• trolla

vädret på karibien kryssning

Vi har bokat (men inte betalt ännu
    vår ettårsdagsresa. Det blir Karibienkryssning med Mexico och sen en vecka i Miami. Vi åker med Fritidsresor/Caribien Cruises vet att det är andra här som åkt där. BERÄTTA hur det var och framför allt. Hur är vädret där i september? Vet att det är orkansäsong men hur är vädret i övrigt?
    Vi kommer att ha två stopp i Mexico, ett i Belize, ett på Cajman öarna och sen Maimi. Någon som har åkt den rundan och kan rekommendera utflykter om man vill undvika det historiska (blir ju mest på engelska iaf och det är vi inte så bra på)
    Kram på er, Trolla

• Svar på tråden vädret på karibien kryssning
  • Blivande fru ??

Hej!

Vi hamnade på nästan samma rutt som ni ska på, pga orkanerna. Vi var där i början av september i år och det var mitt i värsta orkansäsongen (så många orkaner som Florida och Karibien drabbades av i år har de inte drabbats av på många år). När vi kom till Florida var det blåsigt och det regnade en dag, men när orkanen dragit förbi (vi var i utkanten av den och blev evakuerade) var det mycket varmt och fuktigt. På kryssningen hade vi fint väder hela tiden så när som på två mycket korta åskskurar. Vi kunde ligga på soldäck varenda dag och tillbaka i Fort Lauderdale hade vi också kanonfint väder.

Våra Mexicostopp var i Cozumel och Costa Maya. Misstänker att ni också ska dit. Har svårt att tipsa om utflykter som inte är historiska, men jag tror nog ni kan hitta en del badutflykter, dyk och snorkling. Själva åkte vi till Tulúm (Mayaruin) när vi var på Cozumel och i Costa Maya valde vi en stranddag på egen hand.

Vi åkte också med Fritidsresor och kan rekommendera resan. RCCL (rederiet) var kanonbra och i och med att vi missade en dag i början på kryssningen (pga vädret) fick vi 250 dollar per hytt att spendera ombord + 50 % rabatt om vi väljer att åka på kryssning med dem nästa år igen.

Ni kommer att älska kryssningen - det var helt fantastiskt och underbart. Ett minne för livet! Dock ska ni vara medvetna om att ni kan drabbas av orkaner, vilket kan leda till ändringar i rutterna (vår rutt ändrades även sedan vi kommit ut till havs, vilket innebar att vi ej kom till Grand Cayman utan till Bahamas) och i värsta fall antar jag att det kan leda till inställd kryssning, men det är nog mycket sällsynt.

• trolla

Jätte tack för svaret. Det är ju precis den rutten vi ska på och med fritidsresor. Hoppas på Cayman öarna, stingrockorna låter spännande, och kanske kanot safari i regnskogen i Mexico.
    Var bodde ni i land? Vi ska bo på Ocean five i Miami. Hittade en video till och med när jag sökte på hotellet på nätet.
    Blev ni hämtade resp ditkörda till flyget och båten eller får man fixa det själv?
    Fick tips om att beställa utflykterna hemifrån, vet du hur långt innan de kommer upp på deras hemsida?
    Vill du får du hemskt gärna maila mig direkt så har jag din mail sen om jag kanske får fråga dig fler saker sen.
    kittys.hundtrim@semera.se.
    Trolla

• trolla

Någon mer som har ngt att berätta om en sån här resa?
    Trolla

• Blivande fru ??

Jag skickar ett mail, men det blir nog i helgen. Har lite tajt med tid för närvarande.

• moonpie

Hej
    Ska på samma kryssning i feb. När åker du? Kom gärna med lite tips när du kommer hem.
    Kram

• Beachy

Har bott i Florida ett antal år och hösten är den skönaste tiden pga att vattnet är så underbart varmt o skönt.
    Den stora nackdelen, som ni verkar vara medvetna om, är att det är orkansäsong. För att gardera er inför hemresan, så se till att ni har några nätter i Miami innan ni skall åka hem efter kryssningen. Då missar ni inte flyget hem även om båten skulle bli försenad tillbaka till Miami.

Svar på tråden vädret på karibien kryssning