• msmalin

bör man skicka inbjudningskort till de man vet inte kommer?

min sambo har släkt i frankrike, vi har pratat med dem o berättat att vi ska gifta oss i december, i december ska deras son få sitt första barn, deras tredje barnbarn. min sambos föräldrar tycker vi ska skicka kort till dem ändå även om de sagt att de inte kan komma utan ville vi skulle flytta det, vilket inte var ett alternativ för oss.
    vad hade ni gjort?
    sen en fråga till. svärföräldrarna vill även att vi ska bjuda vänner till dem som de känt länge, men vi har redan valt att inte ens bjuda alla våra vänner, men svärföräldrarna betalar en del av maten och vio känner deras vänner oxå, men måste vi bjuda dem... känns ju fel när inte ens alla våra vänner är bjudna

• Svar på tråden bör man skicka inbjudningskort till de man vet inte kommer?
  • brudimaj

Oj, nu dyker ett stort dillema upp för er! Ska man bjuda folk man igentligen inte "vill" ska komma om någon annan betalar för dom:
    Jag tycker: Nej, det är eran fest, ni har nobbat andra att dom får komma och jag tycker inte andra ska bjuda in till er fest?
    Säg att antalet redan är bestämt, det finns inte plats eller va ärliga och säg att ni vill ha med era bekanta före släktens bekanta!!
    Vi hade samma problem när vi bjöd in. jag va strong och höll hårt, min man va svag och kunde inte stå emot trycket!

Och: jag skulle skicka inbjudningar till utlandet om jag va er. Då kan dom svara nej eller ja. Kanske behöver dom några veckor på sej och kan ordna nåt om dom ändrara sej! Det känns artigt och juste.

• Tjoho

Det är verkligen jättesvårt att bestämma vilka man ska bjuda och inte.

Jag håller dock med Brudimaj: Det är ni som skall gifta er och då tycker jag att ni skall bestämma vilka ni vill bjuda. Det är inte rättvist mot er om ni måste bjuda andras vänner när ni begränsar inbjudningarna till era egna.

När det gäller inbjudnigar till de som ej kan komma så tycker jag nog också att ni skall skicka inbjudningar till dem. Då visar ni ju i alla fall att de är önskade på bröllopet.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Vi kommer att bjuda min sambos släktingar som förmodligen väljer att inte komma eftersom de inte vill resa utanför hemkommunen (!). Vi följer ordsrpåket: "bjutt är fägnat", dvs vi visar vilka vi vill ha som gäster, sedan är det upp till dem att prioritera!

När det gäller det andra dilemmat är det ju svårare... Vi planerar utifrån hur vi vill ha det och är beredda att betala allting själva, men våra föräldrar vill hjälpa oss med en större del av kostnaderna. Vi har inte kommit till själva gästlistan än, men jag förutsätter att det är vi som bestämmer vilka vi vill bjuda och ha som gäster på vår fest! Våra föräldrar kan ju ha synpunkter, men det är ju vi som gifter oss och det är vår dag, därför tycker jag att vi ska få bestämma vilka vi vill bjuda! Lycka till!!!!

• Pa´sHeffaklumpan

Vad det gäller inbjudningarna till de som man vet inte kan komma så valde vi att skcia även till dessa. Vi visste tex. att min mormor inte skulle orka med men ville att hon ändå skulle veta att hon var välkommen.

Det andra problemet är lite knepigare men vi hade nog tagit hänsyn till våra egna känslor och inte till svärföräldrarnas. Men jag förstår att det inte är ett lätt val eftersom "svärisarna" är med och betalar

• Tant Pernilla

Jag tycker att man ska skicka inbjudningar även till dem som man vet inte kan komma. Annars känns det som om det är man själv som bestämt att de inte ska komma. Det kan ju ske "under" som gör att de faktiskt får möjlighet att vara med.

När det gäller föräldrars vänner... Nja, jag skulle bara bjuda med dem om jag också hade en relation till dem. Det kan man ju ha, de kan ju ha varit lite extraföräldrar eller så. Men har man inte den relationen skulle jag inte bjuda dem.

• Marie_80

Klart ni INTE ska bjuda folk ni inte vill ha där. Och är detta ngt svärföräldrarna begär för att de betalar en del så förtjänar de en stor utskällning. Att de är med och betalar borde vara förbehållsfritt.

Till de i Frankrike tycker jag ni ska skicka inbjudan, jag menar varför inte??

• Lillan2

Angående den första frågan så tycker jag ni ska bjuda dem ändå, då vet de att de var önskade!

Den andra frågan är svårare, jag känner igen mig i situationen. Min mamma har ett gäng vänninor som alltid funnits där under min uppväxt och som jag tycker jättemycket om. Mamma vill såklart att de alla kommer men jag är lite mer tveksam, jag har en stor släkt redan utan mina föräldrars vänner. Hur stort blir ert bröllop? Är det så att det är många vänner som ni inte bjudit eller är det bara lite mer avlägsna kompisar som inte fått inbjudan. Hur många vänner är det som svärföräldrarna vill bjuda? Skulle du tycka att det var roligt om de var där (även om du inte själv hade bjudit dem) - de kanske är jättetrevliga och bidrar till god stämning? Kan ju vara värt att hålla svärföräldrarna på gott humör om det inte spelar så stor roll för er.

Om ni inte vill ha dem där så förklara att ni vill ha bröllopsgäster som ni valt själva och att ni redan varit tvunga att prioritera bort era vänner. Kanske har svärföräldrarna bara varit lite obetänksamma. Min blivande svärmor skulle nog kunna få för sig att alla möjliga av deras vänner, bekanta och grannar för att hon är så glad om vi inte hade hållt efter henne och snyggt sagt att det är vi som gifter oss - inte dom....

• msmalin

vi har skurit ner ganska mycket på våra vänner för vi vill inte ha bröllopet för stort. vi har nu sagt att vi inte bjuder deras vänner, som är 4vuxna o två barn men vi skicka till frankrike...

tack för era svar :)

• kanon

Jag tycker att Ni gjorde ett bra val.
    Svärföräldrarna måste förstå att det är ert bröllop inte deras. Lycka till

Svar på tråden bör man skicka inbjudningskort till de man vet inte kommer?