• press

erfarenhet av Como el. gardasjön?

Hej,

vi funderar på att åka till como eller gardasjön i italien som bröllopsresa, och därefter fortsätta ev. till Toscana.

Har någon varit där? Vad gjorde ni? vart bodde ni? Behövde man ha bil för utflykter, etc? Vilken tid åkte ni?

tack,

• Svar på tråden erfarenhet av Como el. gardasjön?
  • Josefine_

Har varit på dagstripp till Garda och Bardolino (båda runt Gardasjön) har tyvärr inga rekommendationer rörande hotell/bil men kan bara säga att båda ställena var supermysiga. ganska mycket turister men det är förståligt...

• Miranda

Gardasjön med dess omgivningar är underbar! En vän till mig brukar åka dit ett par veckor varje försommar tillsammans med sin man. Bilderna därifrån är bland det finaste jag har sett.

• Älvdalsbrud

Vi bilade ner till Gardasjön och var kvar där i några dagar, bilade runt sjön och stannade i olika byar. Kan rekommendera Sirmione (tror jag det hette?). Sen fortsatte vi ner till Toscana - helt underbart! Framförallt Florens, vi bodde i en liten by strax utanför som hette Fiesole. Urmysigt, och praktiskt, vi lämnade bilen där och tog bussen ner till Florens på dagarna, jobbigt med parkering annars.

Sen åkte vi förbi Como på vägen hem till Sverige - kan säga att vi ångrade att vi inte sparat fler dagar till det, gillade personligen det mer än Garda. Inte lika turistigt, väldigt vackert! Rekommenderar hur som helst absolut att hyra bil!

• sofsk

Jag kan inte rekommendera något av alternativen, det är väldigt turistiskt, vilket jag inte gillar. Men det handlar väl om vad man tycker om förstås. Sirmione som någon nämnden är lite som disneyland tycker jag, ingen direkt kultur utan enbart turism, turism, turism. Rekommendera hellre en resa runt om i Toscana, helt underbart plus oftast billigare!

• press

Älvdalsbrud,

Vart i Comosjön stannade ni (vad jag har förstått finns det några olika städer)?

Vilken månad var ni där - hur var klimatet?

Vet någon om det finns någon vingård i närheten som man kan göra dagsutflykt till?

Vad vi vill är; strosa runt i en mysig stad/by, promenadera längs vattnet, spela golf någon dag, besöka vingård och ev. slappa vid någon pool om vädret tillåter. Planerar att åka mitten av september och vara bort 2 veckor. Är Comosjön rätt ställe eller akn ni rekommendera andra ställen i Italien som verkar passa oss?

• press

Sofsk,

vart i Toscana rekommenderar du att man åker?

Vi vill helst inte sitta för mycket i bilen utan gärna bo på samma ställe åtminstånde några nätter och göra dagsutflykter. Är också rädd att det blir för varmt om man är inne i landet - kanske inte någon fara i mitten av sept?
    vad tror du?

• Gafsan

I början på maj var vi i byn Bellagio, vid Comosjön. Det var väldigt vackert, och en mysig by. Men ganska kyligt när vi var där. På sommaren tror jag nog att det är ganska mycket turister där, men det verkade mest vara "inhemska" turister. (Åtminstone inga charterturister som det är vid Gardasjön) Sedan bilade vi ner till Cinque Terre vid Medelhavskusten söder om Milano, och det kan jag verkligen rekommendera om ni vill vandra i bergen och bo i små mysiga fiskebyar. Visserligen också turistiskt, men inte så det störde tyckte jag.

• press

Gafsan,

Är intresserad av båda dessa ställen.

Hur länge var ni på respektive ställe?
    Vad gjorde ni på de olika ställena?
    Hyrde ni bil?
    Du skriver att det var ganska kyligt - menar du som svensk sommar eller kallare ändå?

• Lillan2

Jag rekommenderar Maggiore-sjön som ligger strax väster om Como, upp mot schweiziska gränsen. Mindre turister och vackrare (sp i jämförelse med Garda)!!! Exempelvis byn Cannobio - mycket mysig medeltida by på nordvästra stranden.

