• Bröllopstokiig

Hur ska fracken sitta? Vilka tillbehör?

Min sambo köpte en begagnad frack för flera år sedan, byxor och jacka. Men han har aldrig använt den än. Igår provade han den och byxorna var lagom långa, men såg väldigt vida ut över hela benet! Är det någon som vet om de ska vara vida?

Undrar också vilka tillbehör som behövs - skjorta, vit fluga, slips... Är det något annat?

• Svar på tråden Hur ska fracken sitta? Vilka tillbehör?
  • Bröllopstokiig

En väst!
    Skjortknappar och manschettknappar!

Slips har inte min man till sin frack...

• Bröllopstokiig

Näsduk till bröstfickan. Slips har jag aldrig sett att man har till frack.

• Bröllopstokiig

Väst(vit, svart väst och fluga innebär att man är servitör), knappar till västen plus manchetter (finns på herrekiperingar och säljs i set), hängslen-är att föredra framför skärp och ska man vara riktigt petig, vit näsduk till vänster bröstficka. Ja byxorna brukar vara vida om de är av äldre modell.

• Bröllopstokiig

Oj, oj, oj hur ska det här gå... Jag kan aldrig få honom att hyra istället nu när han tycker att han har en frack...
    Nej, det är klart han inte ska ha både fluga och slips!! Vet inte varför jag skrev det, vad jag menade var hängslen.

• Bröllopstokiig

Hur vida byxorna är beror på modet då den tillverkades. Gamla frackar har ofta vidare ben. Min fästman har en frack från 40-talet med vida ben! Så det är inte onormalt.

Vad gäller tillbehör:
    skjorta
    vit väst
    vit fluga
    manschettknappar
    "bröstknappar" beroende på skjortan
    lackskor

Det är även många som har hängslen.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Vit väst, vit fluga, frackskjorta, manschettknappar, vita hängslen, skjortknappar, vit närduk.

Svart fluga och väst bärs på begravning, herrmiddag eller av servitörer och hovmästare.

• Bröllopstokiig

Se det som en investering. Det är alltid bra att ha en frack i släkten, det har vi och gissa om man har sparat pengar på det...

Just ja, lackskor är det några som förordar men personligen tycker jag det går lika bra med ett par snygga, oslitna, blankputsade svarta skor.

• Bröllopstokiig

Vilken outsinlig källa av kunskap... Jag är imponerad. Mode från olika årtionden osv. Kanonbra svar, tack!
    Ska nog försöka förmå honom att låna min brors kompletta frack, eller min morbrors. Det finns frackkunniga frackägare i släkten som tur är!

Svar på tråden Hur ska fracken sitta? Vilka tillbehör?