• Blivande Jacobsson

Exklusiv mat till vegetarian?

Jag söker roliga och spännande vegetariska rätter till bröllopsmiddagen då en av våra gäster är vegetarian. Vill att hennes mat ska kännas lika läcker och påkostad som övrigas så jag behöver hjälp med ideér och gärna recept!

• Svar på tråden Exklusiv mat till vegetarian?
  • delphi

Hej!
    Du måste nog precisera dig lite.
    Ska ni ha 3 rätters? Varför inte göra förrätten veg för alla!
    Förslag:
    Ångkokt färsk sparris hollandaise en god osttoast (parmesan /västerbotten el dyl)
    alt avocadosoppa toppad med minikruonger cremefraiche citron o ev tunt skivad rädisa
    veggi-tournedo serveras med valfritt kolhydrat tillbehör och sallad: lägg chevre gratinerad färsk rödbeta mellan två rostade rundskurna brödskivor
    varm sallad: med krutonger chilimarinerade bönor någon ost (feta mozzarella chevre hallomi) ruccola squach coctailtomater inlagda bebismorötter oliver. Bara din fantasi sätter gränser serveras med någon form av dipsås i separat skål och hyvla parmesan över.

Några ideer det finns en uppsjö.
    Tänk till viken ekonomi du har, vem som lagar det och vad vegitarianen har för preferenser. Vad ska övriga gäster äta?
    Lycka till!

• Anna i Gbg

Om rätten endast ska göras till en, försök få lite koll på vad personen gillar, lite jobbigt om ni har lag ner mycket tid, planering och gästen bara pillar i maten.

På vårt bröllop kommer hälften, ungefär, vara vegetarianer, några veganer och några militanta köttätare, så buffé är det enda som funkar.

Glöm inte att tänka på, och detta gäller alla, allergiker!(Är en själv)

Lycka till/Anna

Delphis förslag låter goda, trots att jag är allergisk mot dem alla... Vegetarisk mat är inte så svårt egentligen.

• Hannianen

Vi har samma problem som er och har också haft problem att komma fram till ett bra och lite mer "lyxigt" vegetariskt alternativ. En av tärnorna och ytterligare en av mina bästa vänninor samt bestmans (svågerns) sambo är vegetarianer... Alltså tre mycket närstående vänner som man gärna vill göra det bästa för. Finns det inga bra recept-sajter man kan söka på?
    Lycka till!

• Anna i Gbg

vegan.nu finns ju... Annars är det ju lite "inne" att vara vegetarian så de flesta "vanliga" sidor som arla, ica, allt om mat och dyl. har nog många recept. Om det inte är viktigt att menyn ska vara en överraksning så fråga, förslagsvis den av de tre som lagr mest mat.

• kajsakajsa

Finns en sida med massa recept
    www gronmat net ( mellanslag är ju istället för punkter)
    Lycka till

• Blivande Jacobsson

Tack för ideérna!
    Våran vergetarian är varken kräsen eller allergisk så det gäller bara att hitta något som käns lite annorlunda och spännande till varmrätten, inte den vanliga quornbiten...!
    Övriga gäster får förmodligen helstekt ört och baconfylld oxfilé med smörsväng sparris och fransk potatiskaka eller helstekt pepparotsfylld fläskfilé med champagnesås och kantarellbakad potatis.
    Jag hittar inget som inte har en "vardaglig" känsla över sig på ovannämda siter..

• miramir

jag glädjer mig åt att det finns sådana som trådstartaren som tänker på oss vegetarianer. Var på ett bröllop nyligen där brudparet kände till mina matpreferenser men jag fick ändå bara äta potatis :(

Precis som Anna rekommenderar jag alla som förbereder bröllopsmiddagar att tänka på allergikerna.. jag har en del svåra fall ;) som gluten- och laktosintoleranta vegetarianer, vegeaner som inte äter socker och flera diabetiker med allergier.. Men med en buffé med noggrann skyltning ordnar sig förhoppningsvis allt.. Lycka till!

• f.d. Svart brud

Jag har flera recept på underbar vegetarisk mat på min hemsida.
    En del av dem tillagades till vårt buffébröllop och jag kan tillägga att den maten uppskattades även av köttätarna!
    Speciellt den citrusmarinerade morotssalladen, avocadosalladen och potatissalladen med rostad sesam fick vi mycket beröm för!
    svartbrud.se Klicka på Mat/Recept/Vegetariskt

• Blivande Jacobsson

Funderar ändå på qourn och göra variant på köttets fyllningen, lite trist kanske men trots allas goda vilja hittar jag inget som känns mer inspirerande... Mycket mat som passar till buffé men inget som jag tycker håller som huvudrätt...
    (Har tack och lov inga allergiker att tänka på! )

• Ida N

Någon som har tips på mat för en vegan?

• luh

Ok, här kommer ett förslag på en huvudrätt till att börja med. Du kan kanske hitta på ett flashigare namn att skriva på menyn?

