• lovina

Tänkte färga håret...

Jag har mellanbrunt hår som nästan lutar lite mot det gröna hållet..
    Jag vet låter kanske lite konstigt!? Men så är det!
    På sommaren får jag solblekt hår med jlusbrun nyans...
    Så jag vill nu göra lite slingor (bruna) eller high lights för att piffa upp håret och göra det lite jämnare och snyggare. Målet är att det ska se ganska så naturligt ut! Vill absolut inte ha koppar blont eller något i den stilen...
    Typ ask brunt eller något liknande..?
    Någon som har tips på färg, märke eller vill dela med sig av sina erfarenheter?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Tänkte färga håret...
  • Elsa-Lee

Om ditt hår redan nu lutar lite åt det gröna hållet så tror jag inte att du ska välja en brun nyans som har gult i sig. Välj istället en mer chokladbrun. Så kan du få bort den gröna tonen ( antar att du inte är överförtjust över den..;) )

Jag är ingen frisör men har själv färgat håret i ung 10 år och då lär man sig en del... Ett litet tips iaf!

Lycka till! :)

• snuttepuffan

Ett annat tips (om du inte är helt 100 på att du ska färga håret) är att ta ett toningsbalsam (eller vad det nu kallas) och använda lite då och då.

Annars håller jag med ovanstående om chokladbruna slingor.

Min erfarenhet om märken är att Loreal är bäst av "hemmamärkena". Allt annat jag har provat har försvunnit för fort och blivit ojämnt (även permanent färg). Färgen som fungerar bäst på mig och blir snyggast är excellence, men jag är blond i grunden.

• snuttepuffan

En sak till, passa dig för askblond om håret går i grönt.

• Lana

eftersom ditt hår är brunt med grönt i botten så skulle jag inte alls lägga i några varma toner, det låter som att du passar i kalla färger. jag skulle också rekomendera att du köper färg hos frisören, det säljs fudge tex.
    dessa färger är lättare att handskas med senare, ta bort eller ändra osv. en de vanliga färger som alltid bjuder på en hel del överaskningar när man färgar om.

jag brukar alltid vända mig till frisören i första hand, när jag skall ändra något. jag brukar fråga vad det är för färg hon lägger i håret, vilket nr osv, sedan köper jag det själv och fixar utväxt på egen hand ;)

man kan alltid prata med en kolorist utan att man behöver boka tid på en gång, fråga om tips och råd. sånt är bra och framför allt gratis. sedan är det upp till dig själv att bestämma om du skall färga på egen hand eller få proffsig hjälp.

glöm inte att rött pigment är väldit svart att bli av med.
    lycka till :)

• Feefifiddily

Hade rekomenderat att gå på salong/till en frisör första gången där kan du diskutera vilken färg du passar i och på vilket sätt du ska färga håret så är chansen strörre att färgen blir rätt sen när du vill göra det själv. Färgen på kartongen är en men blir oftast en helt annan i ditt eget hår.

• lovina

Tack för era tips och råd!
    Jag har ju färgat mitt hår ett antal gånger tidigare men lät håret vara i ca 2 år...
    Men jag har färgat det nu och det blev nästan som jag ville, en aning mörkare men det går att fixa!
    Det är klart man vil gå till en salong där det gör allt men jag har gått till flera olika och alltid varit missnöjd...
    Jag har fått guldiga slingor eller dylikt!
    Enda gången jag varit nöjd med färgning var i thailand, och i turkiet!
    Därför kör jag med hemmafärgning för det blir mer som jag vill!
    Björn Axen är också ett alternativ.
    Men jag får väl börja spara...
    Tack o Hej

• K.C

tycker absolut att man kan färga hemma. jag hatar att gå till frisören eftersom jag ALDRIG blir nöjd...
    Skulle cokså välja en varm ton, men inte gul utan röd i... Det komemr ta ut varann, det gröna och röda.. Chokladigt låter superfint!

Svar på tråden Tänkte färga håret...