Guld/bomulls/läderförlovning
Finns det ngt sådant för förlovningar eller gäller det bara giftermål? Alltså att man kallar årsdagarna för ngt?
Antar att det inte gäller förlovning men då får man väl hitta på själv!
Finns det ngt sådant för förlovningar eller gäller det bara giftermål? Alltså att man kallar årsdagarna för ngt?
Antar att det inte gäller förlovning men då får man väl hitta på själv!
Det finns bara för giftermål. En förlovning är ju bara ett löfte om ett framtida giftermål!
Självklart kan man ju fira bommullsförlovning osv om man vill det. Det finns ju ingen lag som förbjuder det.
Jag skulle nog göra det om jag var förlovad. Det är ju en rolig grej.
Nja.. Eftersom man enligt traditionen inte ska vara förlovad i mer än ett år så finns det nog knappast några ord för årsdagarna. Men eftersom jag tänker vara förlovad några år så kan vi väl hitta på nåt!
TiasHea
Är det en svensk tradition att man ska vara förlovad i max 1 år?
ja, en gammal sådan, om det nu är 1 år, 14 månader eller 18 månader vet jag inte...
Hea, vi får klura ut en schysst lista. Inget med läder och så, det låter äckligt!
*Blomman*
Nopp det har aldrig funnit en sådan tradition (allafall inte någon som är nedtecknad osv).. Man gifte sig ofta inom ett år eftersom man ville bo tillsammans och skaffa barn.. Att bo tillsammans och vara ogifta eller föda utomäktenskapliga barn var ju inte accepterar på många sällen (trots det fanns det samboäktenskap redan på 1800 talet s.k. "stockholmsäktenskap)
Däremot lever tanken att man ska förlova sig och gifta sig inom ett eller två år kvar i många länder.. Ett land är Tyskland. Väljer man att byta ringar med sin partner utan att gifta sig på flera år kallas ringarna för "vänskapsringar".
Anna! Är det sant? Vilken okunnighet jag lever i! Tack för att du upplyser mig! Varför är det då så mycket snack om sånt där? Vad skönt egentligen. Sen vi förlovade oss så har vi fått frågan "Ni vet väl att man ska gifta sig inom ett år, va?" (ställd med ganska snorkig röst och ett klappa-på-huvudet-tonfall)
Jag har ett förslag, hihi:
1 år: mån-förlovning
2 år: stjärn-förlovning
3 år: galax-förlovning
4 år: Nu-är-det-ta-mig-fasen-dags-att-gänga-sig-förlovning *hihi*
Lill Anna
Tack! Nu vet jag. Tänkte väl att det inte var någon svensk tradition eftersom min mamma inte ens hört talas om att man ska gifta sig inom ett år.