• AnnaM

Korsordshjälp

Nu har jag löst ett stort korsord och har ett ord kvar, irriterande :). Eftersom det finns en enorm kunskap här tar jag mig friheten att fråga er om ni kan detta. Frågan är: "Svenskt namn på nyfödd ö". De bokstäver jag har är H_MÖN, jag saknar alltså den andra bokstaven och det finns inget ord som korsar där som jag kan få hjälp från. Är det någon som vet vilken den saknade bokstaven är?

• Svar på tråden Korsordshjälp
  • Ellte

"Hemön" är en vulkanö utanför islands kust :? Kan det vara den tro :D

• Fru Åsagåsa

Spontant tänker jag på den ön som blev till i ett vulkanutbrott på Island på sjuttitalet eller nåt ... men jag minns inte vad den heter?

Kanske du kan söka på nätet?

• Fru Åsagåsa

Ellte,
    du hann före mig!

• Ananas

Det ska vara HEMÖN! Ligger nära vulkanön Surtsey. Hittade det här på SVTs vetenskapshemsida

Ingen vet exakt när det började. Havsvattnet hade blivit ett par grader varmare och på Hemön kändes svaveldoft. Vid det laget var utbrottet redan igång.

Hundra meter ner i havsdjupet skakade den. Nordatlantiska fjällryggen och till slut sprängde den havets yta med våld-sam kraft. Så föddes vulkanön Surtsey för snart fyrtio år sedan - ön som är den plats på jorden som mest liknar månen.
    Surtsey blir långsamt en grönare ö. Flera växtarter väntas slå rot, tack vare de många fåglar som har etablerat sig. Men ön är också hotad av starka krafter i havet och vinden. Surtsey erbjuder unika möjligheter att följa livets utveckling på nordliga breddgrader. Ön är dock stängd för allmänheten och bara ytterst få forskare får tillstånd att göra kortare besök.

• Ananas

Hittade mer! :)

Hemön som 1973 begravdes i lava och aska när vulkanen Helgafell plötsligt fick ett utbrott. De 5000 människorna på Hemön evakuerades på 2 timmar. Nu har befolkningen flyttat tillbaka igen och de flesta av husen har grävts fram ur askan.

• AnnaM

Tack för hjälpen! Det var intressant att veta mer. Det är otroligt så snabbt man kan få information om saker här. Tack, tack.

Svar på tråden Korsordshjälp