• Betani­a
    Äldre 4 Nov 09:13
    49016 visningar
    11 svar
    11
    49016

    Annorlunda text på inbjudan

    Hej!

    Sitter och spånar på vad jag skall skriva i vår bröllopsinbjudan och är inte så förtjust i de traditionella "Välkommen att övervara vigseln..." osv. Vill gärna ha någon lite mer uttrycksfull löptext som givetvis innehåller all information gästen behöver. Har ni gjort nåt liknande och vad skrev ni då?!

  • Svar på tråden Annorlunda text på inbjudan
  • Annsie
    Äldre 4 Nov 09:55
    #0

    Vi har den stora glädjen att inbjuda till bröllop!
    Vigsel mellan osv (namn, kyrka, datum och tiden).
    Efter vigseln inbjuder vi till bröllopsfest på restaurang (namn). Sedan kommer klädsel och osa.
    Ganska traditionellt men ändå inte lika högtravande som "övervara vigsel mellan".

  • supers­tar
    Äldre 4 Nov 10:04
    #0

    vi skrev såhär

    "Vi ska gifta oss!
    Välkommen på vårt bröllop den *datum & tid*. Vi gifter oss vid *plats*. Efter vigseln blir det middag och dans.

    Hoppas att ni vill komma och fira vår stora dag med oss! Välkomna!"

    det tyckte vi inte var så högtravande.

  • Betani­a
    Äldre 4 Nov 14:19
    #0

    Mitt eget förslag hittills är:
    XX XXXX och XX XXXX önskar att du/ni skall närvara när de visar världen det yttersta tecknet på kärlek genom att ingå äktenskap. Drömmen blir sann i XXXX den XXXX klockan XXX. Firandet fortsätter i xxxx. Klädsel kavaj, festligt och uppklätt. Osa senast den...

    Vill liksom ha mer löptext så det blir lite annorlunda och lite mer oss... Kom gärna med fler förslag!

  • vinter­stjärn­a
    Äldre 4 Nov 14:32
    #0

    Hur har ni resonerat kring klädkoden: kavaj, festligt och uppklätt?

    Vi har tänkt ha: varmt och vackert men det känns som om kvinnorna kan tolka det men att det är svårare för männen. kanske man skulle lägga till kavajen och ha; kavaj, vackert och varmt (vi gifter oss kallt i februari men har en varm fest;.)

  • loppra­n
    Äldre 4 Nov 15:05
    #0

    vinterstjärna

    Jag funderar kring er klädkod... det där med "vackert och varmt" låter jättefint men kan nog ändå vara lite svårtolkat. Om jag skulle formulera en sådna inbjudan skulle jag nog sätta en liten asterisk vid klädkoden (vackert & varmt), och så en lite mer detaljerad förklaring, i liten, kursiv stil längre ner.
    Typ:
    * Vackert och varmt? Förklaring; Klädkod kavaj, kompletterad med varma ytterkläder, så ni kan njuta av såväl utomhusvigsel som inomhusfest.

  • vinter­stjärn­a
    Äldre 4 Nov 15:22
    #0

    Ähmen oj vad bra. Vilken toppenidé! Vi som klurat utan att hitta rätt.
    Tack!

  • proudt­obetog­ether
    Äldre 4 Nov 16:36
    #0

    Betania: "XXXX och XX XXXX önskar att du/ni skall närvara när de visar världen det yttersta tecknet på kärlek genom att ingå äktenskap" låter väl dels lite VÄL 1800-talsborgerligt och dessutom undrar man ju hur alla som lever ihop ogifta ska reagera??

  • Betani­a
    Äldre 5 Nov 08:41
    #0

    Tänkte inte på det "Proud", och som sagt, det är bara ett första utkast. Det kommer säkert redigeras många många gånger. Men för oss är det ett ytterst tecken på kärlek att vilja gifta oss så jag ser väl egentligen inget fel med det. Sen kanske det låter 1800-talsborgerligt i vissa öron men om det speglar oss och känslan vi vill förmedla så spelar det ingen roll!

    Vi har lagt ner mycket tanke och pengar på inbjudningskorten och kuverten och jag vill liksom inte att "upplevelsen" skall ta slut när man öppnar inbjudan, utan samma känsla skall fortsätta även i texten! Men jag står själv i valet och kvalet om det skall vara lite sådär romantiskt mystiskt, eller mer glatt och personligt! Vi får se!

  • proudt­obetog­ether
    Äldre 6 Nov 16:56
    #0

    Betania: Jag menade inget taskigt så du vet!

    Jag skulle nog välja lite mer glatt och opretantiöst men det beror ju också på att vi vill ha en sådan bröllopsfest. Barn är t. ex välkomna och vi tänkte inte ha någon lång och trist middag utan mer en lunch med drinkar och mingel efteråt. Då kan man ju inte vara überhögtidlig i inbjudan för det passar ju inte liksom.

    Det yttersta tecknet på vår kärlek är inte heller bröllopet, visst är det viktigt (så viktigt att vi vill vara ensamma och tänker ha cermonin för oss själva innan vi åker till festen) men det är mer som ett helt naturligt steg på vår vandring tillsammans genom livet. För oss är nog barn det yttersta tecknet på vår kärlek. Eller att vi kommer bli gamla och grå tillsammans och det skulle vi ju blivit även utan bröllop. Det var så jag menade.

  • Betani­a
    Äldre 7 Nov 18:32
    #0

    Hej "proud"
    Jag tog det inte illa heller, men tack ändå!
    Som sagt, texten är under bearbetning, jag vet bara att jag vill ha nåt annorlunda. Tack för tips och synpunkter och lycka till med ert bröllop. Det kommer säkert bli era drömmars dag!
    All lycka!
    Betania

  • Äldre 7 Jun 23:35
    #11
    +1
    Här är flera texter som kan passa till ditt bröllopsinbjudan: www.textforslag.org/brollopsinbjudan/
Svar på tråden Annorlunda text på inbjudan