• Bröllopstokiig

Klänning+vad i kyrkan?

Hej alla bröllopstjejer!
    Jag har lite funderigar på vad jag "måste" ha på mig i kyrkan. I alla böcker och många tidningar står att man inte får ha bara axlar i kyrkan, vad menas egentligen med det. Min klänning (som inte är sydd ännu) kommer att ha en uringning som (hur ska jag beskriva...) startar ute på axeln. Sedan är det ett cirka 7 cm brett "band" runt armarna (nej så kan man ju inte skriva...) så det ser ut som en mycket kort ärm. Detta innebär att axeln är bar "uppåt" men inte helt axelbandslös...eller... Är det ok eller måste jag ha en sjal eller liten jacka?
    Hoppas ni fattar hur jag menar. Kram

• Svar på tråden Klänning+vad i kyrkan?
  • Bröllopstokiig

Du kan kanske höra dig för med prästen, han/hon borde ju kunna svara på det. Vad jag sett och hört så är det rätt många som har bara axlar i kyrkan.
    Men för att vara på den säkra sidan så kan du ju höra dig för.

Lycka till/Lilla Jag

• Bröllopstokiig

Jag tillhör dem som tycker det är lite opassande att vara för bar i kyrkan, men efter vad jag har hört så är det rätt accepterat nu för tiden (nu låter jag dögammal, men jag är bara 22)

Min klänning har samma ringning som den du beskriver och jag ska sy en liten cape att ha om det är kallt och en enkel sjal ifall det är bättre väder. Kyrkor är ju inte precis de varmaste ställen man kan tänka sig heller... ;)

• Bröllopstokiig

Jag hade samma fundering, eftersom jag har valt en klänning med halterneckband runt halsen och därför får bara axlar, armar och halva ryggen. Jag frågade min käre far som är präst och skall viga oss - enligt honom är det inte något fel med det. Som jag förstod honom är det framförallt gästerna som inte skall ha bara axlar (konstigt iofs), men jag tror inte det är så noga nuförtiden heller.

Så jag tänker gladeligen skrida in med min bara rygg och axlar! Har man köpt en så dyr och fin klänning vill man ju inte dölja den!

• Bröllopstokiig

Hej!
    Jag har förstått det precis så som Christina skrev, att det är beroende på hur känsliga gästerna är. Men man ska absolut inte känna att man måste dra något över axlarna bara för att man har hört att kyrkan inte tillåter att man är baraxlad. Man ska ju heller inte ha haft sex om man bär vitt, ska inte ha varit sambos innan vigseln osv,osv. Jag kan ju säga att de gamla slagdängorna inte passar in på mig- och baraxlad kommer jag att vara!

Ha det bra!
    / Hanna

• Bröllopstokiig

Kristina det låter som en (ursäkta engelskan) Off the shoulder klänning du har tänkt ha på dig. Den är säkert vacker och själva grejen med en sådan klänning är ju att den är lite bar. Jag tycker inte att du ska täcka över den på något sätt.

• Bröllopstokiig

Jag pratade med min präst om det. Min klännning har nämligen bara väldigt tunna axelband. Han sa att det bara är i katolska kyrkor som man måste täcka axlar, knän osv. I den protestantiska kyrkan är allt ok, bara det ser fint ut. Man bör alltså inte gifta sig i shorts och sliten t-shirt. Men vilken festklänning som helst går bra, även en axelbandslös. Men det kanske är bäst att kolla med din egen präst för säkerhets skull?

• Bröllopstokiig

Jag ska ha en tunn "kappa" i organza med ärmar och den ska också fungera som släp (jag vill inte dansa och hålla upp det hela kvällen) så kan jag ta av den sedan. Detta är inte främst för att täcka över mina axlar utan för att få ut så mycket vackert som möjligt utan att se översållad ut.

• Bröllopstokiig

Hejsan allihop!
    Tack för alla era svar. Lila jag, du har rätt i att det bästa skulle vara att fråga prästen och det hade jag planerat att göra på våran träff med honom i påskas. Men det var så mycket så jag glömde faktiskt bort det. Och eftersom vårt bröllop är i Finland kommer jag inte att träffa honom förrän en vecka innan bröllopet Det är klart att jag skulle kunna ringa... svårt att beskriva klänningen men ... kanske.

Men ni har ju alla rätt i att det är tråkigt att ta något mer på över eftersom det är en sådan modell jag har valt och tycker är vackert. Det lutar nog åt att det blir baraxlat. Jag får se hur det känns när klänningen är färdig.

• Bröllopstokiig

Jag har en liten spets jacka som hör till klänningen eftersom den har tunna axelband.
    Vår tärna som skall bära tvådelad klänning med helt bara axlar skall har vi köpt tyg så det räcker till en vacker sjal i samma vinröda tyg.

• Bröllopstokiig

Jag kommer ha en chiffongsjal om axlarna i kyrkan. Min känning är inte axelbandslös men däremot ärmlös och urringad. Sjalen har jag valt att ha med hänsyn till min mamma och mormor som nog skulle tycka att jag var alltför avklädd i kyrkan annars.

Svar på tråden Klänning+vad i kyrkan?