• Emmster

Till Mauritius och Rodrigues med låg budget

Hejsan!

Jag ser till min förtvivlan att många här inte verkar inse att det går att åka billigt til Mauritius och Rodrigues. De flesta verkar lägga ut astronomiska summor på dyra multinationella hotell där en pytteliten del av vinsten går till Mauritius. Min uppmaning är - köp en billig flygbiljett (bör inte kosta mer än 9000kr) och hys in er på något pensionat eller litet lägenhetshotell. För er som vill ha lite mer lyx rekommenderar jag att hyra en bungalow på stranden, där kan ni få kilometervis med kritvit strand alldeles för er själva. Bojkotta de hiskeliga hotellkomplexen som bygger murar runt sina anläggningar för att stänga ute lokalbefolkningen. Mauritius upplevs bäst en söndag på en "public beach" t.ex. den i Blue Bay eller Flic en Flac med en fotbollsmatch i sanden, en kall Phoenix-öl och provsmakning av gammelmormors samoosas. Det finns så oändligt mycket roligare saker att göra än att bli inburad på en resort! Paradiset är inte att ha en butler med tropikhjälm som stryker dina kalsonger!

• Svar på tråden Till Mauritius och Rodrigues med låg budget
  • Lillan2

Håller med Emmster! Kompisar till mig gjorde ungefär som Emmster föreslår och hade en helt underbar smekmånad! Ska man till ett komplex och bara umgås med andra turister kan man lika gärna åka till Gran Canaria.....

• Elin_

Emmster
    Låter jättehärligt att hyra en bungalow på stranden! Vi vill tillbringa vår smekmånad så långt bort från resort-semester som möjligt. Kan du rekommendera ngt speciellt ställe/ pensionat etc? Var på Mauritius åkte ni? Tacksam for alla tips

• Bruja

Jag har faktist tänkt på Mauritius för bröllopsresan (och m2b verkar inte ha nånting emot det heller), men det jag är rädd för om man reser på det viset är att man kommer dit och det finns ingenting tillgängligt. Vad gör man då? Eller går det att hyra en sådant bungalow i förhand?

• Emmster

Oj!
    Jag visste inte att det var så många som var inne och tittade på detta forum. Så mycket snabb respons jag fick!
    Jag håller med om att det kan vara bra att boka in sig någonstans i förväg. För att få komma in i landet krävs nämligen att man uppger den adress dit man tänker bege sig. De gånger jag har varit på Mauritius har jag bokat första veckan hemifrån och sedan flyttat runt lite på olika delar av ön. Kolla in www.tropicscope.com eller www.maurinet.com, där finns länkar till diverse boendealternativ. Jag kan också rekommendera pensionatet Chante au Vent www.chanteauvent.com som ägs av en jättetrevlig kanadensiskmauritisk familj. För mer folkliv rekommenderas Pereybere eller Grand Baie, för långa stränder men begränsat uteliv rekommenderas Flic en Flac, Blue Bay eller le Morne-området. För långa fantastiska stränder och ödslighet rekommenderas ostkusten (tänk på att det kan vara lite blåsigare där). Var del av ön har sina för- och nackdelar. Grand Baie har t.ex. ingen riktigt bra strand inne i samhället, så man kan behöva åka en bit. Tycker man som jag om att se folk är ostkusten lite väl öde.

Fortsätt gärna att skriva, jag kanske kan hjälpa till!

• Malin77

Har du ett bra tips på bungalow på stranden för inte en allt för dyr peng på Mauritius? Vi hade tänkt att åka i November. Tror du att man måste boka allt i förväg eller finnsdet billigare alternativ ledigt när man komemr dit om man vill röra på sig menar jag.

• Emmster

Som sagt, kolla gärna länkarna jag skrivit ovan.På Tropicscop klickar du på sängen i övre delen av bild och letar sedan på bungalows/villas. Vad har ni för budget och vilken del av ön hade ni tänkt bo på? Eget hus ( jag har aldrig hittat några enkla bungalows a la sydostasien på Mauritius) kostar nog från ca 600-700kr/natt. Kanske bättre att satsa på ett litet lägenhetshotell eller pensionat om man kan tänka sig att ha grannar. Vilken typ av semester hade ni tänkt? Slappa, dyka, fiska, nattliv...? Olika delar av ön passar nog olika människor beroende på vad man har för förväntningar. Skriv och berätta hur det går!!!

• Malin77

Emmster:

Vi ska dit på bröllopsresa, vad det nu innebär. Men vi vill ha några dagar bara att slappa på stranden, några dagar åka på utflykt åka runt på ön och kolla på saker. Men inget direkt nattliv eller sådant, schyssta retauranger är bra. Har du tips på vilken del av ön man ska bo på?

• Emmster

Hej!

Om ni är flexibla skulle jag nog rekommendera att börja med att boka ett rum några nätter på Chanteauvent i Blue Bay, det är jättenära flygplatsen och ni vill säkert vila efter den plågsamma flygningen. Tro mig 12 timmar fullpackad Boeing är inte en rolig upplevelse. Sola och bada. Ät sedan hummer för en billig peng på den fantastiskt mysiga och romantiska resturangen Le Jardin Creole som ligger i byn. Snorkla i Blue Bay eller dyk på något av vraken i trakten. Köp liches på marknaden i Mahebourg. Gå på museerna i Mahebourg och Grand Port. Flytta sedan till le Morne eller Flic en Flac (Flic en flac har större utbud) Villas Caroline är ett ganska billigt hotell i Flic en Flac, annars kanske ni unnar ett eget hus i Tamarin eller la Preneuse. Ni får inte missa att vandra i Black River Gorge nationalpark, ta en taxi upp till toppen av klyftan och gå ut mot kusten (tar en knapp dag). Passa också på att titta på alla tempel vid Grand Bassin. Om ni sedan suktar efter lite traditionellt sitta på bar, se folk så kan ni alltid flytta till Grand Baie eller Pereybere, t.ex. hotellet le Beach Club. Lägg helst upp planen i förväg och boka rum, det kan var tidskrävande att leta boende på plats. Jag var där i två månader, så jag hade gott om tid, det kanske ni inte har.

Men om ni bara tänker bo på ett ställe rekommenderar jag nog någonstans runt Flic en Flac, Wollmar eller le Morne. För absolut lugn och ro boka ett hus på ostkusten, men var beredda på ödslighet.

Svar på tråden Till Mauritius och Rodrigues med låg budget