• sandra76

naproxen vid mensverk?

ajje jag hade såna otroliga smärtor inatt/idag när min mens kom igång..jag tog ipren men det hjälpte mig inte... tillslut blev jag nästan svimfärdig & gick till doktorn & fick utskrivet naproxen.. jag har inte testat dessa innan men jag tog en (bara 250 mg, eftersom jag redan tagit ipren ett tag innan), sen blev smärtan lite bättre men jag har även känt mig snurrig ,lite "utanför min egen kropp"-känsla hela dagen efter det. är det ngn som känner igen det? doktorn sa att dessa verkade som ipren direkt på värken & inte som tex distalgesic (i huvudet så att säga), men jag tycker nog att det verkar som lite både och? ;)
    fler som har tips på vad man ska ta för att slippa den hemska smärtan kring mens.. är naproxen superbra? ska ta 500 mg (2 tabl) nästa gång det sätter igång... Fy..det är så jobbigt.. :/
    sandra

• Svar på tråden naproxen vid mensverk?
  • Miss Molly

Innan jag fick vår son var naproxen min räddning när det var dags för mens.
    Själv upplevde jag aldrig någon "flummighets känsla" när jag tog tabletterna antar att det är olika från person till person. Jag tycker dock att du ska ge naproxen en chans, det kanske tar ett par tabletter innan kroppen vant sig men det är det värt om du slipper ha ont

• boll

Det kanske kan vara så att det är mensen som gör att du mår konstigt. Om du är svimfärdig innan du tar tabletterna är det väl inte så konstigt om du är yr även om smärtan är borta?
    Det finns tydligen någon nerv från livmodertappen som kan framkalla illamående och yrsel, den skulle ju kunna vara inblandad.

• ninonica

Jag har också tagit naproxen för mensvärk tidigare och tycker att de är jättebra. Min mamma har ätit dem för ledvärk, men hon fick problem med ont i magen av dem...

• ninonica

Yrsel är en av de vanligaste biverkningarna.

• ninonica

Från FASS:
    Vanliga (>1/100) Allmänna: Dåsighet, yrsel, huvudvärk, törst och svettningar.
    Cirk.: Vätskeretention, palpitationer.
    GI: Dyspepsi, buksmärta, illamående, diarré, förstoppning, halsbränna, stomatit.
    Hud: Exantem, huderosioner.
    Ögon: Synstörningar.
    Öron: Öronsusningar.

• 20th century fox

jag har bara positivt att säga om naproxen! Hade itne heller överlevt utan dem. Nu klarar jag mig nästan på ipren så jag äter dem inte längre....

• Bröllopstokiig

Jag har alltid haft hemskt mrnsvärk och prvat alla möjliga piller mot mensvärk, både p-piller och värktabletter, Det är så olika. Naproxen är en antiinflammatorisk tablett som avänds ofta mot mensvärk och många tycker att den fungerar bra. Jag har inte märkt någon lindring alls på 500 mg. Jag har tyckt att voltarén T och orudis har funkat bäst på mig. Jag tog detta i kombination med cyklokapron.
    Har man kraftig blödning rekommenderar jag cyklo-f (receptfritt) eller cyklokapron (recept - samma sak, men blir billigare) som minskar blödningen. Då blir värken inte lika kraftig heller. Tar man samtidigt p-piller, så kolla med gyn först.

Den värsta värken för mig brukade komma när jag t ex steg upp på morgonen. Så jag ställde väckarklockan på någon timme innan jag skulle stiga upp, så tabletterna hann verka. Fick jag värk var det nästan omöjligt att bli av med den, så det gällde att förekomma den.

Hur som helst. Det har varit många turer för min del. Jag har äntligen hittat den rätta lösningen för mig. Får numera Gestapuran (gestagen) som gör att jag slipper mensen helt och hållet. Det är SÅ skönt att slippa att ligga och vrida sig som en mask av värk tre dagar varje månad. Att ta ett uppehåll och skaffa barn var inga som helst problem heller.

Vill slutligen även pusha för de alternativa metoder för smärtlindring som finns och som fungerar bra på många. T ex sjukgymnaster kan ge akupunkturbehandling eller tens som kan lindra. Eller en varm och gó vetekudde...

• Hanna h.

Jag hade fruktansvärda menssmärtor innan jag började med p-piller, provade en rad recept- och ickereceptbelagda tabletter. För att jag skulle slippa min mesnvärk var jag tvungen att börja med tabletterna INNAN mensen och smärtan kom (på rek. av doktorn). Det är tydligen lättare att förbygga med tabletterna och svårare att få bort kramperna när de väl börjat. Om du kände dig konstig med naproxen kanske du kan pröva att börja ta ipren ett par dagar innan mensen börjar nästa gång.

• Snufsis

Sandra76:

Jag tar också Naproxen mot mensvärken, har ätit dem i evigheter. Något jag tidigt märkte var att om jag tog tabletterna utan att ha mat i kroppen, så blev jag lite yr, nästan lite bortdomnad i kroppen. Lite som du beskriver med utanför-kroppen-känsla. Om jag då åt något, så försvann den känslan och tabletten verkade på smärtan istället.

Nu för tiden så ser jag till att hålla ett jämnt kostintag de dagar jag har ont och behöver äta tabletter, funkar bra.

Svar på tråden naproxen vid mensverk?