Acne och känslig hy
Hej
Jag behöver eran hjälp. Jag orkar inte ha det så här längre. Men jag har förstått att jag inte är ensam om att ha superhemsk hy i ansiktet.
Jag får väldigt lätt finnar, som stora ömmande bölder på kinderna och hakan. En del har jag inte kunnat låta bli att klämma (vet att man inte ska) men en del är bara onda och ömmande. En del småfinnar ploppar också upp här och var.
Det tar en hel evighet varje morgon att sminka sig och försöka dölja dem. När de sen börjar försvinna så ersätt de av röda fläckar istället plus att det ploppar upp nya.
Det bästa vore kanske att låta dem vara och inte kladda på en massa smink, men då kan jag inte gå till jobbet. Ser inte klokt ut!!
Det har till och med gått så långt att jag undviker att prata med folk på jobbet när det är som värst.
Har läst en massa inlägg om liknande problem här, men jag behöver ändå hjälp och råd från er.
Tänkte prova nån slags gel från apoteket som "ska" hjälpa mot finnar. Heter Basiron 5%. Nån som har testat?
Vad ska man använda för ansiktstvätt, kräm och smink (underlagskräm, puder mm) om man har som jag och får mycket acne.
(Jag har ganska så torr hy, men blir lätt blank, hur det nu kan gå ihop?!)
Har förresten inte haft så mycket problem med hyn i tonåren, utan det började ungefär när jag var 23-24år.
Snälla hjälp mig! Jag behöver tips!!