Skriver ner hela receptet rakt upp och ner, så får du avgöra själv vad du tycker. Det blir lite långt, men men. Receptet på sötpotatisen är hämtad från en kokbok jag har som heter ?Kocklandslagets underbara värld?. Det är verkligen avancerad matlagning för finsmakare!

Vegetarisk stek och sötpotatisplättar med myntasirap
    Tillbehör: en härlig grönsallad

Vegetarisk stek ? 2 port
    ½ gul lök
    2-3 msk olja
    1 vitlöksklyfta
    ¼ liter färska champinjoner ev. mer
    1 tsk vetemjöl
    1,5 dl vatten
    2 dl nötter (hasselnötter, cashewnötter, jordnötter eller blandat)
    1,5 dl ströbröd
    1,5 msk soja
    1 msk timjan
    salt, svartpeppar

o sätt ugnen på 200 C
    o Hacka löken fint och fräs i oljan.
    o Hacka under tiden champinjonerna i så små bitar som möjligt. Rör ner dem i pannan när löken blivit gyllenbrun. Fräs tillsammans tills svampen mjuknat och fått färg.
    o Strö över vetemjöl och rör om. Häll i vattnet, rör om och låt puttra i några minuter.
    o Tag bort pannan från spisen. Rör ner nötter, ströbröd (spara ett par skedar till paneringen), soja och timjan. Salta och peppra efter smak.
    o Lägg upp röran på ett bord eller en stor skärbräda. Forma till en limpa och rulla den i ströbröd.
    o Lägg limpan i en oljad brödform (det går bra utan brödform, direkt på en plåt, men steken håller ihop bättre i formen).
    o Baka i ugnen cirka 45 minuter.

Vill man kan man servera en annan sås till steken också:
    1 dl hackad svamp (inte champinjoner, hellre kantareller eller karljohan)
    2 msk (mjölkfritt) margarin
    3 msk rönnbärsgelé
    2 msk portvin
    2 msk soja
    2 msk vetemjöl
    1 dl vatten
    1-2 msk timjan
    svartpeppar

Fräs upp svampen i margarinet. Rör i gelé, portvin och soja. Låt sjuda någon minut. Strö över mjöl och blanda ordentligt. Tillsätt vatten. Rör i timjan och svartpeppar. Smaka av.

Sötpotatisplättar med myntasirap ? 4 port
    250 g sötpotatis, kokt och pressad
    1 ägg
    1 krm kanel
    1 krm ingefära
    1 krm salt
    ½ krm svartpeppar

till panering:
    3 msk ströbröd
    1 tsk kanel
    1 krm socker
    1 krm ingefära
    1 msk sesamfrö
    2-3 msk mjölkfritt smör

myntasirap:
    4 msk mörk sirap
    saften av ½ pressad lime
    1 tsk hackad pepparmynta

Plättar
    Blanda ingredienserna till plättarna i en skål. Forma till 12 jämna plättar, inte för tunna.
    Blanda alla ingredienserna till paneringen utom smöret.
    Vänd plättarna i blandningen.
    Hetta upp smöret i en stekpanna och stek plättarna gyllenbruna över medelhög värme.

Myntasirap
    Koka upp sirap och limesaft. Lägg i pepparmyntan. Låt stå och dra i 20 minuter och låt kallna.

Servera myntasirapen i en liten kopp för sig, tex stående på tallriken bredvid plättarna.

• luh

annar kan det vara trevligt med tex en potatisgratäng till steken & såsen elller kanske skivad råstekt potatis.
    Om det skulle kännas för mycket att hålla på och fixa med plättarna...

• Blivande Jacobsson

luh,

Tack!!!! Vilken spännande recept, det var precis något sådant jag var ute efter!

• luh

Kul att kunna hjälpa till!
    jag fullkomligt älskar att laga mat, så det är bara roligt att få klura lite!

Quorn är helt ok tycker jag, om man marinerar den ordentligt och länge, men när man är vegeterian och äter det så mycket ändå känns det sådär lagom kul att gå bort på finmiddag och få det...

Förresten angående maten - kommer ni att laga den själva?! Ovanstående recept ska kunna tillagas i god tid innan. Vågar inte lova dock att det är något som skulle kunna frysas in...möjligtvis steken då. Värm den hel i ugn isåfall och skär i lagom tjock skivor innan servering.

Var det något mer du behövde - förrätt, efterrätt???

• luh

ser att jag har rekomenterat jordnötter i receptet. Det kan finnas de som är riktigt allergiska mot jordnötter, så allergiska att de känner av det bara genom att vara i samma rum... jag är en sådan person tex! Så för att förebygga ett eventuellt allergianfall, skippa jordnötterna och satsa på andra blandade nötsorter!

mmm, börjar bli riktigt hungrig nu...

• isbrud

.........vissa vegetarianer äter ju fisk...då blir det ju genast lättare, med lilla laxen eller så:)

• miramir

isbrud: men då är man ju inte vegetarian egentligen.. tror inte trådstartarens vän äter fisk..

• Blivande Jacobsson

Ingen fisk för vännen min men tack ändå för det spännande receptet!

Svar på tråden Exklusiv mat till vegetarian?