• Anna&Roger

Presenttips till bröllopsgästerna

Hej, jag undrar om någon har nåt förslag på en liten present till gästerna? Har läst i en bröllopstidning att det är vanligt med en liten present vid respektive plats på festen. Det stod tyvärr inget om vad man kan ge dem. Hoppas att ni har lite förslag för jag har så dålig fantasi.

• Svar på tråden Presenttips till bröllopsgästerna
  • Pambolina

Liten låda m mintpastiller, tygpåse med fina kakor med glasyr, cd-skiva med musik från bröllopet (brända)nån fin julgransdekoration(typ i glas), Chokladhjärtan i en hjärtformadask,Lyckokakor som man får meddelande i från chinamatställe...

• EmmaPemma

Anna&Roger:
    jag skall inte skriva vad jag tycker om presenter till gästerna....
    Men, att det skulle vara "vanligt" tror jag inte riktigt stämmer. Har inte varit på ett enda bröllop där man fått en present som gäst (och jag är lika glad för det).

• jazzkatten

Med present menas väl en liten pralin eller något som man får vid bordet, inte värsta gåvan? Jag har varit på ett tiotal bröllop och har nog alltid fått nått litet, inte så jag tänkt direkt att det är en "present" utan mer en del av middagen. Jag har tex. fått en liten strut med hemlagade karameller, en liten påse med 3 chokladpraliner, en liten ask med ett chokladhjärta etc. Och jag tror inte att det är en speciellt ny grej, eftersom jag var med om detta även för 15 år sen på ett riktigt bonnabröllop
    Det är ju en jätte trevlig grej, men man måste ju inte ha det om man inte vill förståss...som med det mesta

• Tolin

Vill också bara inflika att det är nog lika vanligt att inte ge något som att ge något. Har också uppfattningen att OM man ger något så är det ungefär som jazzkatten skrev. Har inget bra förslag. Vi struntade i det på vårt bröllop.

• jazzkatten

jaa, och jag tror inte någon skulle sakna "presenten" om de inte fick nån. men jag tycker det är en trevlig grej, om man har tid och råd och lust att fixa det vi kommer nog göra nån liten pralin eller nått (om vi inte får nog att fixa med ändå )

• Tolin

Tycker också att det är en trevlig grej. Ville mest tala om att det inte behövs om det inte är något som man själv tycker att det är skoj att pilla med.

• Cassiopeija

Har fått sånt på två bröllop. Ena bröllopet var det varsin Mozartkula, andra bröllopet var det en liten ask med ett minituggummipaket, en halstablett, tandpetare och nån liten (onödig) sak (typ nyckelring, glaskaramell osv).

Det är trevligt med nåt litet, som en chokladpralin, efter maten men jag tycker det är ganska onödigt med nåt som man inte kan äta upp och som man måste förvara nånstans under festen.

• Miranda

Har aldrig fått någon present på bröllop jag varit på - alltså sån man kan ta hem o använda eller så...

Vi skall göra små påsar av cellofan (bara en fyrkant cellofan med snöre om) med belgiska havsfrukter (snäckor, sjöhästar) av choklad i. Passr till temat som är havet. Varje gäst får väl en tre-fyra stycken. Ser inte det som present utan komplement till måltiden!

Jag har dock läst här på BT om presenter som:

- Fotoram till varje gäst (här i passar sedan tackkortet från bröllopet)
    - CD-skiva med bilder/musik
    - Egengjorda tvålar (tänkte själva på det, men blev för dyrt)
    - Egengjorda ljus i färgtemats färger
    - Fotomontage på varje gäst
    - Minnesgrej från bruden/brudgummens hembygd

• Tuve04

Vi gjorde små paket med godis i och gästen namn på som låg vid varje plats men många lät den ligga kvar så nu i efterhand anser jag att det var bortkastade pengar.

Svar på tråden Presenttips till bröllopsgästerna