Hej!
Vi hamnade på nästan samma rutt som ni ska på, pga orkanerna. Vi var där i början av september i år och det var mitt i värsta orkansäsongen (så många orkaner som Florida och Karibien drabbades av i år har de inte drabbats av på många år). När vi kom till Florida var det blåsigt och det regnade en dag, men när orkanen dragit förbi (vi var i utkanten av den och blev evakuerade) var det mycket varmt och fuktigt. På kryssningen hade vi fint väder hela tiden så när som på två mycket korta åskskurar. Vi kunde ligga på soldäck varenda dag och tillbaka i Fort Lauderdale hade vi också kanonfint väder.
Våra Mexicostopp var i Cozumel och Costa Maya. Misstänker att ni också ska dit. Har svårt att tipsa om utflykter som inte är historiska, men jag tror nog ni kan hitta en del badutflykter, dyk och snorkling. Själva åkte vi till Tulúm (Mayaruin) när vi var på Cozumel och i Costa Maya valde vi en stranddag på egen hand.
Vi åkte också med Fritidsresor och kan rekommendera resan. RCCL (rederiet) var kanonbra och i och med att vi missade en dag i början på kryssningen (pga vädret) fick vi 250 dollar per hytt att spendera ombord + 50 % rabatt om vi väljer att åka på kryssning med dem nästa år igen.
Ni kommer att älska kryssningen - det var helt fantastiskt och underbart. Ett minne för livet! Dock ska ni vara medvetna om att ni kan drabbas av orkaner, vilket kan leda till ändringar i rutterna (vår rutt ändrades även sedan vi kommit ut till havs, vilket innebar att vi ej kom till Grand Cayman utan till Bahamas) och i värsta fall antar jag att det kan leda till inställd kryssning, men det är nog mycket sällsynt.