• Jennifer E

Är män mindre handlingskraftiga än kvinnor?

Jag pratade med några kompisar igår om detta. Anledningen är att sambon inte tror att han får övertidsersättning utbetalad fast han ska ha det, även semesterersättningen är det ngt fel med. Han tänker dock ej göra ngt åt detta? SJUKT! Han gillar ju pengar...

Jag berättade detta för några kompisar varav två direkt sa att deras killar var likadana och berättade diverse historier. Den tredje kompisen är nyförälskad så hon vet nog inte.

Är era män såhär eller är det vi som hittat segproppar?

• Svar på tråden Är män mindre handlingskraftiga än kvinnor?
  • Monn

Hmmm svårt att säga. Jag har aldrig tänkt på det tidigare.

För mig har det blivit jättemycket strul på mitt ena jobb i sommar. Först blev jag av med hälften av mina tider, sedan var det en tjej som slutade så jag fick tillbaka tiderna. Då sa jag vad jag tyckte (nämligen att de betedde sig väldigt oprofessionellt).

Sedan hade de glömt att ge mig betalt för 20 timmar, då ringde jag på en gång och meddelade det.

Nu senast hade de glömt bort att ge mig löneförhöjning, skulle fått det från och med julilönen så senast igår ringde jag och krävde mina pengar.

Sån är jag :D

Min sambo kan nog vara ganska lat när det gäller vissa jobbiga saker. Han gör dem, men väntar gärna länge innan han får arslet ur. Nu senast gällde det hans lägenhet som är uthyrd i andra hand. Tiden går ut om två månader och nu måste han byta ner till en billigare lägenhet för vi har inte råd med hans dyra hyra. Har tjatat på honom hela sommaren, men det är inte förrän nu som han har satt igång.

(jag har förresten ett mail till dig som väntar, men jag kommer inte in på spray så jag kan inte skicka det just nu)

• höst05

JA! Min sambo är likadan faktiskt. Han har också "missat" att få sesmsterersättningspengar från sin fd arbetsgivare och orkar inte ta tag i det, slarvade bort taxikvitton för flera tusen som arbetet skulle betala, prokrastinerar in i det sista när det gäller "jobbiga" samtal till myndigheter osv. Jag kan inte ens bli arg, alla har vi ju slapphetssidor, jag skjuter gärna upp disken tillexempel
    Det är märkligt - men inte kan det ha med könet att göra? Generaliseringar är ju alltid sanna iofs...eller iallafall roliga att dra till med ibland...

• Jennifer E

Nä, kanske är det mer personligheten men det vore kul att höra om ett förhållande elelr helst fler där det är tvärtom. Jag tror det ligger ngt i min teori.

En kollega menar att de inte är mindre handlingskraftiga men mindre HANDLINGSBENÄGNA, det är nog sant!

• marian

*funderar*

Egentligen inte. Jag och min make är väldigt likadana när det gäller att ta tag i jobbiga saker.

Jag och min svärmor har haft långa samtal om det. Hon menar att det beror på att vår generation (vi är 29 respektive 27) inte har lärt oss att bli vuxna på samma sätt som hennes, och jag tror faktiskt att det lägger någonting i det.

Jag tror att den största skillnaden mellan kvinnor och män är "fröken duktig"-syndromet. Flickor brukar generellt inte anses behöva samma stöd och uppmuntran i skolan, till exempel, och de får lära sig mycket tidigare att ta ansvar för sig själva och sin situation. På både gott och ont; det är många kvinnor som blir sjuka på grund av det.

Jag var väldigt sjuk både som liten och senare, när jag blev tonåring, och blev beskyddad hemifrån - det är kanske en förklaring till varför jag är likadan.

• plainol

Haha, alla förhållanden som jag känner till något om är som du beskriver, Jennifer. Vi är massa fröknar Duktiga som hittar herrar Avslappnade att kära ner oss i.

Fast jag har valt att se det som något som är bra för mig! Försöker ta efter min lille latmask, lära mig att ta dagen som den kommer och inte planera så himla mycket. En negativ tolkning - som jag också tror på tyvärr - är att killar ofta inte behöver vara lika ambitiösa som tjejer för att komma lika långt!

