• jazzkatten

Förrätt att förbereda 2 dgr innan

Vi behöver tips på förrätter som man kan förbereda 2 dagar innan bröllopsmiddagen, till ca 80 gäster. Nått som känns lyxigt och läckert (men inte superdyrt) och passar som förrätt till hjotstek.

Hoppas hoppas nån har en bra idé!?

Jazzkatten

• Svar på tråden Förrätt att förbereda 2 dgr innan
  • StinaJ

Kan man inte göra något med smördeg som t.ex smördegsknyten med någon grönsaksröra i som man bara gör iordning och fryser in igen och sedan bakar på bröllopsdagen?

• bon

Vi kommer att ha västerbottenpaj gjorda i muffinsformar (plåt med 12 formar), med sallad och kräftstjärtar på pajen. Har provlagat och det rekommenderas varmt!

• jazzkatten

Ahhh...bra idé! Kan ju testa att göra några varianter och frysa in

• jazzkatten

bon

Får testa det med då

(håller på att äta ihjäl mej när jag bara provar massa godsaker hela tiden )

• Peppar

Den här är god och impar lite på gästerna, samtidigt som den är väldigt enkel att göra - och den ska läggas upp på tallrikarna ungefär en timme man sätter sig till bords, för att tina på tallrikarna:

www.guldkorn.com/front/Recipe/RecipeView.asp

• StinaJ

Men du har det väl ganska trevligt att provsmaka allt... Vi har inte kommit så långt än...

• julibrud05

Hejsan.
    Hittade detta recept här på BT tidigare och tycker att det verkar gott som förrätt. Ser ut att kunna förberedas nån dag i förväg!

Skagenrulle

125 g smör eller margarin
    2½ dl mjöl
    3 dl mjölk
    4 ägg
    lite salt

Smält smöret, blanda med mjölet. Koka upp mjölken och häll i. Vispa till smet. Rör i ett ägg i taget och ha i salt efter smak. Häll smeten på oljat papper i långpanna. Grädda 200 grader ca 25 minuten i mitten av ugnen.
    Låt kallna i plåten under lätt fuktad handduk.

Skagenröra

Koka 5 ägg och hacka
    Tillsätt 2-3 dl majonäs, 2 dl creme fraiche, salt, peppar och hackad dill.
    Ha i en burk räkor, en burk krabbfish och en burk kräftstjärtar. (De små runda burkarna där de ligger i lag. Om man vill kan man hacka skaldjuren lite innan man blandar i)

Bred ut röran på "pannkakan". Rulla ihop och låt stå i kylen ett par timmar. Kan med fördel förberedas dagen innan. Vid servering, skär upp skivor (som kanelbullar) och lägg på fat.

• StinaS

Fast Skagenröra kan man väl knappast göra två dagar innan?? Jag vågar inte äta räkor eller andra skaldjur som legat mer än en dag.

Annars låter den väldigt god.

• Bristow

Rencarpaccio kanske?? Borde kunna förberedas innan, är dessutom jättegott!

• jazzkatten

Bristow

Vi funderade faktoiskt på älgcarpaccio, men jag vet inte hur man gör det? (älg är lite vanligare där i trakten än ren ).

Nån som vet hur man gör, eller var man köper carpaccio? Det är väl lite vanskligt att handskas med rått kött själv?

• Alpha Hona

Varför inte göra en tunnbröds korg med valfritt innehåll. Någon röra som du gör i förväg och sedan klickar i och garnerar.
    Tunnbrödskorgen är inte svåra att göra men tar lite tid om man ska göra många.

Du tar hårt tunnbröd. Kokar upp vatten, ställer ett durkslag i (ska inte nudda vattnet)lägg sedan tunnbrödet i durkslaget tills det mjuknat. Ta försiktigt upp tunnbrödet och lägg det över ett upp och ned vänt glas eller mugg, detta kommer att när det torkar bli formen på din korg så du kan ju laborera lite med formen efter tycke och smak. Sedan är det bara att låta det stå och torka. Om det är svårt att få dom att bli riktigt hårda igen kan du sätta in dom i ugnen på ca 50 grader. När dom är torra kan du ställa dom i varandra som man gör med glas.

Lycka till!

• jazzkatten

alphahonan...

måste jag testa!

Skulle vara gott med något med pepparrot...kanske nått rökt kött och en pepparotsröra i.

• Alpha Hona

Rökt renkött och pepparrotsgrädde är jätte gott. Väldigt norrlänskt.
    Kul tillsammans med hjortstek, då får du ju vilt tema.

• ztar

En förrätt som är superenkel att göra i förväg har jag "snott" från resturangen jag jobbat på, och som ska stå helst några dygn för att "gotta till sig":

Bönhamnstoast 4 port.

50 g kallrökt hackad lax
    2 dl creme fraiche (funkar bra med lätt)
    1 liten röd lök (ka ta mer efter smak)
    1-2 msk majonäs
    ca 25 g röd stenbitsrom
    dill
    vitpeppar

Lägg upp en skiva franskbröd, en bit sallad och klicka röran ovanpå. Garnera med citron,gurka,dill och en klick rom.

Supergott, går även att göra som röra till bakpotatis, detta recept räcker då till två personer!

Lycka till

• ztar

Annars är ju olika soppaor kanon om man har en ganska mastig kötträtt, kantarellsoppa kanske? Bara att värma och hälla upp på festdagen.

• jazzkatten

Ååååå vad mycket gott *dreglar*

Jag har just testat att göra en egen komponerad förrätt (kvällens middag):

Tunna skivor rökt rådjur
    och tunna skivor rödbetor
    med en klick av en röra gjord på kesella, rivet äpple, riven pepparrot,
    och utströdda hackade valnötter.
    Till detta drack vi ett gott öl.

Det blev otroligt gott!!!

Tack för all inspiration!

• jazzkatten

Obs:
    färska lätt kokta rödbetor som jag hyvlade med osthyvel för att få tunna.

• Knata

Vi ska ha räkbakelser till förrätt o dom kan man göra några dagar före :) Man tar formfranska (gör runda med ett glas som form)gör 3 delar, blandar räksallad creme fraiche hackad lök o räkstjärtar/kräftstjärtar o så lägger man det i mellan varje franska o trycker ihop lite sedan dekorerar man dom samma dag med räkstjärtar/rökt lax/citronskiva o dill!! Det är jätte enkelt o kanongott :)

• Knata

OPS!! Glömde ju att säga att man ska smeta in dom med majonäs innan man dekorerar så fastnar dekorationen på lite bättre :)

Svar på tråden Förrätt att förbereda 2 dgr innan