• anna e h

Bullar - Torrjast

Ar det nagon som lyckats baka goda bullar med torrjast? Kan liksom inte fa det att jasa normalt, ar det nagon som har bra forslag eller recept? Bor i England och anvander sant litet jast pase - paket ...
    :)

• Svar på tråden Bullar - Torrjast
  • Ejlis

Anna e h:
    Du vet att degvätskan måste vara varmare när man andänder torrjäst? Typ 50 grader C.
    Min fästman använder ofta torrjäst när han bakar, men han brukar få problem med jäsningen. Ofta får han låta det jäsa mycket längre än receptet anger.
    Lycka till!

• Rystall

Det står att man ska ha lite varmare degspad, men jag har aldrig lyckats. Det jäser inte. Bodde i USA ett tag och där gick det inte att få tag i färsk. Men man undrar ju hur det har det i andra länder där det inte finns färskjäst.

• anna e h

aha, jag som haft typ fis ljummet spad, ska prova med varmare !!!

• Piah27

Torr jäst ska inte heller blandas med degvätskan utan du blandar in det på samma sätt som bakpulver (i en liten mängd mjöl)och som tidigare sagt vätskan ska vara ngt varmare.
    För mig har det inte varit några broblem att få degen jäsa.
    Lycka till!

• Tant Pernilla

Jag bakade lite åt en kompis när jag var i Australien, där det också är knepigt att få tag i färskjäst. Men hon gick till den lokala bagarn och fick köpa en klump färskjäst där. Det kanske går att göra där du bor i England också?!

• Ellte

Jag bakade lussekatter med torrjäst när jag bodde i England och det gick till min stora förvåning hur bra som helst :D

Kan väl inte ge några tips direkt...det bara funkade :? Jag är dock rätt säker på att jag blötte upp jästen på nåt sätt...men det ÄR ganska exakt tio år sedan och jag är halvsenil så ;)

• Johanna = en lat kock

Jag bakar ofta på torrjäst :D
    (glömmer alltid bort att köpa färskjäst eller bakar först när andan faller på - mitt i natten och så ;))

Har aldrig några problem med den men den tar lite mer tid att komma igång....

lite tips:

*Jäs under plast och varmt
    *Eller under plast och i kylen över natten

*ha i salt och socker sist - efter mjölet
    * ha ALDRIG för varm degvätska över 46 grader dör all jäst - både torr och färsk

Jag bakar alltid på kall degvätska (ngt som jag lärt mej av bageriläraren) - Eftersom degen blir varmare och varmare ju längre den knådas och efter 10-15 minuter i maskin kan tempen stiga så mycket att jästen dör....

• anna e h

Ah tack for all tips - Ska man knada bulldegen riktigt lange, kanske knadar jag inte tillrackligt lange? Jag har nu en assistans maskin o kor degen i 5 minuter om ens det, kanske inte tillrackligt lange?

• Johanna = en lat kock

man ska knåda ung 200 kraftiga tag för hand - det betyder ung 10-15 minuter i maskin

Svar på tråden Bullar - Torrjast