Fylla canneloni - med vad??
Hej,
Jag är ett riktigt pasta-freak och jag undrar vad ni brukar fylla era canneloni med (pastarör)? Har ni några smaskiga tips?
Fastnar lätt i samma spår. tråkigt.
//Xena
Hej,
Jag är ett riktigt pasta-freak och jag undrar vad ni brukar fylla era canneloni med (pastarör)? Har ni några smaskiga tips?
Fastnar lätt i samma spår. tråkigt.
//Xena
Jag brukar fylla med spenat och ricotta. Jättegott!
Tacoköttfärs är supergott och riva över någon stark ost.
Hej!
Brukar köpa färsk pasta plattor (till lasagne) sen lägger jag på parmaskinka, mozarella och spenat och rullar ihop till små rullar, typ som canneloni.
På med tomatsås o in i ugnen.
Riktigt smaskigt!
inte min tur än
Har du i färsk spenat eller tillagar du den först?
Åh, det låter gott!! Men jag har aldrig gjort den här rätten. Kan någon ge mig ett lätt och bra recept hur man tillagar canelloni från början till slut?
Man kan ju fylla rören med vad man tycker om. Man kan använda både färska lasangeplattor som man rullar ihop till rör, men det finns även färdiga pastarör, Barilla t.ex.
Använder man färdiga rör tar det ca 20 min i ugnen, 200 grader.
Använder man färsk pasta går det ju fortare. Har aldrig testat med färsk, så jag vet inte tiden. Men det brukar ju stå på förpackningarna.
Fyll med vad du vill, kyckling, köttfärs eller bara någon oströra. Låt fantasin flöda (det var här det tog stopp för mig, det var därför jag startade tråden, för att få tips).Lägg i en ugnsfast form och häll över ostsås eller tomatsås, beroende på vad man gillar. Toppa med lite riven ost.
Servera med en god sallad.
//Xena
Något jag inte vågat testa än men som verkar jättegott är en efterrättscannelloni.
Jordgubbscannelloni
250g rensade jordgubbar
60g smör
2 äggulor
1 dl grädde
1 dl socker
1 tsk pressad citron
6 st färska lasangeplattor, ca 16x21 cm
1 dl rosta skivad mandel plus lite till garnering
florsocker att pudra till servering
Ugn 175 grader, smord gratinform
Koka de färska lasangeplattorna ca 3 min och lyft upp och låt svalna i kallt vatten och lägg ut på kökshandukar för att torka.
Jordgubbskräm: Dela jordgubbarna på längden och fräs i ca 20 sek under omrörmning med ca 20g av smöret, lyft upp jordubbarna ur kastrullen och smält ytterligare 20g smör. Rör ihop äggulorna och grädden och rör ner i kastrullen tillsammans med sockret och citronen. Låt krämen sjuda tills den tjocknat, ta av den från plattan och rör ner jordgubbarna.
Fördela smeten och mandeln mellan lasangeplattorna, lämna en kant på ca 3cm runt om. Börja med att vika in långsidorna, börja sedan rulla försiktigt från ena kortsidan tills fyllningen börjar rinna, vik då över andra sidan och lägg i formen med skarven neråt.
Klicka över det sista av smöret och garnera med mandel. In i ugnen ca 15 min och sätt sedan ca 5 min under grillelementet för att få lite färg.
Kan serveras som de är eller med lite vaniljglass. Efterrätten kan också varieras med hallon som inte behöver fräsas innan, eller med blåbär som precis som jordgubbarna bör fräsas.
Låter helt underbart, vet inte varför jag inte provat än men om någon annan är driftig och provar får de gärna göra ett inlägg som recenserar receptet :)
/Ingrid
Jag brukar hacka champignoner riktigt smatt och steka dem lite lätt. Sedan hackar jag gul lök lika smatt, bryner tillsammans med lite vitlök, häller över finhackade tomater och later sjuda ett tag. Blanda i creme fraiche och efter smak salt, svartpeppar, finklippt persilja och andra trevliga kryddor. Mot slutet blandar jag i svampen igen, värmer upp och fyller canneloni-rören. Ovanpa rören häller jag en vanlig bechamelsas med ost i.
Änledningen till att jag hackar allt sa smatt (kuber med sidlängd runt 3 mm) är det ger en relativt homogen sas (utan att ingedienserna behöva kokas sönder) vilket gör att det är lättare att fylla de sma rören.