• Emlu

Asa Herrgård

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av Asa Herrgård i samband med bröllop. Jag har varit där och tittat till lokalerna o det verkar verkligen kanon men är tacksam för synpunkter.

• Svar på tråden Asa Herrgård
  • smalandsbrollop

Hej!
    Vi funderade också på Asa Herrgård när vi funderade på festlokal. Vi var aldrig där, men det verkade jättemysigt på alla bilder! Vid mailkontakt verkade de himla duktiga och seriösa! Har även hört andra som varit nöjda med dem. Många brudpar hyr ju in Ångaren Thor. Ett litet tips som verkar mysigt..!

• Emlu

Hej!

Tack för ditt svar och tipset med Ångaren Thor. Vilken lokal och kyrka valde ni?
    Något ni kan rekommendera?

• Småland

Vi firade vårt bröllop på Asa Herrgård i maj 2004. Har bara lovord om detta ställe och krögarparet Jörgen & Maria. Allt fungerade kanon! Personalen fantastiskt hjälpsam, tröttnade aldrig (?!) på alla våra frågor och funderingar. Maten var helt fantastisk, många av våra gäster menade att de aldrig fått så bra mat på en liknade tillställning. Kan varmt rekommendera Asa!

• Emlu

Hej Småland!
    Va kul att höra så positivt om Asa, jag fick ett väldigt proffsigt o bra första intryck Har du tips på meny så är jag tacksam. Hade ni betalbar, vi vill inte ha det men det känns som att det kommer bli dyrt. Har du några tips hur man håller ner kostnaderna.
    Har du några bilder oxå?
    Vi har tänkt Asa kyrka, var hade ni er vigsel och vilken präst?
    Många frågor men tacksam för svar...:)

• smalandsbrollop

Hej Emlu!
    För våran del blir det Vilhelmshill på Evedal. En mysig stor trävilla som ägs av PRO alldeles intill Helgasjön! Vi kommer att gifta oss i Öjaby kyrka. Den verkar mysig och passar bra om man inte har ett alltför stort bröllop! Vi valde detta eftersom vi inte ville ha något "färdigt paket", med meny, dryck m.m. Vi vill utforma mer själva! Ett annat mer lantligt alternativ är Härlövs kyrka utanför Alvesta som ligger alldeles underbart nere vid sjön! Kvenneberga bygdegård ligger alldeles i närheten, och verkar mysigt.. En gammal ombyggd skola. Om det inte hade blivit Vilhelmshill för våran del, hade vi valt det! Hur långt har ni kommit i era planer? När gifter ni er?

• Lovisan

Jag skulle också vilja veta lite mer om Asa herrgård! Det ser verkligen fint och mysigt ut på bilderna på hemsidan, men hur är det inuti? Vad ingår i ett "bröllopspaket" förutom mat? Är det bordsdekorationer och allt annat också? Hur länge får festen hålla på? Hur ligger priserna? Jag vill veta allt!

• Bröllopstokiig

Hej Lovisan!
    Herrgården är i princip nyrenoverad så allt känns fräsht o trendigt. Vi har fått priser enl nedan:
    trerätters fr 320:-
    kaffe+tårta 45:-
    vin t maten 150:- (3glas)
    mousserande vin 65:-

Sedan finns det ett antal tillägg om man exempelvis vill ha snittar till brudskålen eller champagne. Vi fick även priser i baren o det låg mellan 35-60 kr från ett glas öl till whiskey o drink.

De gör dukning o dek men har man egna önskemål får man göra det själv. Festen sa han ingen tidsbegränsning men antar att det får hålla på hur länge som helst.

När har ni tänkt o gifta er?

• Lovisan

Tack för lite info! Vi ska gifta oss 7 januari 2006... Låter och känns som en evighet dit men om man tänker efter är det faktiskt bara lite mer än ett år kvar! Vi har varit helt inställda på Teleborgsslott ett tag, men har nu börjat fundera på annat också. Asa herrgård verkar ju jättebra och priserna blir nog ungefär detsamma vart man än tar vägen! Vi vill helst vara på ett slott eller en herrgår eller något liknande där det mesta ingår, som mat och dukning och sådär. Man hade helst velat ta med alkohol själv eftersom det blir mycket billigare, men det går ju inte...
    När tänker ni gifta er och var ska ni ha vigseln? Vi funderar på Öjaby kyrka.

• Emlu

Hej Lovisan!
    Vi har faktiskt inte bestämt datum ännu vågar knappt säga det.....alla verkar ju vara så tidigt ute. Min kille har inte varit o tittat på Asa ännu för vi bor i Stockholm och båda måste ju känna att det är rätt ställe. Vi har tänkt gifta oss ngn gång under somamren, vi är flexibla o anpassar oss då herrgåren o kyrka är lediga.
    Vi har tänkt Asa kyrka som är jättefin, lite mindre och charmig. Den ligger på andra sidan sjön av herrgården.

• Lyckliga K

Hej,
    Jag har också funderat på Asa, men tycker att det ligger lite långt bort... Ni som haft festen där eller som funderar på det - hur löser ni transport dit och hem? De flesta av de jag kommer att bjuda bor antingen i centrala Växjö eller så kommer de från andra orter och då kommer de troligtvis att bo på hotell i V-ö.

• Emlu

Lyckliga K: angående transport från Asa har vi tänkt och hyra in en buss som går 01.30 från Asa som skjutsar hem gästerna. Till vigseln får de ta sej dit själva. För de långväga gästerna finns övernattning på herggården och även billigare alternativ på vandrarhemmet.

Någon mer som har erfarenhet av Asa herrgård?

• HansiBansi

Jag har inte erfarenhet av det i bröllopssammanhang men har varit där på en konferens och det var ju ett helt underbart ställe! Maten var kanongod och omgivningarna var fantastiska! När vi samlades allihopa var vi i en stor stor stuga, såg ut som en loge och jag tror att det hade varit ett perfekt ställe för en bröllopsfest!
    Jag tog även en promenad upp till kyrkan och helt ärligt måste jag säga att det är en av de vackraste kyrkor jag sett någongång, tänker mycket på den. Inte så stor visserligen så det kanske är något att tänka på om man blir många!

Lycka till!

• Emlu

Hej hansi Bansi!
    Tack för ditt svar. Tanken är att vi ska ha middagen på herrgårdens festvåning och sedan partyt med dans och tårta och bar i magasinet som du nämnde. Kyrkan är ju lite mindre men det vill vi ha, den tar 200 personer så det bör räcka.

• HansiBansi

200?? ja då är den större än vad jag kommer ihåg =)

Lycka till med allting!!

Svar på tråden Asa Herrgård