• Xena

Gropar i naglarna

Hej,

jag har under den senaste månaden fått små små håligheter i några av mina naglar, över hela nageln. Vad kan det vara? Har aldrig haft något sådant förrut.

Inte snyggt alls.

Tacksam för svar

//Xena

• Svar på tråden Gropar i naglarna
  • Xena

Ingen som vet vad jag "lider" av ....

• Mstobemrs

Låter skumt, ingen aning. . .

• Xena

Jag vet, mycket mystiskt....

Kanske har jag brist på något, eller?

//Xena

• Ei saa peitää

Jag har pyttesmå gropar, typ i pormaskstorlek, i några av mina naglar. Ränder har jag på alla naglarna. Vet inte riktigt vart det kommer ifrån eller hur man får bort det. Fast jag tycker inte man tänker så mycket på det. Kanske har uppkommit om man klämt nageln eller liknande.

• pärlsocka

Det end ajag kan komma på för att få bort små gropar och räfflor är att buffra naglarna en gång i månaden.

Om du menar att de är buckliga så kan det ha att göra med att dina nagelband blivit skadade och detta visar sig på den nya nageln som växer ut.

• PetraM

Du kan ha drabbats av nagelsvamp. Det är smittsamt, men det finns bra botemedel. G¨å in på nagelsvamp.nu och titta på symptombeskrivning.

• The Angel

Det kan även vara psoriasis. Har du det eller finns det i släkten?

/Felicia

• nano

Nja, det är väl inte konstigare än att de växer ojämnt. Prova att polera dem ordentligt med trestegsfil.

• Genus

Det kan vara nagelpsoriasis, men då kan man även drabbas av värkande leder i händerna samt blödningar under nageln samt att hudflagor lossnar från undersidan av nageln. Detta är den skolmedicinska förklaringen och teorin. vill man se till alternativet kan man inrikta sig på den ayurvediska teorin och orsakssammanhanget; nämligen att det handlar om obalander i benvävnaden, som sägs forma naglar, och denna kan enligt ayur veda visa sig i fläckar på naglarna gropar och sköra/spröda naglar. Detta tyder enligt ayur veda på att hälsan i benvävnaden är störd. För att stämma detta kan man tänka på vilka fetter man stoppar i sig. Ayur veda säger att råmaterialet för benbildning är fett och om fettvävnaden inte är ren utan belastad med gifter så kan inte naglarna ha fullkomligt struktur och funktion. Slutsen är att om man äter fettfri diet och besväras av dålig hälsa i naglarna så är det hög tid att gå till en mer balanserad diet med högkvalitativa fetter så som t.ex. fin olivolja. Dessutom rekommenderas ämnen som bra calcium och D vitamin. Det är ju upp till var och en att tro på det man vill, men om du vet med dig att du inte äter så mycket bra fetter eller går på fettsnål diet och utesluter vissa saker mycket kanske det kunde vara värt att tänka på. Men om det är som The Angel skriver att du har psoriasis i släkten så kan det ju vara det, eller en kombination kanske? Grundregeln är tycker jag att symptom är tecken på att något inte stämmer för övrigt och att man ska gå till botten med problemen. Naglarna kan ju vara symptomet på något? Hoppas det löser sig! //G

• Genus

Ööh...obalanser, menar jag, inte obalander! obalander låter som en väldigt underlig sjukdom:) //G

• Sthlm/Norrköping

Hej Xena.

Jag är utbildad nagelteknolog och tycker att din beskrivning tyder på att du har prblem med dina nagelband. det är mycket viktigt att du smörjer in dem regelbundet, spec under vintertid när det är kallt eller om du har händerna i vatten mycket. köp en riktigt fet creme som du masserar in på nagel + nagelband, helst avsedd för nagelband så ska du se att det ger med sig efter ett tag, tänk dock på att en nagel växer 1-2mm per månad så det tar ett tag innan groparna är borta.
    det kan oxå självklart bero på psoriasis eller annan exsem men det vet du nog antagligen själv om du har

lycka till nu

• Sthlm/Norrköping

Hej Xena.

Jag är utbildad nagelteknolog och tycker att din beskrivning tyder på att du har prblem med dina nagelband. det är mycket viktigt att du smörjer in dem regelbundet, spec under vintertid när det är kallt eller om du har händerna i vatten mycket. köp en riktigt fet creme som du masserar in på nagel + nagelband, helst avsedd för nagelband så ska du se att det ger med sig efter ett tag, tänk dock på att en nagel växer 1-2mm per månad så det tar ett tag innan groparna är borta.
    det kan oxå självklart bero på psoriasis eller annan exsem men det vet du nog antagligen själv om du har

lycka till nu

• The Angel

Sthlm/Norrköping

Är du både nagelteknolog och hudterapeut? *nyfiken*

/Felicia

• Sthlm/Norrköping

The Angel

ja det stämmer.. jag är utbildad nakelteknolog på
    Bio Sculpture Gel och även acryl..

Angelica

• The Angel

Sthlm/Norrköping

Vad bra. Det är ju bar yrken tillsammans. Har en klasskompis som ska komplettera med medicinsk fotvårdare. Det är också bra.
    Har du egen salong?

/F

• Sthlm/Norrköping

har gjort en ny tråd för oss terapeuter finns under skönhet och hår

• sommaren -05

Sthlm/Norrköping-då kanske du kan svara på det här: Jag har varit nagelbitare hela mitt liv men har nu lyckats sluta. Jag var och gjorde manikyr och visade upp min ena nagel vars nagelbädd är helt gropig. Då konstaterade hon samtidigt att jag inte hade något nagelband på den nageln (vilket är mycket troligt då jag även bitit på dom) Kommer mitt nagelband tillbaka tror du? Är det därför som nageln är smågropig?

• Sthlm/Norrköping

sommaren -05

ajajajaj det låter inte bra..
    nu ska jag inte säga något utan att ha sett dina naglar men antagligen har du skadat nagelroten ordentligt och då kommer nageln vara missformad för evigt.
    Hade en kund med mycket känsliga naglar som var så otroligt gropiga. vi lyckades dock fixa till dem så efter ett par besök var hon jättefin. nageln växer 1-2mm /månad så det tar ett tag. vårda dina nagelband ordenligt försök inte fila bort ojämnheterna även om det är lockande och bit för guds skull inte mer heehee
    du har ingen exsem elle psoriasis?
    hur ser naglarna ut i övrigt??

Svar på tråden Gropar i naglarna