopplöst! har testat lite olika saker att ta men inget har hjälpt mig.. finns det fler därute som har en sån muppig mage som jag? isåfall vad gör man? inte såå kul att få en ond körig spärrballong mage i festkläder.. :( det värsta är ändå att det gör så ont! ajj....:(

• Svar på tråden Tips på medicin mot en jobbig mage?
  • Ananas

Har du testat minifom? Det är samma som man ger till spädbarn mot kolik. Det finns droppar till barn och vuxna kan ta kapslar.
    Man kan även köpa dimetikon som funkar så att gaser försvinner.

Kan vara värt att testa! Båda finns receptfritt på apoteket.

• Ei saa peitää

Det är inte så att de gånger du får så att du har ätit väldigt lite under dagen? Om jag har tränat innan och inte ätit så mycket och sen äter en jättemiddag så kan jag få jätteont i magen och få kuta på toa stup i kvarten. Verkar som man chockar magen eller nåt.

För mig hjälper det att äta lite mindre flera ggr under dagen istället för att låta det gå många timmar och sen äta mycket på en gång.

Mitt råd är alltså. Ta en smörgås nån timme innan festen så du inte går dit på fastande mage.

• aa_s_a

Det kan vara colon irritabile (irriterad tjocktarm). Jag har det och ibland när jag ätit då får jag kramp och måste gå på toa stup i kvarten. Sök på nätet så kan du få tips på hur du kan lindra det. Jag fick rådet att skriva matdagbok för att kunna se vad jag får ont av... Det finns några tabletter på apoteket,Dimor, som jag ahr fått för mig lindrar..

• gift liten sessa

Miniform funkar på mej, sen har jag märkt att korsetten jag köpte till bröllopet funkar bra??? Magen kan liksom inte spärra upp sig och då funkar den som den ska istället (dock använder jag den inte så ofta).

• Rystall

Testa Silicol som finns på apoteket.Det skyddar bra mot fett och kryddor etc. Men akta dig för Grönt the extrakt från Hälsokostbutikerna. Jag köpte på deras inrådan en DYR bruk med kapslar för att bli av med orolig mage. Men det blev bara etter värre. Snacka om att ha slängt pengar i sjön och inte fick jag lämna tillbaka heller eftersom jag brutit förpackningen

• Lillstrumpan

Har du kollat så du inte är laktosintolerant?

• sandra76

minifom & de där tabletterna är ju främst mot gaser, diaree etc? det är inte där felet är.. visst känner jag mig gasig men främst orolig, illamånde, spänd, & får äckliga rapar ;P
    sen det där om att skriva matdagbok behövs inte eftersom jag ju vet vad & när det beror på / kommer.. laktosintollerant är jag inte, som jag skrev så är det främst när jag ätit sånt jag annars inte äter såsom fet salt mat, mycket godis elr kakor tex.. silicol är faktiskt det jag tycker hjälper lite, dock ej helt.. Någon sa att man ska ta en sup till maten? ;)

• Sirap

Hej!

Börja dricka Forever Livings Aloe Vera Gel! Bästa hjälpen mot jobbiga magar! Finns inte ute i handeln utan säljs utav återförsäljare.

• gift liten sessa

Sandra 76: är inte rapar gas?

• Cissi_80

Hej Sandra...
    Jag har samma problem som du och jag kan säga till 99% att du har magkatarr.

När jag har lättare besvär räcker det med receptfria produkter från Apoteket som Rennie, Link etc. De neutraliserar syran i magen. Men när jag får riktigt jobbigt så måste jag ha receptbelagd medicin. Lanzo heter det som min läkare skriver ut och det fungerar jättebra.

Men var rädd om din mage...ibland får jag såna besvär att jag kräks och till slut inte kan äta annat än välling i ca en vecka och det är ingen höjdare. Jag försöker att undvika sånt jag märker att jag blir dålig av. Men ibland så går det ju inte...Men ett bra tips är börja dagen med välling, det är väldigt snällt mot magen och brukar göra att den står emot sånt som den annars reagerar på. För att leva på medicin är ju ingen bra lösning tyvärr så det gäller att hitta små knep.

Hoppas det löser sig för dig.

• EmmaPemma

Testa Zantac, losec, novalucol/novalucid, pepsid, rennie, gaviscon eller någon av de andra receptfria preparaten mot magproblem/halsbränna. Jag hade tidigare liknande problem som du beskriver och då fungerade ovanstående preparat (åtminstone tillfälligt). För att få ett varaktigt resultat kan man lägga om sitt liv lite grann (äta bättre dvs. undvika fett och alkohol samt att stressa mindre). Magvärk/halsbränna har ju ganska ofta bakomliggande orsaker som är viktiga att ta itu med!

Om du inte blir hjälp av receptfria preparat tycker jag att du skall kontakta läkare!

• Ellte

Nu är ju detta en gammal tråd och jag hoppas Sandra mår bättre i magen nu. Jag tror faktiskt att det kan bero på att du inte äter tillräckligt med fett annars så att magen får sig en chock när du väl gör det...

• frulan

Sirap

Hoppas du hinner se det här... jag har lite strulig mage... o i morgon ska jag på ett aloe vera-party Vad exakt hjälper din gel mot?

• sandra76

aloe vera köper jag inte.. men däremot kan jag säga att silicol måste vara det bästa jag testat mot mina besvär!!

nu ÄR jag bättre i magen.. mindre konflikter på jobbet, bättre matplanering osv... men jag vet att det räcker att jag mår dåligt/äter mat jag inte är van vid så vips blir jag som en ballong om magen igen.. det gör mig inget utan det är just smärtan som är så jobbig! man vill bara hem.

• nilla_nilla

Hej !

Jag känner mig precis som du, har lagt om mitt liv försöker att inte stressa äta mycket kokt mat. Har nu varit hos ett antal läkare och de har konstaterat magkatarr. Så nu hoppas jag att medicinen ska hjälpa så att magen blir bra och att jag sedan vårdar den.

Svar på tråden Tips på medicin mot en jobbig mage?