• Gunilla

Vilken lön, för den som jobbar i affär?

Jag praktiserar i en affär (mataffär), och det kanske finns små chanser till att få jobb där sen???? Jag hoppas på det i allafall. Tycker det känns lite känsligt att fråga dem på jobbet, vad de har i lön.

Så jag hoppas någon här kan svara på den frågan istället. Vill ni inte avslöja affärens namn, skriv om det gäller: matbutik, stormarknad, klädbutik, möbel etc.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken lön, för den som jobbar i affär?
  • ia´s

Kolla på Handels hemsida.
    Tror att du kan hitta löneavtal där.

• Nyfiken gul , nu fru

Jag tror lönen ligger på 90-nånting i timman..

Alla butiker har handelsavtal så det borde vara samma lön oavsett om det gäller Konsum eller Lindex.

• plainol

Från ams.se, artikeln "säljare i butik och varuhus":

Lön
    Lönen varierar beroende på erfarenhet, utbildning , arbetsuppgifter, var och vilken tid du arbetar. Genomsnittslönen för en heltidsanställd ligger i intervallet 15 800-16 200 kronor i månaden (2002, Källa: Handelsanställdas förbund).Utöver detta tillkommer OB- och övertidsersättning. Personlig lön kan tillkomma för att man har speciellt ansvar.

• giraffen

Jag jobbade i klädbutik, var 19 år, hade jobbat där 2,5 år (Lönen går vanligtvis efter ålder och hur länge man jobbat - erfarenheten man har altså) och då hade jag 86kr i timmen.

• harjula

hej! jag har vänner som jobbar i alla slags affärer och jobbar du heltid i en mataffär så får du ut max 10.000:- efter skatt.... enligt mina beräkningar.

• bellis

Men... det beror ju HELT på hur gammal man är, hur lång yrkeserfarenhet man har, och ytterligare ditten och datten.. kolla handels löneavtal! Lycka till!

• Nyförlovad 77:a

Jag jobbar i klädbutik... Som BC iof. men jag får ut 13800:- netto/månad för heltids-arbete!

• Loka

Jag arbetade på ett stort varuhus (ej livsmedel) för några år sedan och jag hade då en timlön på runt 80 kr (minns inte exakta lönen). Vill påpeka att jag var runt 30 år och fick tillgodoräkna mig 5 års erfarenhet (trots att jag inte hade det inom affär) och på så sätt kom jag upp i den löenen. (Jag tror jag skulle fått runt 65 kr/tim om jag inte fått räkna med erfarenhet). Sen tillkommer ju även semesterersättning och ob-tillägg.

Nu arbetar jag extra i en liten skoaffär och där tjänar jag 90 kr/tim.

Svar på tråden Vilken lön, för den som jobbar i affär?