• Televinken

Jobb som säljare bakom sminkdisk?

Jag älskar ju smink och att sminka andra, ALLT med smink helt enkelt.

Hur gör man om man om man vill jobba bakom en sminkdisk t ex på Åhlens, parfymerier eller liknande?? ÅÅÅHHHH, jag vill så gärna men vet inte hur.

• Svar på tråden Jobb som säljare bakom sminkdisk?
  • Televinken

Jag vet... för att svara åt mig själv. Det är bara att fråga, men...ja, vad ska jag säga? Ingen vill ha mig....

• Hime

För det första måste det ju finnas lediga platser. För det andra tror jag det hjälper om man har någon utbildning eller erfarenhet av arbete som make up-artist el dyl.

• Antonia

Jag har arbetat på både NK och Åhlens tidigare och hoppar in extra då och då.

Det är nästan ett måste att du är makeupartist och/eller hudterapeut. Eller att du har några års erfarenhet på området.

Jag vet ju inte något om din bakgrund. Men det är alltid bra att ringa el gå till avdelninen och prata med avdelningschefen. Presentera sig och lämna över CV och personligt brev. Om du ringer så kan du ju förklara att du tänkt skicka cv för att du så gärna vill arbeta där mm. El om du ringer efter du skickat cv för att se om dte kommit fram och för att höra efter om det finns nån ledig tjänst.

Säg gärna att du kommer förbi nån dag om hon/han har tid så du kan presentera dig.

Service, Sälj och intresse för makeup och hudvård samt människor är hörnstenarna. Mkt går de på personlighet och hur ihärdig man är.

Lycka till!

• Jennifer E

Jag har kontakter och kanske kan hjälpa dig att ge dig interna jobbannonser vilket är tillåtet. Jag jobbar på huvudkontoret på ett företag du nämner!

Har du erfarenhet/utbildning? Annars är det nog kört!

• Pagan

Jag utbildade mig till makeup artist och fick jobb som säljare på parfymeri direkt. Har inte gått arbetslös sen dess. ( Jobbar inte med makeup just nu, men släpper det aldrig helt ) Men jag ska tillägga att för att jobba som just makeup artist och inte säljare, måste man antingen redan vara känd hos de du ska jobba med och företrädesvis plugga/bo i Sthlm. Jag utbildade mig i Gbg och där finns inga m-u artist jobb att få om du inte redan är känd. Däremot har det inte varit några problem för mig att få jobb som säljare, makeup artister och hudterapeuter är eftersökta. Jag var och är precis som du TS, älskar allt vad smink och hudvård heter men jag fick aldrig jobb pga min passion tyvärr.

Utbilda dig först, då blir det lättare för dig både att få jobb och att göra det bra. (inte för att jag tror att du inte skulle kunna göra ditt jobb bra i alla fall, men om du är utbildad då har du alltid något att visa upp om du förstår.. )

Lycka Till, och gräv djupt i burkarna!

• Televinken

Japp, jag är utbildad make up-artist. Jag gick alldeles nyss ut i Göteborg. Om det är till någon hjälp. Annars har jag en fast tjänst som undersköterska men för tillfället går jag min sista termin på sjuksktöerskeutbildningen (men jag vill inte bli det!!!!!!!!!!!!). Min dröm är att få stå i butik eller kanske rentav äga en (?). Jag har jobbat extra i en blombutik annars. Inte mycket att hänga i granen, eller hur??
    HjÄLP! Skulle göra allt. Är det ingen som behöver hjälp nu innnan jul.

• K.C

Kan du inte börja sälja åt Mary Kay då? Jag var på en sminkning och det var så himla himla roligt! Sminket är toppen och då får du ju göra allt precis som du vill... Du kan kanske ha det vid sidan om till och med.

• AnnaM

Upp med självförtroendet! Det är väl bra erfarenheter som du har! Om inte du själv tror på dig, hur ska då andra kunna göra det. Peppa dig själv, du är duktig, du kan, det finns säkert någon som vill ha dig. Men man måste vara ihärdig och ha tålamod.

Lycka till i jobbsökandet!

