• Eve of Eden

Jobba på resebyrå...

Jag har en dröm: Jobba på resebyrå!
    Hur tar man sig dit? Undrar om någon här på BT vet:

"Vilken utbildning man behöver?
    "Andra kvalifikationer?

Jättetacksam för svar!!

/Eve

• Svar på tråden Jobba på resebyrå...
  • Ellte

Jag är ganska säker på att man behöver åtminstone en GNUTTA tålamod ;) Ta det lite lugnt så får du säkert svar :D

• AALF

Eve of Eden,
    Många resebyrår förutsätter att du har IATA-utbildning och goda kunskaper av något bokningssystem, tex. Sabre och flera års erfarenhet. Du kan läsa tex. IATA kursen privat, men senast jag hörde mig för kostade den 80'000:- Annars kan du ju åka på utbildning via någon skola typ IBS eller likande, de har Resebyrå utbildningar i Brighton tex. Där får du lära dig grunderna och ofta så ingår det även praktik. Med det i ryggen kan du börja söka jobb. Men med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut idag så finns det många kvalificerade sökande med många års erfaranhet. Ville inte förstöra dina drömmar men bara tala om för dig hur det ser ut. Lycka till!

• Vic

Hej !

Jag jobbar på resebyrå, kul att du frågar, jag har gått British Airways Iata och Amadeus utbildning, men jag vet också att man kan gå en Track utbildning som är på ett år tror jag, min utbildning var bara på 5 veckor och jag fick tjata mig till den via arbetsförmedlingen, ska man betala den själv så kostade den ca 60000:- när jag gick den för ca 5 år sedan. Efter utbildningen gjorde jag sex månaders praktik, det måste man göra tror jag, man kan nästan inget även om man gått utbildningen, man jobbar ju med så mycke olika leverantörer, sedan fick jag fast jobb där jag gjort min praktik och här är jag kvar fortfarande,
    Hälsn Vic

• Jennifer E

Kolla om det finns ngn KY-utbildning! Tror ej det men det är ju värt att kolla iaf. Se ky.se

• Eve of Eden

Ellte!
    Tålamod är bra, men att vara framåt är nog ännu bättre !!!

• Eve of Eden

Hej Vic!

Du trivs med ditt jobb, vaa ?!
    Jag har ringt och kollat med Vings rekryteringskontor vad som krävs för att få jobb som t.ex. resesäljare....
    Fick ung samma svar av dem som av dig...
    Att det är bra med IATA och Amadeus...
    Men hos Ving har dem ett eget internt bokningssystem som man får lära sig när man börjar! Men det är nog iaf ett måste att ha Amadeus, eller hur?! Ha det så bra på (dröm)jobbet !!!!

Kram //Eve

• Eve of Eden

Tack för hjälpen Aalf!!!
    På New World Studies finns det bra kurser verkar det som... Men inga priser:-/ Skall ringa och fråga i morgon innan jobbet! Tack för hjälpen igen!

Kram //Eve

• sarass

Det finns som sagt bra utbildningar både i sverige och utomlands. Vart bor du? Här i Göteborg finns det två olika utbildningar, 1 resp. 2 åriga.
    men..... jag blev själv klar i juni i år.. och tyvärr ser arbetsmarknaden helt bedrövlig ut. Jag gick ut med max-betyg i allt men vad hjälper det när alla kräver minst 5 års erfarenhet... så här är man tillbaka på sitt gamla jobb och har gett upp hoppet om att få jobb på resebyrå. Tyvärr... Av 27 elever är det idag TRE som har lyckats få fast jobb pga praktikplatserna...

• Linganlotta

Hej!!!

Iata går att ta mycket billigare!!!! Det finns något som heter Tramtravels eller liknande! Där kan man anmäla att man vill läsa iata, kostar ca 3500kr tror jag. Jag jobbar på Resebyrå, har inte IATA, men ska ta denna nu!

Lycka till!!

• AALF

Linganlotta,
    Du har helt rätt, jag kollade precis upp länken:
    www.tramtravel.com/

Helt otroligt, där lärde jag mig något nytt!

• AALF

Eve of Eden
    Tramtravels kurser:

IATA 5.500 SEK
    Amadeus 7.900 SEK
    Resehantering 1.375 SEK

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Hej Eve !

Vet inte om det är ett det bara är ett drömjobb, dålig lön och stressigt jämt, men ändå så tycker jag nog som du säger att de är himla kul och man har chans att resa mycke och det är väl mycke därför man jobbar här, om du vill jobba på resebyrå så tror jag att det bästa är att försöka komma in och få praktik, egentligen tror jag inte att man har någon nytta av iatan och amadeusen föränn man har börjat titta lite på olika boknings system, och vill man jobba på Ving tex så tror jag inte att man behöver den utbildningen, de är ett ganska lätt boknings system jag fick gå en endags kurs för och lära mig det, lycka till Hälsn Vic

• Eve of Eden

Till Sarass: Deppigt värre, jag förstår att det är en tok-tuff bransch att få jobb i.... Men, men, vi får väl se vad som händer... Jag har i dag ett jobb med bra lön, men med jättedålig stämning på jobbet... Å så -älskar- jag att resa!!!
    Lägger mkt på att kunna åka utomlands 2 ggr/år. Så detta jobba vore perfekt för mig !!! Lyckos dig som har utbildningen klar - nu är det bara jobbet som saknas! Go girl!

Kram //Eve

• Eve of Eden

Hej Linganlotta!

Hur fick du jobbet? Hade du läst ngt bokningsprogram ell. liknande innan? Eller var det intern.utb. som typ på Ving?
    Jättetacksam för tips hur jag skall ta mig in i branschen !
    Tack för hjälpen... Mkt bättre priser på Tramtravel ju!
    Lycka till med IATA:n!!!

//Eve

• Eve of Eden

Aalf!
    Tackar så mkt för din hjälp! Jätteguligt...

Kram //Eve

• Eve of Eden

Hej igen Vic!

Så du jobbar på tidigare nämnda företag?
    Det är där jag helst vill hamna!!!
    Jag försöker resa utomlands minst 2 ggr/år... Förra året blev det tre resor
    Så jag har bara gott att säga om Ving - och jag vet att jag skulle vara tok-bra på att sälja in upplevelser (=resor)...
    För det har jag ju några - och vill ha fler!! Resa och upptäcka är livet...

Kanske ska jag kolla upp jobb utomlands också?? Ngn som har erfarenhet av utlands-jobb hos Apollo/Ving/m.m???

• Eve of Eden

Vic, glömde tacka för tipset ang. kurserna... Fick känslan av att det var så när jag pratade med rekryteraren i dag på Ving!!! Nu gäller det "bara" att fixa jobb !

Ha det så bra!

• Vic

Hej Eve !

Nu e jag tillbaks igen, jag jobbar på Resia, de är väldigt kul för då jobbar man med alla researrangörer men de är säkert jättekul att jobba på Ving också, då blir man jätteduktig på deras produkt, nu kan man lite av varje, hoppas att de går bra för dig och lycka till, att resa är livet
    Hälsn Vic

Svar på tråden Jobba på resebyrå...