• maddisen

Julfrågor!

Hej på er!

Jag och en vän ska ha julfest hemma hos mig och vill ha en "julfrågesport". Dessvärre var det svårare än vi trodde att komma på frågor! Vi har sökt massor på nätet och har inte kommit på allas många frågor. Har ni några tips? Jesus ska helst vara inblandad i några frågor, det är ju trots allt p.g.a. hans födelse vi firar jul :) Fast alla bidrag är välkomna!

God jul på er!

• Svar på tråden Julfrågor!
  • maddisen

Mstobemrs

Hej!

Nja, det ska helst ha med julen att göra också :) Tack så mycket för tipset i alal fall!

• Mstobemrs

...alltså länk numero 2, ursäkta att den första länken slank med igen :)

• maddisen

Åh, tack så mycket, vad snäll du är! Några frågor använde jag minsann :)

Fler tips mottages gärna

• loppran

*funderar*

Ni kanske kan fråga t ex vad Jesus fick i födelsedagspresenter, om det inte är för lätt, eller vade Jesu styvfar jobbade med.
    Lite fler frågor runt Jesu födelse:
    Var föddes Jesus? (i Nasaret, Betlehem eller Jerusalem?)
    Vad hette ängeln som berättade för Maria att hon skulle föda ett barn?
    Vilka kom först och besökte den nyblivna familjen i stallet; herdarna, Farao eller de vise männen?
    Vad hette Jesu mormor?

Svar:
    Guld, rökelse och myrra
    Snickare
    Betlehem
    Gabriel
    Herdarna
    Anna

• Bristow

Ni kan fraga var seden med att ge varandra julklappar kommer ifran (svar: fran Tyskland och St. Nikolaus som firas den 6e December. Det började med att man gav barnen nagot, och utvecklades till slut till att alla fick nagonting).

Lycka till!!

• Susanne Gräslund

Några frågor om dikter, sånger och bilder kanske kan passa. Citera en bit av Viktor Rydbergs "Tomten" och fråga vem som skrivit dikten, sätt upp en bild på en Jenny Nyström-tomte och fråga vem som målat, rigga en bandspelare med ett band med en känd julsång och fråga vad sången heter etc.

mvh,
    Susanne

• Cherkan

Hej! Detta är ingen frågelek men dock en jättekul lek som vi brukar leka i familjen på julafton:
    Alla inbjudna tar med 3 paket för typ 20 kronor styck - innehållandes tex trisslott, kylskåpsmagnet, hårspänne, badkulor osv. Sen lägger man alla INSLAGNA paket på golvet i en hög och sätter sig i en ring runt om. Ta fram en tärning och slå en gång var, varje gång man får en 6:a får man ta ett paket. När alla paket är slut är det OK att öppna.
    SEN......(detta är kul om man håller hemligt för de övriga medverkande) ställer man äggklockan på tex 12 minuter. Alla som har presenter lägger dom framför sig och sen kör man på som innan - slå tärningen och får man då 6:an igen får MAN TA EN PRESENT ifrån nån annan! När äggklockan ringer får man det som ligger framför sig. Funkar bäst på vuxen fester - små barn kan bli lite ledsna om man tar deras saker ifrån dom....
    Hoppas nån vill prova och tycka det är lika kul som vi tycker hemma hos oss!
    //Cherkan

• Betania

Vet ni vad de vise männen hette? Melchior, Baltsar och sen kommer jag inte på den tredje... Kolla in sajten bibelfragan.com och sök på jul, där lär du hitta allt som har med kristendom att göra!

• augusti2005

kaspar hette den tredje!

• Fru Åsagåsa

De tre vise männen är de som har namnsdag den 6/1, när de kom på besök ( ? )
    Lite kul att vet! Då kan man snabbt kolla det (för sånt tänker man ju på varje dag...) :)
    Melker, Baltasar och Kasper som namnen blir på svenska.

• Tolin

Vi brukar ha en årlig julfest med några vänner till oss. De brukar då göra en julkalender med luckor. Vi brukar bli uppdelade i två lag och sen turas man om att välja en lucka. I vissa luckor ska man svara på en enskild fråga, i vissa luckor är det frågor till hela laget, i vissa luckor ska man göra en charad eller rita något type pictionary. Det finns även en "tomtelucka". Den som får den får vara tomte och dela ut paketen. Alla brukar köpa ett paket för typ 20 kr till en av arrangörerna förutbestämd person - givetvis med rim till. Den som fått paketet ska sedan lista ut vem den fått det av. Himla roliga fester brukar det vara.

• Ejlis

Jag fick en adventskalender via mejl för några år sedan, med texter från julsånger omskrivna... Jag har sökt efter dessa flera jular sedan dess. Är det någon som vet var jag kan hitta dem?

• maddisen

Tak så mycket för hjälpen allihop! :) Julkrysset är färdigt nu, skönt!
    Vi skrev i inbjudan att alal skulle ta med sig var sin julklapp värd 20 kr. Tyvärr har vi inte plats för lekar. Vi kommer vara 15 personer vid långbord i mitt vardagsrum och jag bor i en etta... Har haft 20 stycken vid långbord på kräftskivan. Finns det hjärterum, finns det stjärterum :)

Svar på tråden Julfrågor!