• nile

Vika egna kuvert?

Hejsan!

Jag har hittat ett jättefint papper som vi tänkte ha till injudningskort, vigselprogram och placeringskort. Vi vill gärna ha samma papper till kuverten till inbjudningskorten men det finns inte färdiga i samma papper - går det att vika egna snygga kuvert? Och hur gör man i så fall? (Ska ha standartformat på kuverten)

-nile

• Svar på tråden Vika egna kuvert?
  • nile

Ingen pysslig som kan hjälpa?

• emipon

Ta ett vanligt kuvert, vilket som helst, i rätt storlek, vik upp det till ett ark så ser du måtten. Sedan är det ju bara att mäta efter vecken och göra likadant. Ta en linjal eller något liknande till hjälp när du viker så att det blir rakt. Lycka till!

• eja

Jag har gjort egna, lite mindre kuvert. Det är ganska tidskrävande om du vill ha vanliga (typ sverigekuvert) eftersom det tar lång tid att klippa. Jag klistrade upp ett uppvikt kuvert på kartong, klippte längs kanten och använde det som mall som jag ritade efter. Ett uppvikt typ sverigekuvert i vanlig (C6) storlek får dock inte rum på ett A4-ark, så någon annan form på flikarna är att rekommendera.

• Miranda

Jag tar ett A4 papper och delar det på hälften = två kuvert. Viker det ytterligare en gång och syr igen de tre sidorna på symaskin. Lämnar en liten tråd som man kan dra upp kuvertet i.

Vill du se bild,

maila lindbergsaga@yahoo.se

• butterball

I endel pysselaffärer har de plastmallar för kuvert, som man kan använda för att klippa och vika kuvert i det papper man vill.

• carro03

om du inte vill slösa så mycket papper kan du skriva inbjudan på pappret som du sen viker ihop till ett kuvert. Lite roligt tycker jag. Det finns en bok för pyssliga barn som heter "Gör roliga saker av papper". Finns nog på bibblan. Där i finns flera olika mallar. Själv tänkte jag göra den med ett hjärta som man öppnar med. Svårt att förklara men snyggt är det!

• Antonia

miranda:

skulle oxå gärna vilja se hur du gjort, skickar ett mail och hoppas på svar!

Tack!

Svar på tråden Vika egna kuvert?