• 11 juni 2005

Äktenskapsförord får vittnerna vara ene partens föräldrar?

Hallå igen. Hur trist det än kan vara så är det lika bra att diskutera pengar och tillgångar när man älskar varandra och planerar att tillbringa framtiden tillsammans.

Därav rubriken...äktenskapsförord. Jag har hämtat ut en blankett från nätet som ska skickas till tingsrätten för registrering i sinom tid.

Förutom att jag och min blivande ska underteckna ska även två vittnen undertecka - kan dessa var våra föräldrar/syskon eller så eller är det att betrakta som "jäv" eller ngt och därför ogillas?

• Svar på tråden Äktenskapsförord får vittnerna vara ene partens föräldrar?
  • Lilac

Jag har för mig att det inte får vara föräldrar, men att syskon går bra. Även andra mer avlägsna släktingar bär gå bra. Är dock inte helt 100% säker på det, men det är vad jag har hört i alla fall.

• Magnus flikka

Är inte säker, men skulle kunna tänka mig att ingen i den närmaste familjen i rakt uppstigande och nedstigande led får vara vittnen vid ett sådant kontrakt, och inte heller någon som är gift med någon i den närmaste familjen. Så är det iaf när det gäller testamenten, men det kan ju vara helt annorlunda, förstås!

Var har du dragit ut äktenskapsförordet någonstans ifrån?? Bra att veta!

• 11 juni 2005

Nu hittar jag den dessvärre inte längre ...men jag var inne på www.msn.se och sökte på äktenskapsförord....ett tu tre dök det upp ett förslag bland massan av advokatfirmor som lovade att utfärda en...

• Guldfisken

Vet inte var du har fått det ifrån men ett äktenskapsförord behöver inte (till skillnad från tidigare när äldre rätt gällde) bevittnas utan endast undertecknas av (blivande) makarna och sedan registreras. Annars hade något annat angivits i Äktenskapsbalkens 7 kap 3 §.

• 11 juni 2005

Jaha - själva detta med två underteckningar fick jag ifrån denna internetlänk - men det äktenskapsförordsförslaget var från 2002 - saker har kanske ändrats sedan dess?

• Gun

Eftersom man skickar in äktenskapsförord för registrering (jämfört med testamenten, som man ju kan ha i byrålådan om man så vill) så behöver man inte få äktenskapsförordet bevittnat.

• 11 juni 2005

Jag känner mig övertygad av Er hur det ska vara - tack ska Ni ha!

Trevlig helg!

• Guldfisken

11 juni 2005: Njaee, den aktuella paragrafen ändrades 1988. Lite dåligt av BT att inte ta reda på fakta innan man lägger ut saker, tycker jag, det är ju inte så lätt för personer som inte kan så mycket juridik att veta. Men så är det i alla fall, det kan du vara säker på, jag lovar!

Trevlig helg på dig med!

Svar på tråden Äktenskapsförord får vittnerna vara ene partens föräldrar?