• IngelaH

    Hallå alla make up-artister...

    Jag såg inlägget där hudterapeuter har sitt lila forum där de kan byta erfarenheter och tips. Jag antar att det finns fler make up-artister här och det skulle vara kul att byta tips med er... Förlåt om jag snodde idén från du som gjorde hudterapeut-länken... Jag jobbar inte som make up-artist nu men har tänkt börja ordna kurser och skulle därför uppskatta några andra sminköser som man kan prata och diskutera med. Kram Ingela

  • Svar på tråden Hallå alla make up-artister...
  • Televinken

    Jag hänger gärna på. Jag är nyss utbildad make up-artist och vet inte riktigt hur jag ska börja min "karriär". Det får ni gärna hjälpa mig med och vad ska man använda för produkter (märken?) och ska man starta eget och så vidare.

  • Antonia

    Hej hej, jag är makeupartist och är gärna med i tråden. Kul initivativ! :)

    Tar mig friheten att starta en liten enkät oxå :)

    1. Har du gått skola? Vilken i så fall?
    och hur lång va den?
    2. När blev du klar?
    3. vad gör du för makeupjobb huvudsakligen?
    4. Favoritmärken?
    5. Tre saker du inte kan vara utan?
    6. Drömjobb inom branchen?
    7. Arbetar du enbart med makeup som egen företagare frilans? Eller har du annat jobb oxå isf vad?

    1. Har du gått skola? Vilken i så fall och hur lång va den?
    Japp, Art of Makeupschool på söder. Längd 24 veckor skönhet, karaktär och mask.

    2. När blev du klar?
    Jag blev klar feb 2002
    3. vad gör du för makeupjobb huvudsakligen? agenturjobb, modevisningar, modelltävningar. Men oxå lite annat varierande.

    4. Favoritmärken? YSL, Dior, Mac, Laura Mericer, Chanel och Shiseido.

    5. Tre saker du inte kan vara utan?
    Shiseidos compact foundation och fine eyeliner samt chanels ögonpenna.

    6. Drömjobb inom branchen?
    Att jobba med ett modereportage för franska vouge, för att sikta högt! :)

    7. Arbetar du enbart med makeup som egen företagare frilans? Eller har du annat jobb oxå isf vad?
    Jag startade enbart som frilansmakeupartist, det var kul ett år ungefär. Sen tyckte jag att det var kul med lite variation + att ryggen tar stryk. Dessutom är jobben ganska säsongsbaserade. Svårt att räkna ut en jämn inkomst månad för månad. Nu har jag eget företag, anställd på en agentur som skickar ut mig på jobb samt att jag numera arbetae på kontor oxå.

    Nu är det er tur!

  • IngelaH

    Okej här kommer mina svar:

    1. Ja, art of make up school, 11 veckor

    2. Blev färdig höstterminen 2000.

    3. Inget just nu, har gjort mest privata sminkningar, sminkat skådespelare inför fotograferingar, temafester...

    4. Helena Rubinstein, Kryolan, Clinique

    5. Varierar... men en mascara som passar för ändamålet, en bra rougepensel och läppglans klarar jag mig inte utan!

    6. Reklam!

    7. Pluggar faktiskt till gymnasielärare, jobbar extra på simhall/gym. Planerar att starta eget och frilansa. Typ på möhippor, fester, fotograferingar osv.. Har aldrig satsat på yrket innan, saker kom emellan när jag var färdigutbildad. Känns också bra att ha en akademisk utbildning i botten om allt skiter sig... :)

    kram!

  • Televinken

    Här kommer jag då. Med ingen erfarenhet alls. och som inte vet vilken ände jag ska börja.

    1. Har du gått skola? Vilken i så fall?
    och hur lång va den?

    International Make Up Center i Göteborg på 10 veckor.

    2. När blev du klar?
    Hm, i fredags *pinsamt* den 22 oktober 2004

    3. vad gör du för makeupjobb huvudsakligen?
    Det jag antagligen kommer att göra är lite kurser, brudmake, dag- och kvällsmake. Inga stora jobb här inte.

    4. Favoritmärken?
    Älskar MAC och Laura Mercier

    5. Tre saker du inte kan vara utan?
    Ögonfransböjare,mascara och rouge

    6. Drömjobb inom branchen?
    Ja, som alla andra tror jag. Reklam, modevisningar, reportage, TV (säger jag som inte har någon erfarenhet alls *fniss*)

    7. Arbetar du enbart med makeup som egen företagare frilans? Eller har du annat jobb oxå isf vad?
    Jag har pluggat till sjuksköterska också, men känner att det inte är något för mig, men att jag ändå måste ha en "fast" inkomst om det andra inte skulle fungerar alls. Tänker som du IngelaH

    Tror ni att ni kan ge mig tips på hur man ska komma igång??? Hur man ska göra PR för sig själv och så?? Ni som vet...och som har varit med ett tag längre än jag.

  • The Angel

    Helt ok att ni "snodde" min idé om make up artist länk. Ni får gärna hänga på "vår" länk också. Vore skoj att utbyta erfarenheter. Själv är jag superglad för Make Up Store ska öppna en butik i min stad Östersund snart. Hurra! Har massor av smink hemma. Kanske lite av en arbetsskada :)

    Kramar /Felicia

  • Bristow

    Hejsan pa er proffssminkare!

    Tänkte bara hoppa in med en liten fraga: Vad tycker ni egentligen om Make up Stores produkter?? Gar de även att använda vid professionella make uper som teater, modet etc? Själv gillar jag de väldigt mycket, tycker att de haller klass med Bobbi Brown, Mac etc, men kan ju bara jämföra med när jag sminkar mig själv hemma som amatör.

    Bara lite nyfiken!

  • cn1

    Hej!

    Jag är make up artist och är gärna med jag också.

    1. International Make Up Center 10 veckor

    2. Hösten 2001

    3. Mest gör jag brud & festmake, ibland
    kurser.

    4. Dior, YSL, Laura Mercier, MAC, FACE,
    Guerlain

  • cn1

    Råkade få iväg innan jag hade skrivit färdigt, så går det när man är för snabb i händerna.
    Ett nytt försök.

    5. Rubinsteins ögonpenna, diors läppglans,
    foundation från Laura Mercier

    6. Tv, modevisning, reklam, representant
    för ett speciellt märke.

    7. Jag har det mest som hobbyverksamhet
    eftersom det är lite svårt att få
    heltidsjobb. Nu arbetar jag som ekonom
    på ett företag i STHLM halvtid.

  • cn1

    Ni andra make up artister tycker alla att det har varit svårt att få jobb efter utbildningen?

Svar på tråden Hallå alla make up-artister...