• Bröllopstokiig

Muslimer och skaldjur

Är det någon som känner till huruvida muslimer äter skaldjur eller ej? Vi kommer att ha gäster som är muslimer på bröllopet och vi vill ju inte servera dem något de inte äter av religiösa skäl.

Att muslimer inte äter fläsk känner vi till så något fläsk kommer vi inte ha i menyn, men hur är det med räkor? Jag har för mig att jag läst någonstans att skaldjur inte är "tillåten"föda, men hur är det egentligen?

• Svar på tråden Muslimer och skaldjur
  • Bröllopstokiig

Jag vet att det inte är förbjudet för shiamuslimer iaf. Skulle tro med största sannolikhet att detta även gäller för sunnimuslimer. Fläskkött är "förbjudet" enligt religionen pga. grisens sätt att smälta sin föda och djurets avföring.
    Jag tror att det här med fisken har med katoliker att göra under vissa högtider, om jag inte minns fel (vilket jag mycket väl kan göra)
    /Avid. Kolla annars med moskén eller med gästerna själva, faktum är att en hel del muslimer även äter fläskkött...skillnaden går mellan troende/icke-troende liksom i andra religioner.

• Bröllopstokiig

Oj, kom på en sak, så tar delvis tillbaka det jag skrev i förra inlägget: Muslimer får enligt religionen inte äta fisk som inte har fjäll. (Och ingen blodsmat samt någon slags fågel som inte heller får ätas).
    /Avid.

• Bröllopstokiig

Kan ändå vara klokt att iaktta en viss försiktighet.

Många som annars väljer att vara så där 'lagom' religiösa i sin mathållning, tenderar att bli mer betänksamma just vid högtider.

Dessutom lätt att bli betänksam mot mat som två av tre världsreligioner förkastar

(Vi kommer inte att ha skaldjur eller svinkött - i synnerhet inte som det finns massor med goda alternativ)

• Bröllopstokiig

Håller med om det som Samsa skrivit. Förutom det här med religion är ju skaldjursallergi också ganska vanligt. Har det till viss del själv.
    /Avid.

• Bröllopstokiig

Hejsan.

Jag tror att du ska kolla upp det där med muslimer och skaldjur. Judar äter inte skaldjur, men jag tror faktiskt att muslimer gör det.

• Bröllopstokiig

Muslimer ÄTER skaldjur.

Muslimer äter EJ fläsk. Muslimer äter EJ blod- och inälvsmat.

Judar äter EJ skaldjur. Judar äter EJ fläsk.

• Bröllopstokiig

Ok, det är bra att veta faktiskt. Men hinduer då? Äter de ko?

• Bröllopstokiig

Anmi. Nej, eftersom kon är helig.

Har man på en fest både gäster som är judar, muslimer och hinduer är det inte lätt att veta vad man skall servera kanske *ler* Buffé kanske är lösningen.

• Bröllopstokiig

Jennie med ie:

Eller hur?! Vi kommer att ha ca 12 nationaliteter och 3-4 olika religioner representerade på vår fest... Knepigt värre Vi ska bl a servera meza (smårätter) och då finns det att välja på. Dessutom använder man mest lamm i libanon, och det passar ju som tur är de flesta...

• Bröllopstokiig

Chinonnas rader kan kompletteras med att inte heller judar äter blod- och inälvsmat. Eller ål och liknande mat som man vanligen slipper på bröllop

Eftersom man kan vara troende på så många olika sätt är det värt att dubbelkolla med gästerna.

Erbjuder man vegetariska alternativ är det också en smidig väg för många.

• Bröllopstokiig

Tack för svaren, det är en bra hjälp. Vi ska inte ha fläskkött utan skaldjur till förrätt och fisk till varmrätt. Allergiker får självklart annan mat, liksom vegetarianer!

Det är nog bäst att fråga, de muslimska gästerna i fråga äter inte fläsk och dricker inte alkohol, det vet jag säkert, och i alla fall en av dem är religiös nog att fasta under Ramadan. Eftersom jag vill respektera deras religion vill jag ju inte servera mat som är "förbjuden".

Svar på tråden Muslimer och skaldjur