• MalinF

Frack i engelsk inbjudan

Hej!
    Vad skriver man i en engelsk inbjudan när klädkoden är frack/högtidsdräkt?

MalinF

• Svar på tråden Frack i engelsk inbjudan
  • londonbruden

Vad jag vet sa heter det "Black tie".

• Tant Pernilla

Hm... Är det inte "white tie" som är frack... Black tie är väl typ smoking...? Nå, jag är inte 100 % säker. Jag tänkte på den där låten... I am putting on my black hat, tying up my white tie, brushing off my tails...

I min Norstedts stora engelsk-svenska ordbok så betyder white tie frack och black tie smoking ser jag just...!

• Lillan2

Tail coat heter det på brittisk engelska! White tie är också korrekt men lite ovanligare benämning och en del skulle kanske inte veta vad det är.

Mvh Lillan

• Blivande präst

Annars brukar det ibland stå:
    White Tie and Tails

Då är det helt säkert vad som menas...

• depecha

tuxedo??
    men dt kanske e amerikanska?

• Tant Pernilla

Tuxedo är väl lite mer smoking...eller...?

• Lillan2

Tuxedo är smoking och vad en amerikan skulle sätta på sig på en "fin" fest. Engelska bröllop har ofta jackett (tänk fyra bröllop och en begravning). Varken i USA eller Storbrittanien är frack en vanlig högtidsklädsel så det är viktigt att vara tydlig med vad man anser och ev faktiskt ringer och förtydliga.

//Lillan (som bott i London i flera år och inte träffat en engelsman som vet vad frack är om man inte ingående beskriver och visar bilder från typ nobelfesten).

• Pambolina

Heter det inte tails? Frågade min blivandes som e engelsman..

• MalinF

För att ytterligare komplicera saken är vår stackars gäst en italienare utlokaliserad till Skottland sedan ett antal år. Hm...jag får nog skicka ett kort på en frack till honom...samt förklara att vi vet att det inte är något vanligt plagg i Storbritannien och att han får komma i det som funkar för honom. Eftersom han är italienare så har han i alla fall med all säkerhet en snygg mörk kostym! :)

• Tant Pernilla

Du får väl visa honom en bild på Fred Astaire...!

Italienare brukar ha koll, det har i alla fall min kompis som är italienare och bor i London...

Kanske ska du kolla vad det heter på italienska så blir det lättare för honom att veta vad ni menar...?

Nåja, det går nog utmärkt!

Svar på tråden Frack i engelsk inbjudan