• vinterstjärna

Svensk traditionell mat med årtal!!!

vi kommer att ha tema "traditioner", svenska företrädelsevis. Nu har jag börjat fundera över buffén som vi ska laga själva. Eftersom jag inte är någon superkock känns det svårt men samtidigt kul. Vad ska vi ha? Vi har tänkt anknyta till främst norrländsk traditonell mat. Kanske inte pressylta men väl renskavsgryta med svamp, tjälknöl på älg osv. På skoj har vi tänkt sätta ut lappar där det står vad det är för mat och årtal på det typ: gammelsvensk sallad 1750-tal. gravad lax 1800-talets senare hälft osv!Hjälp mig med idéer!

• Svar på tråden Svensk traditionell mat med årtal!!!
  • Vinterbrud2004

Vilken kul och anorlunda idè :)
    Gillar den verkligen.

Varför inte även skriva lite info på baksidan av lapparna där ni skriver lite historik om just den maträtten :)

Finns det inga bra böcker att låna på biblioteket som tar upp såna här traditioner med mat?

Vad inspirerad jag blev nu :)

• IA!

Skansen har ju haft utställning om traditionell mat från olika landskap. De borde ha massor av information om svenska rätter och när de uppkom.

• vinterstjärna

Tack IA, det ska jag ta och kolla upp. Ska dit på måndag ändå så det var ju himla lägligt!

• Loka

Ska ni ha surströmming också ...nej, jag skojar med dig lite .

Men nu till fenomenet att vi har väldigt lika upplägg på våra bröllop (och tydligen väldigt lika erfarenheter av annat också), ska ni servera förrätt och efterrätt också eller ska ni "bara" ha buffé? (så vi kan göra lika )
    Vi funderade nämligen på det igår eftersom vi letar ny cateringfirma, då den gamla gått i kk . Tidigare har vi tänkt haft enbart buffé, men nu funderar vi på att ha en varm soppa till förrätt eftersom vi kommer att vistas lite längre än vi tänkt oss i den kalla ladan där vi ska ha vigseln.

Tyvärr kan jag inte komma med några direkta förslag på norrlänsk mat , så du får hålla tillgodo med Skansens kunskap .

• vinterstjärna

Loka, vilken tur att du hör av dig så vi kan koordinera

Surströmmingen hoppar vi över denna gång!

Vi har tänkt ha en färdig rätt ståendes på bordet när gästerna sätter sig. Den bör vara kall. Vi har inte bestämt någon mat än, har bara en massa lösa trådar. Sen til buffén som vi tänkt att gästerna kan ta av två gånger (det får toastparet fixa på nåt smidigt sätt). Först den varma grytan och sedan kallskuret. plus en hel del därtill. Tårta hoppar vi över och serverar istället "moussetoppad chokladtryffel" i snapsglas med kaffe/te och avec till. ungefär så är det tänkt.

Soppa till förrätt verkar jättegott och varmt. Vi hade det uppe på förslag men då vår personal inte kommer servera föll det bort.

Nu har jag just varit och införskaffat tjärad hampatråd av grannen som vi ska roa oss med i helgen Ska knytas om inbjudningskorten. Och runt ljusen på borden och kring placeringskortet och kring buketten och...

• Rin

Om du ska ha någon sorts efterrätt kan det vara värt att att låna (eller köpa, det är en mycket bra bok) "Historiebok för kakälskare" av Dick Harrisson och Eva Helen Ulvros

Svar på tråden Svensk traditionell mat med årtal!!!