• Vinterbrud2004

Recept på smörgåstårta önskas!

Letar febrilt efter ett gott recept på smörgåstårta.

Har ett företag har när amig som gör väldigt goda smörgåstårtor som kostar ca 510 för 18 bitar, men jag undrar om man kanske kommer undan billigare om man gör själv?

• Svar på tråden Recept på smörgåstårta önskas!
  • Miranda

jag la just in ett i den andra tråden...

• W2Bsoon

Ååååååååååååå, mitt område - är en utbildad, men för tillfället avlagd kallskänka som älskar att göra smörgåstårtor .

Här kommer det (hoppas ni förstår *ler*):

Röra 1: Rör ihop bredbar leverpastej och boston-gurka med kaffegrädde (eller mjölk) till en lite lösare röra.

Röra 2: Finhacka röd & gul paprika, blanda ihop det med Creme bonjour-ost och kryddor. Späd ev. med lite mjölk för att få en lite lösare konsistens.

Röra 3: Hacka ägg, skinka och purjolök. Blanda ihop detta med senap (efter eget tycke) och majonäs. Krydda lite.

Mängd är individuellt, alla vill ha olika mycket fyllning. Så gör så mycket som passar dig. Konsistensen ska vara rätt lös, men inte rinnig.

Tag sedan stora polarkakor (stora halvor). Lägg ihop 2 stycken (med raka kanten mot varann) med den bulliga sidan uppåt så de bildar en rundel. Lägg röra 1 på. Lägg sedan 2 halvor till på, men vrid de så inte skarvarna hamnar på samma ställe (då faller den isär). Fortsätt sedan så tills alla röror är använda, avsluta med ett lock av polarbröd.

Bred majonäs över hela tårtan. Dölj kanten med ostskivor. Garnera sedan med favoriterna. Jag brukar ta rostbiff och tunna skivor skinka, samt grönsaker och frukter.

En tårta räcker till c:a 12 pers.

• W2Bsoon

Ska kanske tillägga att den bör fyllas minst dagen innan, men blir bara godare om man fyller den 2 dagar innan. Garnerar den gör man dock samma dag.

• kajsa2

Absolut kommer du billigare undan.Halva priset plus mycket godare.Det är inte svårt att göra. Här är en räk-och skinktårta.jag använder vitt formbröd, för då är bitarna redan färdiga.Lägg dom tätt på en bricka eller annat.
    ta vitt formbröd,skär bort kanterna och smöra. Ska du ha 20 bitar och 3 lager blir det 60 brödskivor.
    LAGER 1. RÄKRÖRA:
    hackade räkor
    ev. lite hackade crsbsticks
    2 dl. majonäs
    11/2 dl. vispgrädde (vispad)
    1/2 dl.hackad dill
    LAGER 2. ÄGGRÖRA:
    7 ägg
    2 dl. majonäs
    11/2 dl. vispgrädde (vispad)
    1/2 dl hackad dill
    salt, peppar
    LAGER 3. KAVIARGRÄDDE:
    3 dl. vispad vispgrädde
    1 tub kaviar
    DEKORATION: citron
    apelsin
    gurka
    tomat
    räkor
    dill
    rullad lax
    rom
    Du får smaka av efter behag. Kavargrädden smetar du ut även runt kanterna. Dekorera så att varje bit får samma dekoration.På detta sätt slipper man skära bitarna,och man ser var varje bit är på på dekorationen.
    Tårta 2 .
    LAGER 1. PASTEJRÖRA:
    200 g bredbar leverpastej
    1/2 gurka
    1/2 saltgurka
    1 dl. kaffegrädde
    LAGER 2. SKINKRÖRA:
    400 g rökt skinka
    ananas
    300 g majonäs
    LAGER 3 PASTEJRÖRA:
    se lager 1
    DEKORATION: rullad skinka
    rullad ost
    köttbullar i halvor
    tomatklyftor
    gurka
    persilja
    ananas
    vindruvor
    Pastejröran på lager 3 smetar du in på kanterna också. Du kan lägga till eller dra ifrån ingredienser efter behag.

