• Tolin

Paris i påsk - Är allt stängt?

Funderar på att ge min käre man en Parisresa i födelsedagspresent. Har spanat in mig på flygbiljetter från skärtorsdagen till annandag påsk. Det jag undrar är om det är en hemskt dum tid att resa på. Är restauranger, affärer och muséer stängdai Paris under påskhelgen?

• Svar på tråden Paris i påsk - Är allt stängt?
  • heffaklumpen

Jajamensan! Stängt som attan! Mina föräldrar upptäckte det förra påsken när dom åkte dit för en långhelg.

• Lilli77

Det ar bara stangt sondag och mandag!
    Fredag ar vanlig arbetsdag och lordag ar det oppet som en vanlig lordag.

Mvh Lilli i Paris

• Tolin

Nej, usch vad tråkigt. Jag som tyckte att det var så bra att åka när man ändå är ledig. Semesterveckorna är körd i botten efter bröllopet... Får fundera ut plan B...

Vet någon om Kristi himmelsfärdshelgen i Paris är lika dum?

Vet någon om Barcelona under påsken är bättre kanske?

• Tolin

Då kanske man ska åka hem på söndagen i stället...

• Lilli77

Ata alskar vi att gora har sa restaurangerna stanger inte bara for att det ar rod dag! Da har vi ju annu mer tid att ata och dricka vin.... ;)
    Sa shoppa kan du gora tors, fre, lor och sen kan du ata gott och bara promenera runt i var underbara stad pa sondag och mandag! ;)

• Tolin

Lilli77: Är ALLT stängt alltså? Det finns inte ens caféer och restauranger öppna? Annars kan man ju alltid fördriva en dag med att vandra omkring i parker och sitta på mysiga caféer och skrota, men om allt är stängt är det ju inte så lätt...

• Tolin

Tack Lilli77! Såg ditt svar nu.
    Det kan nästan vara bra med en dag är allt är stängt så att man får tillfälle att ta det lugnt och insupa atmosfären. Bara restauranger och caféer är öppna så är det ingen fara. Flyget går hem redan vid 10 på måndagen så måndagen spelar inte så stor roll.

Då får det nog bli Paris i påsk. Vad kul! Hoppas maken också tycker det! Har du något bra hotelltips när jag ändå har dig på tråden? Helst inte mer än 100EUR per natt. Läget är viktigast. Planerar ändå inte att spendera så mycket tid på rummet. Vilka områden är bäst om man vill ha mysiga restauranger, caféer, barer i närheten?

• Tuve04

Vi förlovade oss i Paris under Kristihimmelsfärdshelgen och allt vi ville se eller uppleva var öppet. Dock var det svårt att få tag på flygbiljetter så var ute i god tid om det är i samband med en helg. Vi bodde hos en kompis så jag vet inget om hotellen men mitt allmänna intryck av Paris var att det var väldigt lätt att ta sig runt på egen hand.

• Tolin

Låter superhärligt att förlova sig i Paris.

Jag har hittat biljetter så jag tänkte beställa nu. Ville bara försäkra mig om att inte allt var katastrofstängt först. Har inte varit i Paris sedan jag var liten. Kan tänka mig att stan har en del annat att erbjuda nu. Då var det roligaste att räkna trappstegen i Eiffeltornet och kasta papperstussar på folk som gick under balkongen. Får se om vi kan hitta på något roligare nu

• augustibrud2004

Å det låter underbart!

Har egentligen inget att tillägga, eftersom jag aldrig varit i Paris. Men jag drömmer om Paris på våren, har jag gjort länge. Hoppas att ni får en underbar och romantisk resa och att vårsolens strålar lyser på er!

• Tolin

Mrs. Simon: Det ser jättemysigt ut. Har du bott där?

• Tolin

augustibrud2004: Tack! Håller tummarna för att du kommer dit snart.

• Bröllopstokiig

Hej!

Visst kan ni hitta hotell for mindre an 100euro per natt, det tror jag sakert!

Latin kvarteren ar mysiga med massor med restauranger och barer. Forsok att ta er till Rue Moufftard, dar ar det mysigt och det ar en marknad pa sodags morgon med spel man och allt. Jattemysigt och franskt!

Bastille och St Germain ar mysigt!

Jag tycker inte speciellt mycket om Montmartre, de gamla kvarteren ar mysiga men runt omkring ar det inte sa frascht!

Ska forsoka skriva mer till dig ikvall, maste jobba vidare!

• Tolin

Tack snälla! Vill gärna ha fler tips. Enda kruxet nu är att min man frågade mig i bilen på väg hem från jobbet om jag helst ville ha en klocka eller en weekendresa i present när jag fyller år. (Om två veckor). Han är inte så hemlig min man... Jag försökte säga klocka eftersom jag inte har någon semester kvar... Det verkade dock som om han också kommit på att det finns andra helgdagar. Skulle ju vara typiskt om vi bokar en weekendresa i påsk båda två. Får nog avvakta två veckor tyvärr. Nu kommer han!

