• <:3 )~~~~

Juridik i arbetslivet. Frågor om anställning och ersättning.

Jag har precis fått ett vik på en förskola och ska vara där i två veckor är det sagt.
    Än har vi inte pratat pengar men jag ska försöka få till det så snart som möjligt.
    Det är dessutom lite flytande hur länge jag ska vara där, de vet inte själva hur länge de behöver mig då de väntar på svar från en rekryteringsfirma.

Eftersom jag aldrig vickat undrar jag:
    - om man inte skriver på ett
    anställningsavtal ändå?
    - om man kan/ska begära ett
    arbetsgivarintyg ändå?
    (Är inskriven som heltidsarbetssökande på AF och kan tänka mig att de skulle kunna vilja se ett sådant, dessutom alltid bra att ha bevis på att man jobbat för ett företag.)

- Vad ingångslönen (gärna per timme) för en barnskötare är (outbildad, ingen erfarenhet)? Har hittat siffror på 16' /mån, men jag förutsätter att det gäller utbildad och erfaren personal och att jag borde ligga runt 80-85kr/h iallafall.

Tack för alla svar ni kan ge.

• Svar på tråden Juridik i arbetslivet. Frågor om anställning och ersättning.
  • miramir

jag jobbade precis som du två veckor på förskola/fritids för ca två år sedan, min timlön var då knappt 80 kr/h men det varierar kraftigt beroende på vilken kommun man jobbar för. kortare anställningar har jag aldrig skrivit något om innan utan istället bett om ett intyg när jag slutat och sedan bett att få använda arbetsgivaren som referens. När jag har jobbat längre perioder inom skolan har facket blandats in och anställningsbevis skrivits.. alla har rätt till ett anställningsbevis, emn jobbar man för en kommun känns det ju inte som om man blir lurad på pengarna i samma utsträckning som näår man sommarjobbar på leffes såg eller annat företag där det är svårt att bevisa att man jobbat, och lätt kan utnyttjas för svartjobb

• elis

Du har alltid rätt att få ett arbetsgivarintyg över hur många timmar du jobbat respektive månad det senaste året.

I övrigt vet jag inte vad som gäller, med kontrakt och så. Skulle gärna vilja veta vad lagen säger. Jag jobbade ett halvår på timmar utan anställning och det var tydligen så man gjorde där (statligt). I alla andra fall jag jobbat på timmar har jag fått ett anställningsbevis för "jobb vid behov" eller "specificerat antal timmar/vecka".

100:-/timmen är väl ungefär 16.000:-/månaden tror jag (40h arbetsvecka). Men sen ska du vara noga med att fråga om semesterersättningen ingår (cirka 12% läggs på timlönen i semestersättning). Jag hade 128:-/timmen på sista stället jag jobbade och då ingick semesterersättningen i det och det blir en månadslön på 19.000:-

Lycka till!

• ztar

Om man ska arbeta mer än 1 månad i sträck ska man absolut begära ett anställningsbevis. Det har du rätt till och skyddar dig från att bli "utkickad" i förtid. Om man går på ett vikariat brukar man oftast (om man inte skriver på för ett år eller så) få ut semesterersättning som brukar vara runt 12-13% (samma som när man sommarjobbar)Om man får ett schema har man rätt till anställningsbevis.

Om arbetsplatsen har kollektivavtal står det om löner där (de allra flesta ställen har det) Om detta avtal är genom Kommunal så har man även rätt till kvalificerad övertid (dubbel lön) om man går ut extra en helg och fyllnadstid om man går ut en vardag (procentuellt på lönen) om man är anställd mer än en månad.

De är skyldiga att lämna ut ett arbetgivarintyg om du begär det. Mycket bra att ha, så gör det.

Tack för alla svar!
    Nu är det bestämt att jag ska gå som vikarie fram till den 22:e december, har skrivit en överenskommelse med skolchefen om detta. Den får duga som anställningsbevis, däremot ska jag se till att få med mig ett arbetsgivarintyg när jag slutar. Nu ska jag sätta mig och skriva ett mail till AF och hoppas att de eller min A-kassa inte ska krångla.

Tack än en gång.

• elis

Ja, det spelar ju egentligen ingen roll om man får ut semesterersättningen i efterhand eller under tiden (om man inte har extremt ont om pengar). Men det kan vara bra att vara medveten om ifall det ingår eller inte för att kunna avgöra om lönen är OK eller BRA!

Lycka till med ditt arbete på skolan. Be definitivt dessutom om ett skrivet intyg/omdöme efteråt som du kan använda vid nästa jobbansökan.

Jag tror varken AF eller A-kassan krånglar. De är så glada att man jobbar. Och jobbar man heltid är det ju inte jobbigt att fylla i kassakorten heller.

Håhå..
    Ja nu har AF felaktigt avanmält mig som arbetssökande, fick brevet på posten nu när jag kom hem.
    Har faxat och mailat min handläggare och ska ringa henne imorgon vid tillfälle.
    AF.... Det enda de är till för är att få arbetslösa avstängda från bidrag. (Vilket kan vara bra i vissa fall naturligtvis..)

Svar på tråden Juridik i arbetslivet. Frågor om anställning och ersättning.