• Jenjo

Borglig vigselförrättare

Är det någon av er där ute som har gift sig borligt eller varit på ett borgligt bröllop i Västerås? Jag skulle vilja ha rekommendationer på bra vigselförrättare.

Pratade med länsstyrelsen och de rekommenderade Ragnhild Källberg och Västerås slott (där vi ska gifta oss)rekommenderade Mats Svegfors. Är det någon som känner till lite om dem och vet hur deras vigslar brukar vara? Eller känner till någon annan riktigt bra som ni kan rekommendera. Vi vill ha en lång romantisk ceremoni med diktläsning, sång osv och det är viktigt att det är någon som är inställd på sådana arrangemang och är van att tala och inte bara vill köra 2-min varianten.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Borglig vigselförrättare
  • yamman

Hej! Förmodligen har du valt vigselförrättare vid det här laget men tänkte bifoga en länk till en artikel i VLT. Har dock sett att andra "hackar sönder" sina länkar för att de annars fastnar i något filter så jag gör väl samma sak.

http://www. vlt.se/artikelmall.asp

Skulle du redan ha vigt dig och haft en bra förättare blir jag glad om du skriver detta här då jag också kommer att gifta mig borgerligt i sommar och ska leta förrättare.

• yamman

Tja, får visst "hacka mera".
    http:// www. vlt. se/artikelmall.asp?version=35522

• agnelia

Hakar också och önskar tips på bra vigselförättare...
    Vi ska gifta oss borgerligt i februari nästa år. Ska också ha en längre vigselceremoni med dikt & sång m.m.

• agnelia

förrättare, menade jag ju! Tappade ett r...

Vi ska gifta oss och ha middagen/festen i Lillhärads bygdegård.

Du då, yamman?

• agnelia

Tack för länken förresten! Intressant artikel och bra med namn på flera!

• agnelia

På denna sida: politikdemokrati.vasteras.se/resurs/html/ftvalda.htm
    hittade jag detta:

Förtroendevalda

Kommunala förtroendevalda i nedan angivna styrelser och nämnder.
    Mandattiden avser åren 2002--2006 om ej annat anges.

Borgerliga vigselförrättare

Sari Halme
    Olof Kallin
    Ragnhild Källberg
    Ingemar Lindbergh
    Maria Dellham Nygren
    Gunnar Stenberg
    Håkan Wåhlstedt
    Lars Nordin
    Mats Svegfors

Registreringsförrättare för partnerskap

Ragnhild Källberg
    Maria Dellham Nygren
    Gunnar Stenberg
    Lars Nordin
    Ingemar Lindbergh

---Listorna i VLT och här skiljer sig lite åt, vet inte vilken som är färskast?

• Jenjo

Hej alla,

Jag har valt och träffat vår blivande vigselförrättare redan. Vi valde Ragnhild Källberg och känner oss väldigt nöjda med vårt val. Hon verkade helt klart van vid att hålla denna typen av ceremonier och hon sa uttryckligen att hon tycker att det är väldigt kul att göra det också. Jag kan absolut rekommendera henne till andra som planerar att gifta sig borgerligt!

Ni andra som har dessa planer får gärna berätta lite hur ni har tänkt att lägga upp det. Alltid kul att byta idéer och tips. Berättar gärna själv också ifall någon vill veta hur vi har tänkt det. Det kräver ju lite mer jobb att lägga upp vigseln när man gifter sig borgerligt, men det är bara roligt. Man får det ju verkligen som man vill ha det!

• agnelia

Vi har inte hunnit så långt med själva utformingen av vigseln ännu, eftersom det är ett tag kvar... 388 dagar!
    Men vi har bestämt två dikter, två sånger., av vilken den ena kanske ska framföras av min systerson och ev hans lillasyster...

Men titta in i den gamla och den nya tråden för borgerliga brudar så kanske ni ser hur andra har gjort det!
    brollopstorget.se/Forum-1-12/m765616.html
    brollopstorget.se/Forum-1-12/m868159.html

Svar på tråden Borglig vigselförrättare