Kan väl sammanfattas med ett citat jag läste nyligen, har tyvärr glömt vem som sa det: "Kvinnor måste vara dubbelt så duktiga som män. Som tur är, är detta inte så svårt." ;)

• marian

plainol: Ah, bra poäng där. Den tänkte jag inte ens på, men det har du ju rätt i.

• Georgina

Jag är tyvärr som era killar. Kan nog tro att det ligger något i marians teori.

• EmmaPemma

Jennifer:
    ledsen att säga det med du bor med en segpropp .
    Nej, då jag bara skojade. Jag tror att det har med personlighet att göra. Varken jag eller min sambo skulle kunna "strunta" i en sådan sak. Vi gillar båa pengar *fniss*, och skulle "strida" för vår sak.

Jag tror inte alls att det har med kön att göra. Eller snarare så tror jag att tjejer är harigare när det gäller att säga ifrån till en arbetsplats. Så om det är skillnader mellan könen så skulle jag nog snarare tro att det är tjejer som är segare just på den fronten.... .

• l i s a

i det här förhållandet är det jag som är sådan.... :( Det är rätt jobbigt (ibland, när det faktiskt orsakar mindre katastrofer, kan det vara extremt jobbigt) att vara trögstartad på sånt där så var snälla med era män ;)

• Miiiaaa

Min sambo säger ifrån när det gäller sådana saker, med råge, han ser väldigt blyg och försynt ut på ytan, men under fasaden lurar vargen... Dock kan det ta lite längre tid att plocka ur diskstället tex...

Men det bästa i inlägget var dock: (citat)
    "Den tredje kompisen är nyförälskad så hon vet nog inte"
    Ha ha!! hur kul som helst! Rosa moln och allt det där...

• ZazzaZandor

Vem planerar bröllop? Vem planerar maten? Vem bokar in parmiddag? Vem bjuder släkten på kalas? Vem ringer och ordnar felleveranser? Vem ringer hyresvärden och påtalar att avloppet är trasigt? Vem gör det mesta?

Jo jag tror att vi kvinnor är mer drivkrafttiga än män, men det är förstås ett helt ovetenskapligt inlägg

• Ettolrach

Tror snarare det har med personlighet att göra. Jag känner lika många handlingsbenägna män som kvinnor och lika många handlingobenägna kvinnor som män.

Att grunda ett antagande att alla män skulle vara mindre handlingsbenägna på några få som är det är lika fel att säga att alla kvinnor är virrpottor för att några är det...

• EmmaPemma

Jag kan tänka mig att det är situationen som ibland gör män mindre handlingskraftiga inte det faktum att de är män.

Zazza Zandor:
    Varför tror du att kvinnor, i större utsträckning än män, planerar bröllop?
    Själv tror jag inte att det har med drivkraft att göra.

• Jennifer E

Jo, jag skrev tidigt till att visst är det mest personligheten men...

• NYCsvensk

Jag tror till viss del att marian har ratt. Man behover inte jobba lika hart for att fa samma resultat som kvinnor och kan darfor slappna av lite. Sedan sa tror jag att de som "upptacker" mindre handlingskraftiga personer ar val lite mer sadana sjalva och blir darfor irrterade nar inget hander, (det ar ju sa himla latt att bara gora vad det nu ar som behovs goras). Om man dessutom bor med den manniskan sa marks det ju sa mycket mer.

Jag kanner nog lika manga tjejer som killar som ar lite handlings-sega. Alla av dem har blivit valdigt val omhandertagna av sina foraldrar och omgivning i allmanhet. Man blir val lite lat kanske om manupptacker att andra gor nagot at saken om man bara vantar lang nog!!

Min man ar sjalv lite seg, fast inte nar det galler pengar. Eller inte nar det galler att fa mer pengar. Betala rakningar gor han alltid i sista taget.

Svar på tråden Är män mindre handlingskraftiga än kvinnor?