• Antonia

Om du har en utbildning så är det nog inga problem. Visst personligheten är viktig och man måste tro på sig själv. Våga säga att man är bra el tom bäst! :) Att man är framåt postiv mm mm.

Gör som jag skrev, ta kontakt. Visa vad du vill! Skriv ett bra CV och brev så de lägger märke till just dig.

Är det i GBG du söker jobb? Vet annars att NK söker folk på kosmetiksidan just nu, fast i sthlm.

Jag brann oxå för att stå i butik och jobba, men det är inte så glamouröst som du tror. El alla är såklart olika. Det är långa dagar, skitdåliga tider. Mkt dö-tid. Väldigt höga mål och krav på en samt väldigt lite peppande ord. Fast det sistnämnda är förstås lite olika beroende vad man har för chef. Men konkurrensen är hård och målen är höga!

När det gäller att jobba som konsult för Mary Kay, been there also! ;) Inget jag skulle rekommendera. Visst de har en del bra produkter. Men man måste verkligen älska märket, vara så säljande, leta sig ut till folk och kämpa hela tiden. Man måste se en marknad för det där man bor. Det är inte alls så lätt. Men för en del går det men inte utan hårt arbete.

Som sagt man vill och känner olika, detta är bara hur jag känner.

Lycka till! :)

• Jennifer E

Det fanns inga nu men jag håller ögonen öppna till dig om jobb! Ok?

• Televinken

Jennifer E:

Många kramar till dig som försöker att hjälpa mig. Jag uppskattar det verligen

Om du vill så kan du maila till mig istället om det dyker upp något jobberbjudande.

ssv1mama@hhj.hj.se

• Televinken

Oj, förlåt, det blev fel gubbe en glad ska det ju vara Gör några extra.

• Vasatjej

Hej!
    Du verkar ha fått bra svar redan, men jag måste skriva lite. Jag var också intresserad av att jobba på NK (under sommaren -02) så jag gick dit och presenterade mig och gav dem min CV. Har ingen erfarenhet av att jobba med smink eller utbildning inom området. Efter att par dar ringde de och frågade när jag kunde börja, och då hade jag inte ens varit på intervju! Då hade jag redan fått ett annat arbete så jag tackade nej. Men i alla fall, en idé kan ju vara att komma in som sommarvikarie eller under julruschen. De behöver säkert extra folk då.
    Lycka till!

• Jennifer E

Jag ska nog komma ihåg det. Företaget har butiker över hela landet och i GBG-området lär det ju vara några stycken. Är inte säker på att jag är kvar här mer en än månad dock men jag håller ögonen öppna den tiden!

• Jennifer E

Televinken; säljare på känd smink/skönhetsaffär i Angered, kan det vara ngt?

Maila mig på snova2@spray.se i så fall så ger jag dig uppgifter!

• mist

hej..jag gar pa make up institute och e snart klar,,men jag skulle vilja jobba pa make up store eller face butik..vet nan om man kan gora det ,,fast man inte gar doms utbidning,,,
    tacksam for svar..

• Antonia

Mist, klart du kan det. Jag fick erbjudande både på face och makeupstore men tackade nej. Det är bara att söka. Så länge man är utbildad makeupartist, serviceminded och glad så är det nog inga problem, förutsatt att de behöver några. Men de har ju lite butiker att välja mellan. :)

Mist kommer det för makeup institutes sminkmärke? Tycker du att det är bra?

• mist

hej..ok vad har du gatt for utbildning,,gick du ditt da bara och presenterade dig,,
    ja det stammer vi anvander mist produkter,vissa grejer e valdigt bra,,men vissa e inte alls bra,,men sa e det nog med det flesta marken..

• Modestie

Kolla Kicks hemsida, där har de en "lediga-jobb" sida för lediga platser i Sverige. I en storstad kanske du måste vara hudutbildad för att få jobb i butik, men t ex min granne är en "helt vanlig" tjej som jobbar på Kicks, likaså min förra klasskamrat jobbar på Åhlens smink och har ingen speciell utbildning! Ring dit och fråga eller kolla på AF!

Svar på tråden Jobb som säljare bakom sminkdisk?