Alkohol och antibiotika???
Som rubriken säger, kan man dricka alkohol när man äter antibiotika? Tack...
Som rubriken säger, kan man dricka alkohol när man äter antibiotika? Tack...
Ja du kan, men det är inte bra.
Läkarna rekommenderar att du inte dricker alkohol medans man äter antibiotika.
Jag har, varje gång jag varit hos läkaren och fått antibiotika försökt att utreda huruvida denna myt är sann eller ej. Det samtliga läkare jag har frågat har svarat är att det är en mycket vanlig missuppfattning att man absolut inte skall kombinera alkohol och de vanligaste typerna av antibiotika (ex kåvepenin som jag brukar få när jag har halsfluss). Det de har sagt är att man inte skall dricka stora mängder alkohol om man har en infektionssjukdom av något slag och belasta kroppen med det, men det har ju att göra med själva sjukdomen och inte antibiotikan, även om de är tätt sammanbundna.
Min sambo har förklarat för mig några gånger varför alkohol och antibiotika inte ska tas tillsammans eller när man äter antibiotikan.
Men jag kommer inte ihåg om det var så att alkoholen försvårade för antibiotikan eller om den helt hindrade den, så att under alla de timmar du har alkohol ikroppen så slår de ut antibiotikan
hmm, är väl antagligen bäst att undvika, det går ju att festa utan alkohol, men...Tack för de snabba svaren i alla fall!
Och om någon har mer info om detta ämne, skriv gärna!
Har hört att man ej ska dricka alkohol under en antibiotika kur eftersom det finns risk för att man spyr upp tabletterna eller glömmer att ta den i tid. Men jag tror som guldfisken säger att det inte påverkar antibiotikan direkt. Sen vet jag inte om det kan ha något med processer i cellen att göra, det är ju bl.a. därför man inte ska dricka alkohol när man har tagit smärtstillande. Vore jag dig skulle jag ringa till min vårdcentral, dom borde veta bättre än oss amatörer :)
Kramar och krya på dig!
Enligt de läkare jag praatat med så är det en myt att man inte kan dricka alkohol när man äter antibiotika. Alkoholen påverkar inte antibiotikans verkning, däremot kan det ju inträffa att man kanske dricker för mkt så att man kräks och då kräks man ju även upp antibiotikan.
Sen är det väl lite frågan om vad man vill utsätta sin kropp för, befinner man sig i början av en kur kanske det inte är så lämpligt att utsätta en infekterad kropp för större påfrestningar än man måste
Den senaste läkaren pratade något om levern också, att antibiotikan måste brytas ner i levern innan den går ut i kroppen eller något. Då skulle det bli konkurrens om leverns kapacitet mellan alkoholen och antibiotikan och på det sättet kunde eventuellt antibiotikans effekter försvagas, eller något sådant (det märks att inte jag är någon höjdare på sådant här). Men vid små mängder alkohol skulle det inte vara några problem för levern att bryta ner båda två, enligt honom.
Glömde önska krya på dig!
MYT! Men det är inte bra för själva sjukdomen. Det är ej farligt i kombination och det bryter ej kuren. POromise, har hört det från läkare och damer som jobbar på Apotek!
Shoot!
Mkt intressant hur sådana här myter sprids! Gå gärna in på fass.se och läs om din medicin eller läs bipackssedeln!
Hej!
Som ni säger ovan är det för de flesta antibiotikasorter ok att ta lite alkohol. Man har en infektion i kroppen och att då dricka alkohol, som eg är ett gift för kroppen, belastar den extra.
Däremot finns det antibiotikasorter som har en antabusliknande effekt, dvs att om man dricker alkohol så får man svettningar, rodnad och illamående. Där bör man för sin egen skull undvika alkohol även i liten mängd.
Ananas
apotekare
Tack för informationen!
"Effekten av xxx kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol". Hmm...
apoteket
.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=1907&t=2240
Försöker IGEN
FASS skriver att det är en missuppfattning att man inte ska kombinera alkohol och antibiotika, men att man däremot inte ska dricka stora mängder alkohol om man har en infektion i kroppen. Men det finns undantag:
- Doxyferm och Vibramycin är två penicilliner som omsätts snabbare i kroppen om det kombineras med alkohol. Det hinner alltså inte verka.
- Flagyl och Elysol ger en antabusliknande effekt när de kombineras med alkohol.
Kåvepenin fungerar dock med samtidigt intag av alkohol.
Vad bra att vi rett ut detta en gång för alla. Synd att jag inte hade heeelt rätt bara! Men Kåvepenin är ju det vanligaste så ganska rätt hade jag.
Spelar roll!
Själv äter jag nästan alltid Doxyferm eller Vibramycin mot mina ständigt återkommande könssjukdomar... Nä, bihåleinflammationer ska det vara. Bra att veta detta nu! tack!
Kom även ihåg att antibiotika kan försvaga effekten av p-piller! Man bör använda kompletterande skydd när man äter antibiotika och upp till 7 dagar efter avslutad antibiotikabehandling.
Ja alltså, du blir ju varken dödsjuk eller något liknande.
Det som händer är att akholoen hindrar antibiotikan i sitt jobb under den tid du har alkohol i kroppen.
Men förr så gick det ju vilda ryckten om att man blev jättesjuk och det var livsfarligt :D