• maddisen

Gardinhjälp!!!

Jag och kompisen försöker stryka fast en vit remsa på en gardin som jag köpt på IKEA. Man ska göra så för att slippa lägga upp den. bara det attd en där sketans remsan sätter sig inte fast! Det är världens glansigaste och hala tyg också. Kan ingenting om att sy, så jag tyckte det lät så bra, men nu verkar det ju inte fungera :(
    Är det någon som har en aning om hur man gör? Gör vi fel? Det står att tyget bara tål en punkt på strykjärnet. aknd et vara därför? Usch, jag blir så irriterad när det inte går!

• Svar på tråden Gardinhjälp!!!
  • plainol

Ja, det är nästan säkert för att tyget är glansigt och inte tål värme. Det blir nog till att lägga upp ändå tyvärr... Har du symaskin? Då viker du kanten två gånger (så den klippta kanten ligger gömd på insidan), nålar fast, syr och pressar. Måste sömmen vara helt osynlig? Då är det lite knepigare, men hojta till om det behövs så ska jag försöka förklara.

• maddisen

plainol

Usch, jag blir så irriterad på IKEA! De kan väl inte sälja grejer som inte fungerar! Jag skulle kanske kunna gå tillbaka, men jag vill gärna ha upp dme ikväll.
    Har tyvärr ingen symaskin. När jag gick ut i köket igen satt kompisen och sydde för hand. Ahn syr små punkter. Det blir jättefult, emn hur ska man annars göra om man syr för ahnd?

Tack för hjälpen förresten!

• plainol

Hmm... osynlig handsydd fåll, för den med tålamod:

Nåla upp fållen, tråckla gärna också. Ett vik räcker, men då måste du ev. kasta (hand-sicksacka) hela kanten och det är ju för j*vla jobbigt!!! Så om tyget är fransigt kanske jag skulle vika två gånger, tråckla och pressa så det håller sig.

Nu kommer vi till själva fållandet: Peta nålen genom vik-tyget, ner-upp fort så du inte får med det lager tyg som syns framifrån. Sen syr du ett pyttestygn - en enda tråd helst - ovanför fållen, alltså i det enkla tyget som du inte har vikt. Sen tillbaka och ett litet stygn i fållen, ett entråds-stygn i gardinen igen, och så fram och tillbaka... Tar man bara en enda tråd så syns det i princip inte alls! Jag har gjort så på festkläder i siden och det är helt okej.

Men kanske lite väl mycket för gardinger... så "osynlig" fåll för den med lite mindre tålamod:

Sy igenom hela skiten och låt bli att titta så noga på resultatet

• EmmaPemma

maddisen:
    känner du ingen som har en symaskin som du kan låna? Förstår att du vill ha upp den så fort som möjligt, men det är kanske bättre att vänta ett par dagar och få den snyggt uppsydd?!

Köpte du både gardinen och remsan på Ikea?

• maddisen

plainol

Vad duktig du verkar :) Är så avundsjuk på människor som kan sy! Började nästan gråta förut. Gardiner är ju så viktigt för ett hem, emn jag kan knappt köpa det p.g.a.a att jag inte kan sy överhuvudtaget :(
    Min killkonmpis (han kan allt) sitter just nu och syr små stygn. Jag kommer nog gå till en gardinbutik och få den upplagd på rikigt senare. Vet du vad sådan kostar ungefär?

EmmaPemma
    Nej, jag gör nog inte det. Dessutom vill jag inte fråga kompisar som jag inte känner så väl. För jag behöver inte bara låna symaskinen, jag behöver hjälp med allt!

Ja, det var i ett paket. Det är det som är så irriterande! Tur att de bara kostade 79 kr!

Läs mer här om ni vill. Det är dessa gardiner:

www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&langId=-11&catalogId=10101&productId=33652

• maddisen

I färg "purpur" om det är intressant :)

• Monn

Jag känner att jag måste försvara dessa gardiner lite. Jag har nämligen lagt upp 10 längder genom att stryka upp dem (på jobbet, har dem inte hemma). Eftersom man inte får ha så hög värme måste man stryka lite längre på dem.

• Carmencita

Jag har precis kortat av ett helt gäng med IKEA-gardiner jag också genom att stryka fast det här bandet. Bl a var det sammetsgardiner som inte tålde hög värme. Jag fick stryka lääänge innan de äntligen fastnade.

Däremot har jag en tjejkompis som hade likadana gardiner som de du kämpar med, det slutade med att hon lämnade in dem till en sömmerska för att få dem uppsydda

• maddisen

Jaha, så det går alltså? Ojdå... Synd att vi inte väntade emd att sy tills vi läst detta...

Carmencita

Tur att jag inte är ensam :)

Mitt problerm nu är att "rullgardinerna" som jag köpte inte täcker ett dugg. var tvungen att köpa de billigaste jag hittade.
    Någon som vet var de har billiga persienner?

• Monn

Vad menar du med att rullgardinerna inte täcker ett dugg?

Och när det gäller det där strykbandet. Man måste ha tålamod, det tar tid ibland. När jag stryker slinkiga eller tunna gardiner som gärna faller ner från strykbrädan brukar jag lägga några böcker eller så på gardinen så att man inte behöver stå och passa med ena handen och försöka stryka med andra.

Svar på tråden Gardinhjälp!!!