• KatrinB

argh! kryp!

Tog fram en tröja som jag inte använt sen förra vintern imorse och hittade ett pälsängerskal....
    Sambon försökte övertyga mig om att det nog inte var något, men sen på jobbet hittade jag två små hål på tröjan - så nog har vi pälsänger alltid! Jag HATAR dem (är rädd för kryp och vill dessutom inte att mina kläder ska förstöras)!!!
    Nu slängs allt ut på balkongen, men vad gör man mer? Har kollat Anticimex hemsida och de säger att man ska förvara allt helt tätt, men hur fan gör man det (ursäkta). Har letat efter förslutningsbara plastpåsar på nätet idag, men har inte hittat det. Var köper man sånt?
    Usch, börjar snart gråta av krypångest.
    Tacksam för alla tips...

• Svar på tråden argh! kryp!
  • Nyfiken gul , nu fru

tyvärr måste du nog be anticimex komma hem för sanering..

Krypen kan ha lagt ägg lite här o var o då spelar det ingen roll att du har allt förslutet om äggen redan finns i kläderna...

min väninna fick pälsängrar o hon fick slänga allt hon hade i garderoben..

• marian

Vi har pälsängrar hemma hos oss. Eftersom vi bor i ett hyreshus kommer vi nog alltid ha det tills dess att anticimex sanerar (de förflyttar sig mellan lägenheterna). Men jag har inte haft någon i garderoben på två år, så det går att få bukt med dem!

- De dör om de utsätts för höga temperaturer. Tvätta och torktumla dina kläder, de blir då fria från insekter. De lever dessutom av hår, svett och hudavlagringar, så vädra kläderna ofta och rengör borstar och kammar.
    - Torka av lister när du dammsuger och liknande. Där ligger äggen.
    - Lämna inte mat eller frukt framme. De angriper livsmedel också, och det är INGEN bra idé att lägga apelsinskal i garderoben!
    - Torka ur garderoberna ordentligt och använd insektsmedel.
    - Använd radar, det hjälper!

• Zippolina

*urk* Minns fortfarande fasan med dessa små äckliga kryp från förra lägenheten vi bodde i.
    Vi hade anticimex på besök x antal gånger men det hjälpte föga eftersom dom fanns i hela huset *brrr*

När vi flyttade tvättade jag precis ALLT (kläder, barnens mjukisdjur, lego... ) torktumlade och sen ner i påsar som vi förslöt noga...
    Minns än idag hur jag satt och skakade sambons samling av femton års årgångar av Kalle Anka tidningar för att bli av med ev små kryp
    Jobbigt då men vi slapp få krypen med oss i flytten iaf

• KatrinB

Jag har bara sett någon enstaka, så jag vet inte om det är lönt att kalla in Anticimex riktigt än. Äter de bomull?

• marian

KatrinB: Ja, de kan ge sig på bomull.

• Rystall

De äter alla naturmaterial.

Vi trodde att vi hade fått änglar nyligen, men så försvann dom. Ända till vi skulle göra ny müsli och hälde ut havre på en plåt. Då kom det ut en stor klump med spunnen tråk ihop med havre och en och annan död larv. ÄCKLIGT!!!! Allt i skafferiet åkte ner i en sopsäck och sländes. Jag vet inte om det var änglar eller nått annat men det är inte kul iallafall. (Fast vi har en väldigt välstädat skafferi just nu )

• _koko_

Jag skulle ju inte kalla dem änglar... ;)

Radar hjälpte oss när vi bodde i lägenhet. Vi pratade med Anticimex, men de tyckte att vi skulle börja med Radar, och om de inte hjälpte kontakta dem igen. Tilläggas bör att vi endast såg 1 "riktig" pälsänger på 3 år, resten var larver. Vi sprejade regelbundet och förvarade stickat i tejpade påsar.

Är uppvuxen med silverfiskar i hela huset, så Radar är jag van att hantera. Huuuua... Hoppas verkligen att vi lyckades skaka ur allt ordentligt så vi inte fick med några pälsängrar när vi flyttade i somras...

• The Angel

Hatar dessa djur! Tog fram ett fint linne förra helgen som jag inte använt sen i somras och det var 10 små hål fram på magen :(

Vågar inte gå igenom de stickade tröjorna i garderoben :)

Ni som anlitat Anticimex...var det värt det?

/F

• vixen not a tramp

Det går väl på hemförsäkringen, eller?

Svar på tråden argh! kryp!