• Ting

Någon här som har köldallergi??

Hej jag har under höst och vintern jätte mycket problem
    med huden i mitt ansikte, jag får klåda,huden blir
    rödflammig och just nu har jag även en svullnad under
    vänster öga, kan de vara så att man är allergisk mot kyla
    och finns de något bot mot detta?

Jag har sådan klåda ibland så de till och med förekommit
    att jag kliat sönder mitt ansikte och de har slutat med
    att jag haft stora vattniga sår i ansiktet.

Hoppas någon här inne känner till problemet och hjälpa mig.

• Svar på tråden Någon här som har köldallergi??
  • EmmaPemma

Jag har det inte själv, men två på mitt jobb har det (hade aldrig hört talas om det innan jag träffades dessa personer).

Den ena är bara allergisk mot kyla (jag tror han får svullnader på det sättet som du beskriver).
    Den andra personen är allergisk både mot kyla och värme. Han kan t ex inte dricka heta drycker.

De här personerna får ingen medicin och har inte funnit någon bot. Men gå till en läkare så får du professionella svar/hjälp.

• Mocca

Skulle inte tro att det är allergi utan en hudsjukdom som heter rosacea.
    Gå till en hurläkare för att få en professionell diagnos, men det låter som samma som jag har, fast jag är lindrigare drabbad. Min hud blir 'bucklig' och rödflammig av växlingar mellan kyla och värme, blir även otroligt rödflammig i ansiktet av alkohol, räcker med ett glas vin för att det ska börja.
    HAr inget med allerigi att göra utan är en inflamation i blodkärlen.

Lycka till!

• EmmaPemma

Mocca:
    Det finns även något som heter köldurticaria (det är nässelutslag som inte uppstår på allergisk väg - MEN i folkmun brukar man säga köldallergi).
    Mot detta kan bla. antihistamin hjälpa.

*EmmaPemma som blev nyfiken och läste på lite*

• Sinikka

Jag lider själv av köldallergi, men jag skulle råda till att uppsöka en allergiläkare som kan utreda mera ordentligt. Tyvärr finns det inget botemedel och det forskas ingenting om det då det är "för få" som har det (det har ändå uppskattats till att ca. 200.000 personer har det bara i Sverige). Jag äter antihistaminer mot det, tyvärr så hjälper det inte utan bara fördröjer att det bryter ut. Istället för 5min kanske jag kan vara ute i 7 min istället. Antihistaminer finns receptfritt på apoteket ex. Zyrlex.

Det finns även olika "stammar" av köldallergi, vilket betyder att två personer inte behöver reagera på samma sätt, trots samma allergi. Det är även ärftligt, dvs att det är genetiskt. Det kan även hoppa över generationer. Min mamma har det, men inte min mormor, dock så har en av mammas mostrar det. Ingen av mina syskon har fått det, men det finns inget som säger att de inte är genbärare och deras barn får det. Det bryter vanligtvis ut i 12-årsåldern så innan dess kan man inte vara säker på att ens barn slipper det om det ligger i släkten.

Kan även tala om att det förvärras med åren och man blir mer och mer känslig... Vissa vintrar klarar jag inte ens av att ta mig upp ur sängen för att kroppen mår så dåligt. Och jag är bara 25 än... Och jag ser på min mamma vartåt jag är på väg.

//Sinikka

• trolla

En rosacea till här. Ska på plastik kirurgi kliniken i Malmö i januari och laserbehandla ansiktet (näsan kinderna och runt munnen) för att minska de ytliga blodkärlen för att inte bli så lätt röd.
    Jag tar allergi medecin Telfast varje dag året runt för att lindra och har en gel Rosex som är bra för den kyler oxå. Har fått väldigt mkt brustna kärl i ansiktet av det här men de försvinner förhoppningsvis efter behandlingen med laser. Är det någon annan här som gått igenom ngn sån behandling. Kan jag bara bli liiiiite mindre röd våre det väldigt skönt. Jobbigt när folk frågar "oj mår du bra du är jätteröd i ansiktet och på halsen" precis som man inte märker det själv när det brinner i skinnet
    Trolla

Svar på tråden Någon här som har köldallergi??