• Texas

Skillnad mellan frukt och grönsak

Jag sitter och funderar på en grej som jag satt och disskuterade med några kompisar i helgen. Vad är det för skillnad mellan en frukt och grönsak? Vad är definitionen för frukt respektive grönsak. Varför klassas en gruka som grönsak men ej frukt, ja ni fattar säkert. Om någon vet får ni gärna berätta.

• Svar på tråden Skillnad mellan frukt och grönsak
  • NancyD

Du är helt klart inte ensam om att ha funderat på det! Det sägs ju också att tomat är en frukt (helt klart grönsak enligt mig) och att banan är en ört (frukt tycker jag).

En annan grej jag undrar över är det här med rotfrukter... jag anser helt klart morötter vara grönsaker! Men det är en frukt?

*förvirrad*

• Texas

Ja kanske någon klok person som har koll på detta kan hjälpa oss?

• AALF

Hittade den här förklaringen på nätet:

Frukt definieras som en köttig fröbärande del av en planta medan grönsak är något där man kan äta flera delar av växten.

När det gäller frågan att särskilja vad som är en frukt och vad som är en grönsak finns det minst ett par olika definitioner.

Grönsaker är en starkt heterogen grupp som till skillnad från frukten inte har någon klar botanisk definition. Utgår man ifrån att frukten är ett moget fruktämne kan man säga att en grönsak kan vara alla andra delar av en växt.

ex rot, stamknöl, blad, bladskaft, sidoknoppar, stam, blomställning.

Förrvirande......

• K.C

Vilken rolig tråd! Vi pratade om exakt detta för bara några dagar sen! Några ungar hade gjort frukttoppen på affären där vi handlar och den var minst sagt suspekt. Men frågan är om de inte hade rätt och vi hade fel... Förvirrande det där!

• AALF

Den här definitionen var en aning lättare:

Vardaglig definition
    Till vardags kallar vi i allmänhet tomat, gurka, paprika och squash för grönsaker. Denna kategorisering utgår från våra ätvanor där grönsaker i allmänhet äts till förrätt eller huvudrätt och vill man påverka dess smak används oftast salt och peppar. Frukt däremot äts vanligen till efterrätt och om smaken skall påverkas är det i allmänhet socker som används.

Grönsaker
    Grönsaker är en starkt heterogen grupp som till skillnad från frukten inte har någon klar botanisk definition. Utgår man ifrån att frukten är ett moget fruktämne kan man säga att en grönsak kan vara alla andra delar av en växt.

• Texas

Tack för hjälpen AALF. Det verkar svårt att dra någon bra gräns för vad som skall klassas som frukt och grönsak.

• AALF

Ja, det blev bara mer snurrigt tycker jag

• NancyD

Hmmm... och det är ju konstigt att kalla såna ätbara växter som inte är gröna för just grönsaker.

• Missy

NancyD, en rotfrukt är väl hyfsat enkel att definiera i alla fall eftersom den är en rot (morot, potatis, palsternacka etc)?

Sen finns en annan frågeställning; skillnaden mellan frukt och bär?

• Texas

Alla bär jag tänker på växer på buskar men frukt kan ju både växa på buskar och i träd.

• NancyD

Missy
    Självklart är det lätt att definiera en rotfrukt. Men tillhör den grönsakerna eller frukterna? Eller tillhör den sin lilla egna grupp (isf är det ju dumt att kalla den för rot_frukt_) ? :)

• Moddy

Men körsbär då? Växer på träd.

Bär skulle jag definiera som en frukttyp som är litet och runt?

• Ellte

För att sabba allt kan jag då säga att jag är rätt säker på att en banan är ett bär ;)

Och körsbär är en frukt...

Trooooor att det har nåt med kärnor att göra :?

• Ellte

Hittade detta på ett par andra sidor:

"För en botaniker är inte hallonet och jordgubben riktiga bär, men tomaten, gurkan och melonen är det"

"De egentliga bären har så små frön, att man inte märker dem, då man äter bären. Stenfrukterna har frön som ligger i skydd inne i ett hårt skal. Stenfrukterna har bara ett frö. De sammansatta stenfrukterna består av flera skilda stenfrukter. Till sammansatta stenfrukter hör hjortronet och hallonet.."

"Bananen är i botanisk mening ett bär, alltså en avfallande, mångfröig frukt, som inte öppnar sig, och som har en köttig eller saftig fruktvägg."

• Texas

Detta har blivit en riktigt lärorik tråd. Jag lär mig massor.

• Xite

Vidare finns det grönsaksfrukter, stenfrukter, blomgrönsaker och stjälkgrönsaker, liksom kryddgrönsakeroch Skalfrukter även kallade nötter. Dock ej jordnötter - som är en baljväxt.

Vad är en melon?
    Den växer på en planta och borde väl antagligen vara antingen en grönsak eller ett bär. Eller är det en pumpa?
    Till vilken kategori tillhör pumpor?

Varför heter det till största delen rotfrukter och inte rotgrönsaker? Och varför är löken en lök och ingen rotfrukt? Eller kryddgrönsak, för all del?

Och vad sjutton är en vindruva?

• ztar

Vindruvor mäste ju vara en frukt för att man känner ju kärnan, som man inte ska göra på bär. :)
    Skoj tråd :9

Svar på tråden Skillnad mellan frukt och grönsak