• Ellte

Jag ville bara inflika att jag tycker det är myyyycket godare när det är formbröd än polarkaka... Det finns stora "smörgåstårtebottnar" att köpa på välsorterade mataffärer!

Jag brukar göra ett lager med sardinröra *dreglar* Sardiner i tomatsås som jag blandar med majonnäs och creme fraiche...

Gottigottgott..och OJ vad jag blev hungrig! Tur det är lunch snart...

• W2Bsoon

Då vill jag bara inflika att jag tycker att det är myyyyycket gooooodare på polarkaka. Det blir saftigare å smakar mer. Formbröd kan ju lätt bli lite menlöst i smaken tycker jag. Åsså är det lite ovanligare att göra på polarkaka. Om du vill glänsa lite

• marian

Jag tycker också att det är godare med formbröd! Jag brukar ha ett lager bredbar pastej, och ett lager skink- eller hamburgerköttsröra (creme fraiche, ägg, hackad smörgåsmat, lite pepparrot) och täcka med kaviargrädde (vispad grädde smaksatt med kaviar). Jag brukar dekorera med laxrullar, tomater, räkor, citroner och lite färsk dill.

Eftersom en del av mina polare är vegetarianer brukar jag göra en laktovegetarisk smörgåstårta också, med smaksatt ost av typen Creme Bonjour och creme fraiche blandat med lite smältost, och rostad och hackad paprika. Täcks med grädde och dekoreras med exempelvis oliver, gurka och tomater.

• Miranda

Klipper över inlägget som jag lade i den andra tråden...

Jag har ett jättesmaskigt recept på smörgåstårta, som görs av polarkakor. Det är dessutom smidigt att göra och kan med fördel göras kvällen innan. Ingredienserna är oxå billiga! Kanske inte låter som en höjdare, men testa! Dekorationen spelar ju oxå in - vi äter minst lika mkt med ögonen som med smaklökarna!

Du behöver:

1 påse polarbröd (tre rundlar)

Till röra:
    1 pkt gräddfil
    1/3 burk majonnäs
    6 cm purjolök (eller efter smak, fint delad i småbitar)
    1 burk tonfisk (brukar ta i vatten, häll av vattnet o finfördela fisken)

Rör noga ihop ingredienserna till röran. Lägg ihop de tre bröden med röra emellan varje lager. Ta ända ut i kanterna, så att det inte blir torrt där! Lägg även lite röra längst upp så att toppingen får lite fäste!

Dagen då tårtan skall ätas dekoreras den. Vi brukar dekorera i cirklar. Utifrån och in har vi:
    - Tomatklyftor, lagda med skalet utåt. (ca 2 tomater går det åt)
    - Kokt, skivat ägg, lite omlott. (ca 3 ägg går det åt om man plockar bort de helvita skivorna)
    - Gurkskivor (tunna skivor som man gör ett snitt i till hälften och sedan "ställer" genom att böja ett "ben" åt vart håll)
    I stället för gurka funkar oxå blåa vindruvor som delas på hälften och kärnas ur.
    - I mitten läggs massor med räkor eller kräftstjärtar. (gillar man räkor kan man även lägga lite ovanpå äggen)
    - Klipp över dill efter smak.

• Ellte

*fniss* Jo vi hade nog fattat att du föredrar polarkaka W2Bsoon...

• Vinterbrud2004

Vad söta ni är som gett alla dessa bra recept :)

Nu ska vi sätta igång och provbaka ;)

• Johanna = en lat kock

håller med ellte ;)

fast jag tycker nog att nybakt juliakaka är bäst eftersom den dels beter sej som vanligt franskbröd och suger åt sej

och dels smakar lite mer i sej själv än franskan...

senapspulver och tabasco passar att krydda räkröra med...
    fiiiiiinhackad purjo är gott i oxå

• kajsa2

Fördelen med vitt formbröd är att man kan forma tårtan hur stor som helsteller liten som helst. man kan göra den rektangulär eller fyrkantig. Jag gjorde mina som 2 stycken rektangulära 20 bitars.

Svar på tråden Recept på smörgåstårta önskas!