Jag lider själv av köldallergi, men jag skulle råda till att uppsöka en allergiläkare som kan utreda mera ordentligt. Tyvärr finns det inget botemedel och det forskas ingenting om det då det är "för få" som har det (det har ändå uppskattats till att ca. 200.000 personer har det bara i Sverige). Jag äter antihistaminer mot det, tyvärr så hjälper det inte utan bara fördröjer att det bryter ut. Istället för 5min kanske jag kan vara ute i 7 min istället. Antihistaminer finns receptfritt på apoteket ex. Zyrlex.
Det finns även olika "stammar" av köldallergi, vilket betyder att två personer inte behöver reagera på samma sätt, trots samma allergi. Det är även ärftligt, dvs att det är genetiskt. Det kan även hoppa över generationer. Min mamma har det, men inte min mormor, dock så har en av mammas mostrar det. Ingen av mina syskon har fått det, men det finns inget som säger att de inte är genbärare och deras barn får det. Det bryter vanligtvis ut i 12-årsåldern så innan dess kan man inte vara säker på att ens barn slipper det om det ligger i släkten.
Kan även tala om att det förvärras med åren och man blir mer och mer känslig... Vissa vintrar klarar jag inte ens av att ta mig upp ur sängen för att kroppen mår så dåligt. Och jag är bara 25 än... Och jag ser på min mamma vartåt jag är på väg.
//Sinikka