Nu ska vi se vad jag kan fa ihop till dig!
Skor!! Om du alskar skor sa ga till Rue Mesley, vid Republique. Hur mycket underbara skor som helst. Nar jag var dar forsta gangen trodde jag att jag kommit till himlen :) Du har aven skor pa Rue du Faubourg du Temple, bada vid Metro Republique.
At brunch pa Pain Quotidien, man ar matt hela dagen. Det finns en dar Rue Moufftard slutar och det ar helt underbart att sitta dar nar det ar marknad och folk som spelar och sjunger (metro Censier Daubenton)
I narheten finns oxa Rue du Pot au Fer med massor med restauranger (menyer med foratt varmratt+efteratt fran ca. 14Euro). Mmmm.... I det har omradet finns det aven barer hela vagen bort till Pantheon (katedralen) men inget direkt "disco liv" om ni soker det.
Fler barer och restauranger vid St Michel (valj ordentligt for vissa ar riktiga turist fallor!). Ni maste testa att ata Crepes till lunch nan dag, det finns ett creperie vid St Michel pa Rue Hautfeulle, litet och mysigt, det ar inrett som en liten bat. Bakom Notre dame ligger det en mysig gata oxa... Tror att det ar Cloiture Notre Dame.
Mer barer har du i St Germain, Metro Odeon och Montparnasse, metro Motparnasse eller Edgar Quinet.
Shopping har du pa Rue Rivoli, Rue des Rennes, Boulevard St Michel... och Champs Elysees forstas (inte min favorit men maste ses!)
I Montmartre ar det jattemysigt runt sjalva Sacre Coeur, men resten tycker jag inte om... Finns dock en underbar liten restaurang, le Basilic tror jag, som ligger pa Rue Lepic. Och Moulin Rouge sa klart! Utsikten ar underbar fran Sacre Coeur, och nar det ar morkt sa glittrar Eiffel Tornet varje hel timme i 10minuter. Jattemysigt!
Om ni inte shoppar sa promenera langs Seine, och i Jardin Luxembourg och Jardin des Tuileries, drick vin och mys! ;) Glom inte bort att njuta av frukosten oxa, jag alskar Pain au Chocolat!!
Undvik Les Halles, ett shopping center som inte ar sarskilt mysigt. Undvik Chatelet och omradet kring Gare du Nord pa kvallen. Forsok att hitta hotell pa Rive Gauche (vanstra sidan, som egentligen ar sodra sidan tycker jag....), men om ni bor pa hogra sidan, undvik postnummer som slutar pa 18,19 och 20.
Jag har ju glomt omradet kring Operan, mer shopping! Missa inte varuhuset Printemps (enormt!!!) och Galerie La Fayette (typ vart Harrods). Och alla affarer runt omkring...
Markes affarerna hittar du vid Place Vendome och Rue Faubourg St Honore. Det ar ju alltid kul att titta!
Hoppas att ni kommer ivag till Paris!
Ps som du marker ar jag inte sa kulturell.. har inte tipsat om ett enda museum... Ni har ju alltid Louvren och Musee d'Orsay...