• Lina L

MYCKET hög talgproduktion på rygg och bröst!

Hej tjejer! Jag är ny här!! Inte gift men har en underbar pojkvän så någon gång i framtiden smäller det nog till, men har inga planer än så länge. Tycker om att hänga här, ett trevligt och seriöst forum för tjejer.

Mitt problem: Jag har i perioder haft en del finnar på ryggen och bröstet. Urk, inte alls kul. I och med detta har jag mixtrat en massa med olika aknemedel, mest från apoteket (stioxyl, basiron etc). Det har väl fungerat ett tag... Problemet är nu att min hy måste ha fått en chock av något slag. Det har blivit väldigt fet där jag använt krämerna och då menar jag väldigt väldigt fet. Vet inte vad jag ska göra och det känns som jag har badat i olja bara en timme efter dusch. Nu vågar jag inte längre använda dessa hemska medel. Aknen är bättre efter att jag slutat att både smörja och klämma men huden känns ändå som ett smörpaket. jag mår väldigt dåligt av detta, någon som har erfarenhet eller tips på vad jag ska göra...? *kram*

• Svar på tråden MYCKET hög talgproduktion på rygg och bröst!
  • brudimaj

Sorry, har aldrig haft detta problem så mycket att jag mått dåligt av det.
    Under min tonår så hade jag inga problem alls, inte senare i live heller. Inte förrän jag började använda dyra fina dagkrämer och ansiktsvatten och div då kom det! Inte så farligt mycket kanske men tillräckligt, slutade med dessa fina vanor och återgick till konsums blåvita!!
    När vi va i Italien på bröllopsresan i sommras gick jag till apoteket och frågade efter en salava mot detta och pekade på min haka. Fick en liten flaska som luktade fin-lotion men jag gav det en chans! Funkade så himmla bra, det försvann på 4 dagar kanske och nu, så fort jag ser tendens till en kvissla eller likande smörjer jag på lite av detta och det går bort över natten!! vad kallas inte det, mirakelmedel!
    Mit tips är: om du ska utomlands se till att gå in på deras apotek och be om en hjälp där, dom har bra mycket bättre saker där än här hemma (inte första gången jag är på ett apotek utomlands kan jag säga!)

• 20th century fox

duschar du med väldigt varmt vatten och länge? Jag har märkt att jag får fetare hy eftersom jag duschar med jättehett vatten...oftast på ryggen och bröstet för det är där man riktar vattnet. Det torkar ut huden jättemycket och då måste huden tokproducera fett för att inte bli uttorkad. För mig har det hjälpt att inte duscha lika ofta eller i alla fall inte lika hett och länge. Du kan ju testa och se om det blir nån skillnad...

kram

• tsissi

Tvåla in ryggen efter att du sköljt ur hårbalsamet. Balsamet täpper till porerna på ryggen.Hej!

• Lina L

Tack för alla svar! Ska tänka på allt. 20th century fox: japp jag duschar ganska ofta, 2 gånger om dagen just för att jag känner mig som ett smörpaket Ska dock tänka på att inte duscha så varmt och tvätta med en supermild tvål!

Kram alla!

• Miranda

HeJ!

Håller med tsissi ovan,

skölj ur balsamet ur håret, sätt upp håret med en hårsnodd, tvätta rygg o bröst med tvål som passar din hudtyp. Använd en borste med långt skaft så att du kommer åt på hela ryggen (eller be pojkvännen skrubba Det har åtminstone hjälpt mig att minimera finnarna på ryggen! En kompis baddar även efter med ansiktsvatten på sin rygg, men det har jag aldrig testat själv. Hårbalsam täpper, som sagts tidigare, igen porerna, och många gör det "felet" att de sköljer ur det sist av allt! Avsluta duschen med kallt vatten. Detta försluter porerna (och du vaknar till - garanterat

Lycka till!

• CyberPet

Läste om balsameffekten för ett tag sedan på forumet och nu är jag mer noggrann när det gäller hur jag balsamerar håret och ser till att inte ha balsamet liggande på axlar/rygg/bröst medan det verkar. Nästan alla kvisslor är borta.

Petra

• Swing

Har använt och använder ibland ansiktsvatten från Clinique på ryggen. Finns i 4 olika "styrkor".

En fast tvål (egentligen för ansiktet och inte särskilt "stark") från Esteé Lauder har också funkat mycket bra för att göra min hud på ryggen len och mindre fet. Låter kanske konstigt, men det funkar för mig....

• MsKingston

Jag har precis samma problem med rygg och bröst. Supertrist ibland på sommaren när man skulle vilja ha ett fint linne på sig. Inte så snyggt.
    Ska också prova era tips om duschen, jag älskar att duscha varmt, helst så varmt som det går. Och jag tvättar ur balsamet sist.
    Får väl börja ta kallduschar nu i stället.

:D

• 20th century fox

Lina L - men duschar du två ggr om dagen? Det är ju på tok för ofta! Jag var oxå duschberoende ett tag men har fösökt att bara duscha varannan dag för att bryta överproduktionen av fett. Har haft samma problem med hårbottnen oxå, att man tvättar håret för ofta. Testa en vecka att bara duscha varannan dag och se vad som händer...

• Bristow

En kompis till mig hade väldiga problem med acne och hade provat det mesta. Till slut gick han till en homeopat och fick ett par piller (vet dock inte exakt vad det var...) som han tog. Tiden efter blev det MYCKET VÄRRE, men sedan försvann acnen och har inte kommit tillbaka. Antar att detta homeopatpiller drev ut nagonting i kroppen som orsakade acnen.

Kanske värt att prova??

Svar på tråden MYCKET hög talgproduktion på rygg och bröst!