Min rekommendation är att sedan åka ner mot Rivieran, stanna på några vingårdar på vägen i Piemonte, vi bodde på en underbart mysig B&B på en vingård utanför Nizza Monferrato (billigt var det också).

Cinque Terre är oerhört vackert och jag tycker absolut ni ska åka dit, men var beredd på att boendet är DYRT och att ni måste boka långt i förväg!!

• aco

Min sambo är italienare och har tillbringat alla sina barndoms somrar i Peschiera vid Garda sjön. Vi aker ofta dit efterssom hans föräldrar har hus där och jag trivs väldigt bra där!

Det tar en halvtimma till Verona om man är sugen pa shopping.
    En timma till norra sjön med Torbole, Arco mm. Där finns fina klätteromraden om man är intresserad av det och manga fina trails för mountainbike.

Är inte sa förtjust i "stränderna" där, men i övrigt tycker jag väldigt bra om hela omradet. Finns fina byar utanför turiststraken om man tar sig en liten bit!

Själv kommer jag gifta mig där i närheten och ha festen pa en agriturismo mellan Peschiera och Verona.

Precis som nagon annan skrev är även Cinque Terre jättemysigt! Portovenere är min favorit där!

Hoppas ni far en trevlig resa!

• Mrs. Simon

jag bor i Como (sa jag kan val saga att jag har viss erfarenhet:) Som manga har sagt ar ej Como sa turistigt som Garda.Ar valdigt vackert. Sulle dock rekommendera maj eller september som ar de basta arstiderna att aka pa . Det finns manga sma byar som redan skrivits; Bellaggio, Cernobbio mm. Min man ar fran Toscana men jag har redan tipsat om sa manga agriturismi och hotel och besokstallen sa det sulle vara lattasi for dig att anvanda sokfunktione och skriva in toscana

• press

Mrs. Simon,
    fantastisk att få kontakt med någon som faktiskt bor i Como!
    Kan du rekommendera något mysigt hotell som ligger bra (ungefär 4 stjärnigt)?
    Ungefär hur varmt är det i mitten av september?
    Hur länge tror du att det är lagom att stanna? Åker nog dit direkt efter bröllopet och vill hinna mysa, promenera omkring i de små byarna, äta gott och så? Sedan vidare till Toscana eller Cinque Terre (har 2 veckor totalt).
    Skulle du rekommendera att man har hyrbil eller tar man sig på annat sett mellan det man vill se?
    Vilken är din favoritby i Como?

• Mrs. Simon

maste bara fa ratta lite...Cannobio ligger i Como INTE vid lago Maggiore...

• Gafsan

Vi var bara över en förlängd weekend i Como/Cinque Terre, så vi hann inte med att göra så jättemycket. Men det var roligt ändå... Ja, vi hyrde bil och det tyckte jag gick helt bra - fast det var ju inte jag som körde. Sambon som var förare var kanske lite stressad ibland, men bara man håller sig ute från de större städerna som Milano går det nog bra. Det var kyligt när vi var där (ca 10-15 grader kanske), men det var ju i början på maj och ni skulle väl åka senare så då är det ju varmare.
    Vi vandrade mest omkring när vi var där... Och åt jättegott på restaurangerna. I Cinque Terre gick det att gå en vandringsstig längs med kusten mellan de fem byarna och det var jättefint - trots att vi hade otur med vädret... Vi gick det på en dag då eftersom vi inte hade några extra dagar, men vill man ha tid på sig att gå omkring i de olika byarna och ta det lugnt så tycker jag definitivt att dela upp det på flera dagar. Det gick enkelt att ta tåget mellan byarna om man inte ville gå. Vi bodde i en annan stad som låg lite till väster om Cinque Terre, men skulle vi åka dit igen skulle vi nog bo i Monterosso tror jag. Där fanns ändå lite fler restauranger o dylikt att välja på än i de andra byarna. I Monterosso fanns även en badstrand.

Svar på tråden erfarenhet av Como el. gardasjön?