• f.d. Svart brud

Hälsokost mot svamp?!

Någon som har erfarenhet av behandling av Candida med hjälp av kosten? Eller någon som gått till en naturläkare med detta problem. Gäller inte vanlig svamp i underlivet, utan överhuvudtaget.

Jag vet att man ska sluta med socker och så, men har någon fler kostråd eller en kostplan?

• Svar på tråden Hälsokost mot svamp?!
  • Ellte

Va? :o Jag trodde du var FÖR svamp

*kunde inte låta bli*

• f.d. Svart brud

Ellte

Ironiskt nog... Det är jag faktiskt. Men inte när man själv är substratet... ;)

• Headhunter

Det finns ett företag som heter regnbårdcentret
    (regnbagscentret.se) som säljer någon slags kur mot Candida, jag har inte själv testat den så jag vet inte om den är bra eller inte.

På deras hemsida står bland annat detta:
    "Konsumtion av socker, jäst och andra kolhydratrika födoämnen, användande av olika droger, antibiotika, p-piller och ett försvagat immunsystem ligger ofta bakom Candidatillväxt."

Tydligen så får man med dietråd om man beställer kuren.

Om du testar kuren så skulle det vara väldigt intressant om du skrev och berättade hur den fungerade sen.

Lycka till!

• vixen not a tramp

Jag vet att du ville ha hälsokost-råd men något som verkligen är superbra mot svampinfektioner i hela kroppen är diflucan, receptbelagt läkemedel. Man tar ett piller i månaden och mår toppen, är helt svampfri!
    Hoppas du hittar något som passar dig!

• f.d. Svart brud

MiaMaria

Jag har tagit ett antal Diflucan-kurer genom åren, men vill kombinera med diet ett tag, så jag slipper ta en kur snart igen... Dessutom så bör man ju variera sig lite, så den inte blir resistent. :)

• Keri

En vän till mig äter kapslar som innehåller tranbärsextrakt. Tror hon köper det i hälsokostaffärer. Du kan ju alltid prova och se om det hjälper dig?

Sen finns ju de "vanliga" råden, som du antagligen redan tagit till dig.
    Använda bomullstrosor
    Sova utan trosor
    Ej använda två i underlivet, hellre olja

• gift liten sessa (fd lillsessan)

skogstoka
    "ej använda två i underlivet"

*fantasin flödar*

• vixen not a tramp

f.d. Svart brud
    Jag förstår, hade ingen aning om att kroppen kunde bli resistent mot diflucan. Kanske borde ta ett uppehåll och ta del av de tips du får om hälsokost!
    Ha det!

• Keri

Ojdå!! TVÅL menade jag ju :) "Två" kan jag inte sia om... ;)

Numera varnar ju många för att man använda lokala läkemedel mot svamp, t.ex canesten och pevaryl för att de påverkar slemhinnan negativt. Diflucan är bättre på det sättet, då de endast tar bort de dåliga svampbakterierna men inte påverkar slemhinnorna. Det är dock aldrig bra att äta läkemedel utan att gå till botten med orsaken till det hela.

Tror det bästa är att angripa kostvanor och livshållning, precis som du tänker fd. svart brud. Hoppas du kan få bukt på de jobbiga svamparna!

• f.d. Svart brud

MiaMaria
    Ja, det gäller inte bara Diflucan, utan även t ex receptfria läkemedel mot svamp som t ex pevaryl, Lamisil och Daktacort.
    Var i hälsokostaffären igår och kollade. Där hade de en tablett som heter DIDA mot svamp. Man tar 3 tabletter om dagen och sedan minskar man dosen. Det är kanel och en massa annat jox i som svamp inte ska gilla, men de var förfärligt dyra.. 260 spänn för en ask. Samtidigt skulle man utesluta vitt mjöl/bröd/pasta, socker och söta frukter ur kosten.

Tack skogstoka...
    men det gällde inte underlivet... fast min man lär ju glädja sig om jag sover utan trosor! :D

• vixen not a tramp

f.d. Svart brud
    Tack för tipset! Ska nog göra ett uppehåll så man inte blir resistent.

• Zyrzan

När jag gick på atkins och begränsade mina kolhydrater så försvann alla mina besvär med candida. Det var en väldig lättnad, för besvären har följt mig under många år...

• isis

Dida använde jag mot mina magproblem, hjälpte suveränt bra plus att kanelen i den reglerar blodsockret så godissuget minskade drastiskt!

• Rystall

Jag provade canesten och pevaryl för några år sedan när jag hade fått svamp av antibiotika. Aj,aj,aj... kan man lungt säga. Sicken klåda och vilka svamputslag jag fick. Vanligt sa doktorn och penslade med blålila färg (inge sex där med nya pojkvännen, kunde ju inte visa "upp" ett lila underliv). Tyvärr hjälpte inte det heller men fick ett(!)piller på recept för dyra slantar men svampen försvann och har hållit sig borta. Kontenta: Se upp med canesten och pevaryl vid frekvent användande.
    Naturläkemedel: osötad trambärsjuice från hälsokost.

Svar på tråden Hälsokost mot svamp?!