• marfa

Hej!
    Vi var i Paris den här påsken och förlovade oss. Det var ju många turistattracktioner öppna även på de röda dagarna.
    Det är så underbart i Paris. Vi har vart där ganska många gånger. Speciellt mysigt är det att bara gå omkring och mysa.
    Vi har de senaste gångerna bott i Latin kvarteren.

Jag hoppas att ni får det underbart.
    Om han oxå bokar en Paris resa så vet du ju iallafall att han vill åka dit :)¨

Kram
    Marfa

• Lilli77

Nu ska vi se vad jag kan fa ihop till dig!

Skor!! Om du alskar skor sa ga till Rue Mesley, vid Republique. Hur mycket underbara skor som helst. Nar jag var dar forsta gangen trodde jag att jag kommit till himlen :) Du har aven skor pa Rue du Faubourg du Temple, bada vid Metro Republique.

At brunch pa Pain Quotidien, man ar matt hela dagen. Det finns en dar Rue Moufftard slutar och det ar helt underbart att sitta dar nar det ar marknad och folk som spelar och sjunger (metro Censier Daubenton)
    I narheten finns oxa Rue du Pot au Fer med massor med restauranger (menyer med foratt varmratt+efteratt fran ca. 14Euro). Mmmm.... I det har omradet finns det aven barer hela vagen bort till Pantheon (katedralen) men inget direkt "disco liv" om ni soker det.

Fler barer och restauranger vid St Michel (valj ordentligt for vissa ar riktiga turist fallor!). Ni maste testa att ata Crepes till lunch nan dag, det finns ett creperie vid St Michel pa Rue Hautfeulle, litet och mysigt, det ar inrett som en liten bat. Bakom Notre dame ligger det en mysig gata oxa... Tror att det ar Cloiture Notre Dame.

Mer barer har du i St Germain, Metro Odeon och Montparnasse, metro Motparnasse eller Edgar Quinet.

Shopping har du pa Rue Rivoli, Rue des Rennes, Boulevard St Michel... och Champs Elysees forstas (inte min favorit men maste ses!)

I Montmartre ar det jattemysigt runt sjalva Sacre Coeur, men resten tycker jag inte om... Finns dock en underbar liten restaurang, le Basilic tror jag, som ligger pa Rue Lepic. Och Moulin Rouge sa klart! Utsikten ar underbar fran Sacre Coeur, och nar det ar morkt sa glittrar Eiffel Tornet varje hel timme i 10minuter. Jattemysigt!

Om ni inte shoppar sa promenera langs Seine, och i Jardin Luxembourg och Jardin des Tuileries, drick vin och mys! ;) Glom inte bort att njuta av frukosten oxa, jag alskar Pain au Chocolat!!

Undvik Les Halles, ett shopping center som inte ar sarskilt mysigt. Undvik Chatelet och omradet kring Gare du Nord pa kvallen. Forsok att hitta hotell pa Rive Gauche (vanstra sidan, som egentligen ar sodra sidan tycker jag....), men om ni bor pa hogra sidan, undvik postnummer som slutar pa 18,19 och 20.

Jag har ju glomt omradet kring Operan, mer shopping! Missa inte varuhuset Printemps (enormt!!!) och Galerie La Fayette (typ vart Harrods). Och alla affarer runt omkring...

Markes affarerna hittar du vid Place Vendome och Rue Faubourg St Honore. Det ar ju alltid kul att titta!

Hoppas att ni kommer ivag till Paris!

Ps som du marker ar jag inte sa kulturell.. har inte tipsat om ett enda museum... Ni har ju alltid Louvren och Musee d'Orsay...

• Tolin

Tack för all hjälp! Det låter SÅ härligt. VILL verkligen åka dit. Vet inte om jag vågar boka något innan min födelsedag dock... Det skulle ju vara typiskt om vi fixat en resa i påsk båda två. Resorna jag har hittat är inte ombokningsbara tyvärr... Får hålla gigantiska tummar för att de finns kvar om två veckor. Annars får jag kanske försöka med Kristi Himmelsfärd eller påsk... Han fyller år när vi är på vår "riktiga" bröllopsresa i Goa i december så det hade varit så perfekt att ge honom en resa. Inte så lätt att släpa med sig presenter dit. Wish me luck!

• Lilli77

Good luck! :)

Sag till om du behover mer hjalp! Och, kristihimmelsfard och Pingst funkar ju oxa bra, men 1maj ar ALLT stangt.

Svar på tråden Paris i påsk - Är allt stängt?